Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Opstapje naar duurzame veehouderij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opstapje naar duurzame veehouderij

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Op 21 maart 2001 werd in Olst d nitief mond- en klauwzeer V gesteld. Het > vas het eerste g al in Nederland sinds 1984. C iet moment dat dit artikel c. hreven v/ordt is in Wijhe h 26^ geval vastgesteld. In dit ar 'kei v^^ordt verder ingegaan e nond- en klauvy^zeer. Eerst i beschreven vN^orden wat m.nó- en klauw^zeer precies is, V' volgens zal aandacht v\^orc> geschonken aan het beleid ^ minister Brinkhorst en in 1 bijzonder aan het vaccinat eleid, het ruimen van vee f san de getroffen welzijnsi > !tregelen. Aan het einde V ' dit artikel zal een aanzet ( sven verorden tot een brede i tjssie over het Nederlandse landbouwbeleid.

MKZ

Mand- en klauwzeer (MKZ) is een ze r besmettelijke en ernstige viruszi' -te die voorkomt bij evenhoevige dieren. Het virus kan zich razendsnel over een veestapel verspreiden. Dieren met MKZ hebben koorts, maken een zieke indruk, eten minder en vertoron blaren aan de rand tussen de hl I en de klauv^' en op de tong. Niet al dieren die met MKZ zijn besmet stfr 'en aan de ziekte. Slechts 5% van de olwassen dieren sterft aan de gevolgen ervan.

De bestrijding van de MKZ-epidemie V*'; . dt uitgevoerd door het ministerie van LNV, onder meer op basis van ee draaiboek MKZ. Bij de aanpak vo de ziekte moet worden voldaan aar) de Europese regels die hiervoor geioen. Na het vaststellen van een MKZ-uitbraak wordt het getroffen be'irijf zo snel mogelijk geruimd en in een straal van 2 kilometer rond het besrTiette bedrijf worden alle bedrijven met MKZ-gevoelige dieren ook geruimd, hiet doel van dit beleid is om de verspreiding van de ziekte op deze manier als het ware in te halen.

VACCINATIE

In Europa bestaat al sinds 1991 een non-vaccinatiebeleid, een beleid dat alleen in Europees verband gewijzigd Kan worden. Als NedeHand eenzijdig zou besluiten om dat beleid niet meer te volgen, zou dat enorme gevolgen nebben. Dan dreigt namelijk een exportverbod en door dat verbod worden niet alleen de boeren maar ook de toeleverende en de verwerkende industrieën getroffen. Op 27 maart 2001 kreeg Nederland toestemming om bij nieuwe gevallen van MKZ noodvaccinaties uit te voeren. Nu de MKZ-epidemie voortduurt, wordt de roep om het inenten weer voor heel Nederland toe te staan steeds sterker. Als de overheid besluit tot verplichte vaccinatie, dan moeten de gewetensbezwaarden daartegen ons inziens gerespecteerd en dus daarvan vrijgesteld worden.

Omdat het ruimen van bedrijven erg arbeidsintensief is en lang kan duren, worden de dieren op de bedrijven in de gevarenzones gevaccineerd. Dat betekent echter niet dat die dieren ook mogen blijven leven. Aan het laten leven van deze dieren en het op de Nederlandse markt brengen van het vlees ervan zijn teveel negatieve consequenties verbonden. Het gevolg van dit alternatief zou namelijk zijn dat het gebied waar de dieren vandaan komen een jaar lang op slot moet. Dat vinden de minister en de boerenorganisaties een te ingrijpende maatregel. Een ander alternatief, het vlees van de gevaccineerde dieren brengen naar landen waar honger geleden wordt, is nog niet officieel overwogen.

RUIMEN

Het huidige MKZ-beleid stoelt vooral op economische motieven. Dat is begrijpelijk als men weet dat tweederde van het varkensvlees en negentig procent van de kalveren uitgevoerd wordt. De export naar MKZ-vrije landen als Amerika en Japan moet veiliggesteld worden. Economische motieven moeten echter niet altijd voorrang krijgen. Wij moeten als rentmeester met de aarde en haar bewoners omgaan. Dieren behoren ook tot Gods Schepping en hebben ook hun eigen waarde. Het ruimen van gezonde dieren is dan ook niet iets waaraan zomaar voorbij gegaan kan worden. Al dient het dan nog wel een bepaald doel, het bestrijden van het grote besmettingsgevaar, toch laat zich de vraag stellen of de maatregelen zo draconisch moeten zijn als ze nu zijn. Ons antwoord op die vraag is neel Het ruimen van gezonde dieren is ethisch niet verantwoord. De schade die veroorzaakt wordt door de MKZ-epidemie loopt in de miljarden guldens. Er zijn schattingen die uiteenlopen van 2, 5 tot 6 miljard gulden aan schade alleen al voor het midden- en kleinbedrijf (MKB). Voor veel bedrijven geldt dat ze zich nauwelijks tegen de gevolgen van MKZ kunnen verzekeren. Het MKB drong er daarom bij de regering op aan dat er vergoedingsmaatregelen getroffen moeten worden.

De minister van LNV heeft voor de boeren een drietal maatregelen getroffen. Die zijn door het kabinet goedgekeurd. Er komt een vergoeding voor de opslag van varkensvlees, een opkoopregeling voor kalveren en een opkoopregeling voor biggen. De vergoedingen die de boeren krijgen zijn relatief laag omdat de maatregelen alleen bedoeld zijn om acute welzijnsproblemen te helpen verminderen. Onzes inziens levert de overheid met deze maatregelen wel maatwerk, maar de schade kan niet simpelweg als bedrijfsrisico worden aangemerkt. Wij roepen de overheid dan ook op om haar verantwoordelijkheid op te nemen door de boeren uitgebreider te steunen.

DISCUSSIE

De MKZ-epidemie vestigt landelijk de aandacht op de veehouderij. Hoewel MKZ niet ontstaat door massaproductie, geeft deze crisis in de veehouderij (de zoveelste in het rijtje) toch aanleiding tot nadere bezinning met en op de gang van zaken tot nu toe. De veehouderij heeft zich na de Tweede Wereldoorlog, mede als gevolg van het overheidsbeleid, ontwikkeld tot een op massaproductie gerichte sector. De SGP-jongeren zouden hier graag verandering zien. De nadruk moet weer komen te liggen op kwaliteit, op dierenwelzijn, boven kwantiteit. De overheid moet de ontwikkeling daarheen intensief steunen. Deze ontwikkeling vraagt een mentaliteitsverandering van zowel de producenten als de consumenten. De producenten moeten oog krijgen voor hogere belangen dan een zo hoog mogelijke winst en de consumenten moeten bereid zijn om meer geld neer te leggen voor een duurder, maar ook duurzamer product.

Kees de Groot, interim-voorzitter sectie Politiek SGP-jongeren

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 2001

De Banier | 32 Pagina's

Opstapje naar duurzame veehouderij

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 2001

De Banier | 32 Pagina's