Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Christus en het hemelse heiligdom

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus en het hemelse heiligdom

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want Christus is niet ingegaan in tiet heiligdom, dat met tianden gemaaltt is, hetweUf is een tegenbeeld van liet ware, moi'^rin de hemel zei f om nu te verschijnen voi het aangezicht Gods voor ons.

(Hebr. 9: 24)

Vanii de Olijfberg is Jezus opgevaren len hemel. Een wolk nam Hem weg van de ogen der discipelen. Waf er achter die wolk gebeurd is, koni-ien zij niet zien. Zij wisten dat Jezus ten hemel opvoer om terug te kere; ' tot Zijn Vader, maar zij konden "iet zien wat er in de hemelse gevv-cisten plaatsvond. Jezus heeft voor Zijn hemelvaart met Zijn discipeleri wel over Zijn opvaart ten hewA gesproken. Toch heeft Hij niet alle; omtrent Zijn hemelvaart en werL in het hemelse heiligdom verteld. Dat waren dingen, waarvan Jezu • tot hen zei: "Nog vele dingen heb 'k u te zeggen, maar gij kunt die i.j niet dragen". De Heilige Gee-; zou dit de apostelen leren.

De l ieilige Geest heeft de apostelen de t ; -tekenis van de heilsfeiten geopenLi^ard. Dit merken wij vooral in de brieven van de apostelen. Daarin wordt de betekenis en het nut van de hoilsfeiten uitgelegd. Zo komt het dat rie schrijver van de Hebreënbrie- ons kan vertellen wat er geb; jrd is in de hemel. Hij zegt dat Chri'^ius is ingegaan in het hemelse heiligdom. Op de Grote Verzoen- °% ging de Hogepriester ten tijde van de tempeldienst in Jeruzalem in net binnenste heiligdom. Niet dan met .^iepe eerbied kon de Jood aan aie plaats denken. In het allerheiligste v^n de tempel woonde immers God Boven het verzoendeksel tussen fJe cherubs woonde de Heere in de v/olk. In deze heilige plaats nu ging de Hogepriester op de Grote Verz; endag. Nadat de offers waren gebrocht, het bloed in de gouden schaal was opgevangen en rokend reukv.erk in een andere school was gedaan, ging de Hogepriester het allerheiligste binnen.

Diep onder de indruk volgde het volk de Hogepriester met hun ogen, totdat hij achter het voorhangsel verdween. Zij wisten het, de Hoge­ priester zal straks het binnenste voorhangsel opzij schuiven en don oog in oog staan met God! En wat zal er don gebeuren? Zal hij niet verteerd worden door de heilige God van Israël die zij vertoornd hebben door hun zonden? Maar de Hogepriester wordt niet verteerd. Hij heeft bloed bij zich, dat verzoening teweegbrengt.

Dit ingaan van de oudtestamentische Hogepriester ziet de schrijver van de Hebreënbrief als een beeld van Christus' hemelvaart. Zoals de Hogepriester inging in het heilige der heiligen, zo is Christus op de dag van Zijn hemelvaart ingegaan in de hemel zelf. En ook Hij is niet zonder bloed ingegaan in het hemelse heiligdom. Hij heeft voordat Hij ten hemel opvoer ook eerst geofferd. Hij offerde Zichzelf op Golgotha's kruis tot een verzoening voor de zonden van al Zijn uitverkorenen.

Hij gaat het hemelse heiligdom niet binnen met vreemd bloed, maar met Zijn eigen bloed. En met welk doel? De apostel schrijft: "om nu te verschijnen voor het aangezicht van God voor ons". Alle aandacht valt er op, datjezus ten nutte van Zijn gemeente opvaart ten hemel. Hij vaart op, om als hun Hogepriester voor Gods aangezicht te verschijnen. Met Zijn bloed en offer verschijnt Hij voor God. Hij verschijnt voor God als de Borg en Middelaar, Die voor de Zijnen heeft voldaan op het kruis.

Wat is dot een troostrijke gedachte!

Wij moeten allen eens voor God verschijnen. De hemelse Rechter zal ons allen eens ter verantwoording roepen. Niets zullen we voor Hem kunnen verbergen. Op geen enkele wijze zullen we Hem kunnen misleiden met vrome woorden of valse excuses. Voor een aardse rechtbank kun je proberen je schuld te ontkennen of de rechter te misleiden. Maar God is niet te misleiden. Wat zullen we voor Zijn rechtbank ter verontschuldiging aanvoeren Nee, voor Gods rechtbank moeten wij allen verstommen en verdoemd worden. Wat zullen we in die dog een Advocaat en Pleitbezorger nodig hebben, zoals Jezus is. Een Hogepriester, Die met Zijn bloed en offer voor het aangezicht van God verschenen is voor ons.

Wanneer Gods Geest ons van zonde overtuigt, worden we als het ware in het geweten voor Gods rechtbank gedoogd. Niets ter verontschuldiging blijft ons over. Wij moeten don schuldig pleiten en belijden: "Ik heb gedaan, dot kwaad is in uw oog, dies ben ik Heer' Uw gramschap dubbel waardig".

Maar in die nood slaat het geloof het oog op Jezus, Die als Hogepriester de hemel is ingegaan om doodschuldigen voor Gods aangezicht met Zijn offer en gehoorzaamheid te bedekken.

Wat is dat een troostrijk hemelvaartsevangelie! Heerlijk gezicht, om als een veroordeelde op deze Jezus te mogen zien. Christus is immers niet alleen een Pleitbezorger, maar een Pleitbeslechter. Hij is een Advokaat, Die voor al Zijn arme, schuldverslagen cliënten de vrijspraak eist. De zondaar, die zulk een Advocaat in de hemel heeft, behoeft voor God de Rechter niet meer te vrezen. Hij kan evenals de discipelen op Hemelvaartsdag met blijdschap naar Jeruzalem wederkeren en temidden van alles wat benauwt en aanklaagt weten: "Om nu te verschijnen voor het aangezicht van God voor ons".

Terneuzen, ds. C. Harinck

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 2001

De Banier | 20 Pagina's

Christus en het hemelse heiligdom

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 2001

De Banier | 20 Pagina's