Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jeugdbeleid is 'in' (2)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Jeugdbeleid is 'in' (2)

5 minuten leestijd

De vorige bijdrage eindigde met een overzicht van voorzieningen voor de jeugd en jongeren. Ditmaal wordt bij verschijnsel 'hangplekken' stilgestaan. Op pagina 11 wordt uit de doeken gedaan hoe de Hardinxveld-Giessendamse jeugdgemeenteraad functioneert.

JOP's of hangplekken

Natuurlijk is het niet mogelijk om bij elke voorziening die in het overzicht, dot in de vorige aflevering van Doelwit verscheen, genoemd is, lang stil te staan. Bijvoorbeeld kinderopvang, een algemeen preventieve voorziening, is enige tijd geleden al beschreven in Doelv/it. Daarom maken we een willekeurige keuze uit het overzicht.

Onder de algemeen preventieve voorzieningen worden ook de speel-, sport- en rondhangvoorzieningen genoemd. Uit het eerder genoemde onderzoek van het SCP blijkt dat in bijna alle gemeenten speel-, sport- en spelvoorzieningen voor jongeren aanwezig zijn. Met rondhangvoorzieningen is het anders gesteld. In veel gemeenten zijn die voorzieningen - officieel - niet aanwezig.

Hangplekken zijn in veel gemeenten dan wel niet officieel als hangplek bestempeld, bestaan doen ze vaak wel. Wie kent het beeld niet van rondhangende jeugd en jongeren op een bepaalde locatie? Soms is daarbij, tot ergernis van de omwonenden, ook nog sprake van de nodige overlast.

Vaak praten burgers heel generaliserend over de jongeren. Op zich hoeven 'rondhangende' jongeren helemaal geen problemen op te leveren. Het gaat verhoudingsgewijs vaak om een beperkt aantal groepen jonge-­ ren die voor overlast zorgen. Dat kan voor een gemeente aanleiding zijn iets te organiseren voor de jongeren en daarbij een jongeren ontmoetingsplaats (jop) aan te wijzen. Jongeren kunnen ook zelf bijvoorbeeld om een jop/hangplek vragen. Het oplossen van een (klein) probleem, kan echter weer tot een nieuw probleem leiden. Zoals al is opgemerkt, hebben dit soort beslissingen een heel hoog nimby-gehalte. De strekking van de reacties van veel burgers is dan vaak: 'Als die gemeente dan zonodig wat moet doen, laat dot dan alstublieft niet voor mijn voordeur zijn'.

Vragen

Een SGP-er staat don ook voor de keus: wel of geen jop/hangplek. Verschillende vragen komen don om de hoek kijken. Waarom 'hangen' die jongelui zo? Verdoen ze hun kostbare tijd niet? Maar ook: Heeft een gemeente hier een taak? En zo ja, hoever moet de gemeente dan gaan? Is het effectief een jop te realiseren? Het verschijnsel kan namelijk nogal 'ambulant' zijn. Groepen wisselen vaak van samenstelling en standplaats. Kortom, vragen te over. De antwoorden zijn echter moeilijker.

Natuurlijk heeft een SGP-er er moeite mee, dat jongeren hun tijd aan het verdoen zijn, wanneer ze een middag en/of avond wat rondhangen en zich - al dan niet - vervelen. Terecht kan vaak gewezen worden op de maatschappelijke ontwikkelingen: geen geborgenheid; geen gezelligheid thuis; gescheiden ouders; een werkende vader èn moeder; ouders - of, als ik kijk naar onze gezindte - vaders als 'vergadertijgers', zodat zij nauwelijks nog beschikbaar zijn voor de jongeren. Kortom, er kunnen soms heel wat redenen aangevoerd worden hoe het komt, dat de jongeren rondhangen. Maar daar red je het als bestuurder niet mee. Er zal iets moeten gebeuren, zonder dat je je als gemeente alleen richt op voorzieningen voor de problematische jongeren. Eenzijdigheid moet voorkomen worden.

Mogelijke oplossing

Ik zelf ben tot de conclusie gekomen, dat je als bestuurder iets te bieden moet hebben. Een hangplek, of meer eufemistisch uitgedrukt, een jongeren ontmoetingsplaats kan - al naar gelang de omstandigheden - een oplossing bieden. Daarbij zijn verschillende varianten mogelijk. Je kunt dergelijke plaatsen inrichten als skate- of skeelervoorzieningen. Een andere mogelijkheid is gewoon een hangplek. In mijn gemeente staat momenteel een schuilhut voor jongeren ter discussie. Omdat jongeren ook erbij horen, hoeven deze voorzieningen niet altijd op voor de burger meest geschikte en voor de jongeren meest ongeschikte plaats te komen. Daar moet een gulden middenweg in bewandeld worden.

De schuilhut waar ik het zo-even ove' had, was in mijn gemeente op de infopagina aangekondigd als een mogelijk voornemen. Daarvoor werd een inloop- en /informatieavond voor belegd. Tijdens deze avond waren tekeningen e.d. verkrijgbaar van wat er zou kunnen gaan gebe, ren. Voordat de bezoekende burgei. echter van de plannen kennis hadden kunnen nemen, stond voor hen al vast dat zo'n plek er niet moest komen, ... althans, niet bij hèn. Bij voorbaat staat dan al vost, dat het gesprek met omwonenden tot weinic» resultaat leidt. Dat lijkt mij niet goec Ook omwonenden moeten begrijpen, dat een gemeente 'worstelt' me-, dit probleem. Dat zij dan ook met een oplossing wil komen, waarbij óók rekening gehouden wordt met de belangen van omwonenden.

Spelregels en sancties

Realisering van een hangplek kan leiden tot dealen en/of gebruik van (soft-)drugs of tot productie van enoi me decibellen door radio's. Dat kan tot een vertroebelde sfeer leiden en, in het ergste geval, tot een semi-crirr . neel sfeertje verworden. Er moeten daarom met de jongeren èn met de politie 'harde' afspraken met de joi geren worden gemaakt, waaraan - , dan ook gehouden worden. Overtre den zij die spelregels, dan zijn sanc ties een logisch gevolg. Daar moeten de burgers, i.e. de omwonenden, ook op aan kunnen. Voor de jongeren moet ook duidelijk zijn dat er grenzen zijn.

R van Vugt

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 december 2000

De Banier | 20 Pagina's

Jeugdbeleid is 'in' (2)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 december 2000

De Banier | 20 Pagina's

PDF Bekijken