Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

PARLEMENTAIR LOGBOEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PARLEMENTAIR LOGBOEK

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

SANCTIES

Het 'uithuizig' zijn van onze derde man, Van der Staaij, leidt ertoe dat de SGP-froctie in de Tweede Kamer al weer enkele weken draait op slechts twee geachte afgevaardigden, het vertrouwde duo Van der Vlies en Van den Berg. Voor de periode van Van der Staaijs afwezigheid zijn de portefeuilles weer verdeeld zoals in de periode 1994- 1998. Dat is, gegeven de omstandigheden, het meest praktisch.

Zo kwam het dat Van den Berg weer even in zijn oude element was bij het onderwerp justitie. In de Kamer werd gesproken over de nota 'Sancties in perspectief'. Kort gezegd gaat het in dat kabinetsstuk over de ontzettende ingewikkeldheid van het Nederlandse strafstelsel. Werd in 1 886 de invoering van het wetboek van Strafrecht geprezen vanwege de eenvoud en helderheid, daar is ruim 100 jaar weinig meer van over. Het voert misschien te ver te zeggen dat zelfs deskundigen door de bomen het bos niet meer kunnen zien, feit is dat velen het zicht op het sanctiestelsel kwijt zijn. Reden dus om daar iets aan te doen.

De insteek daarbij was overigens niet om een fundamenteel debat te hebben over de (filosofische en juridische) fundamenten van ons huidige strafrechtsysteem, maar meer: waar zitten de problemen en knelpunten, en wat doen we eraan? Deze pragmatsiche benadering weerhield Van den Berg er niet van om te stellen dat voor de SGP de grondslag van het straffen nog altijd gelegen is in de vergelding. Daarnaast is de preventie natuurlijk buitengewoon belangrijk. Zorgplicht van de overheid voor de gedetineerden, akkoord, maar ook voor de veiligheid van de samenleving!

Vanuit dit startpunt maakte de woordvoerder van de SGP-fractie enkele kanttekeningen bij de nota. Zoals deze: financiële motieven mogen geen argument zijn om een bepaald type straf wel of niet onder de aandacht te brengen of ruimer toe te passen. Dat lijkt een open deur (in het gevangeniswezen overigens een slechte zaak...), maar is het niet. Nog maar betrekkelijk kort geleden is er voorgesteld om taakstraffen uit te breiden om zo celcapaciteit te besparen.

Een punt waar in de media enige aandacht voor is geweest, betreft de beruchte vervroegde invrijheidstelling. Het was in de praktijk langzamerhand een automatisme dat als iemand er tweederde van zijn/haar straftijd op had zitten, hij/zij mocht gaan. Een slechte zaak, vond en vindt de SGP. Inmiddels is een Kamermeerderheid diezelfde mening toegedaan. Van den Berg vond het dan ook onbegrijpelijk dat het kabinet nu zegt dot van de schrapping van dat 'recht' een aanscherping uitgaat van het strafklimaat. Het was precies omgekeerd: door delinquenten na een poosje weer op vrije voeten te laten, is het strafklimaat in het verleden juist versoepeld. Die ongewenste lijn wordt nu weer in de goede richting gebogen.

KERKTELEFOON

Actief, als vanouds, was Van den Berg (en zijn medewerker Van Dijk) weer op het punt van de kerktelefoon. Na al het gesteggel vorig jaar en begin dit jaar, blijkt dit onderwerp nog steeds niet afdoende te zijn geregeld. Staatssecretaris De Vries is de eerstverantwoordelijke hiervoor, maar de bewindsvrouwe blijkt er toch niet echt achter heen te (willen of kunnen? ) zitten.

Waar de pijn zit, is helder: de forse tariefsverhoging. De regering wekte, toen de SGP-fractie hier al eerder ettelijke keren over aan de bel trok, de indruk dat de pijn snel geleden zou zijn. De staatssecretaris van VVD-huize stelde dat er spoedig goede en betaalbare alternatieven beschikbaar zouden komen voor de kerktelefoon. Om die reden hield zij voorstellen van de SGP om iets te doen in de vorm van een overgangsregeling ten behoeve van de gedupeerden, af.

Wat we toen als fractie al verm edden: die alternatieven laten nog geruime tijd, misschien wel jare op zich wachten. Een typisch g? o! van aan-het-lijntje-houden. Nu n t de dag duidelijker wordt, ook L reacties uit 'het veld', dat de ve wachtingen te optimistisch ware is het zaak alsnog te komen met n atregelen voor de mensen die nu • de problemen zijn geraakt. Van en Berg heeft daarom vorige week s staatssecretaris opgeroepen om : s het maar enigszins kan nog voc Je zomervakantie de Kamer te late weten wat ze nu precies gaat d- o.

DODEWAARD

Het is in deze kolommen al een paar keer eerder opgemerkt; als r één kamerlid in de afgelopen jo' ; i ten strijde trok tegen gemeenteli' herindelingen, is het onze geacl afgevaardigde uit Nunspeet wei. De gemeenten waar hij veertien dagen geleden voor in de bres sprong, waren Dodewaard, Ech d en Kesteren, gemeenten waar di SGP ook rijkelijk vertegenwoorc' d mag zijn. Natuurlijk voert het ve te ver om alle argumenten die V , den Berg ter tafel bracht hier uit e doeken te doen.

Nog wel een ding. De ene heri. a- ling lokt als het ware de volgent uit. De regering erkent dit ook. • afstaan er ergens door herindelin' een grote(re) gemeenten, dan v •dt dit tegen de omringende kleine i gemeenten uitgespeeld. Zo van u tegen uw krachtige buurgeme ite op kunnen boksen, dan moet u )k groter worden. Zo blijf je natuu k bezig. En de achterliggende of )tting daarbij is: hoe groter, hoe beter. Een misvatting, maar helci )s, dit dogmatische grootheidsdeni- T is al heel wat gemeenten duur (> staan gekomen. De door ministc De Vries bestuurde stoomwals r - f gewoon door.

BURGEMEESTERS BENOEMING

Over minister De Vries gesprok-i. Zijn hele houding en opstelling ^s doortrokken van maar een ged..ichte: ik weet het, en zoals ik het • il, gebeurt het. Een echte regent, - p het arrogante af. Aardige man hoorde ik iemand laatst zeggen, maar geef 'm geen macht. Feit is echter wel dat deze bewindsman op die manier heel wat heeft weten te bewerkstelligen, uiteraard mede geholpen door de makke houding van de coalitielammetjes in de Karrer.

Of hij ook een steek verder komt met het onderwerp waarvoor hij een week na de herindeling van Do('ewaard en omgeving in de Kan.er stond, valt nog te bezien. Voo de x-ste keer stond het onderwei p burgemeestersbenoemingen op Je Kameragenda. Het onderwe > is cl tot op de draad versleten, maar dat verhindert bepaalde kamersmeden niet om tot vervelens toe op datzelfde aambeeld te hameren Van den Berg verwees naar deze weinig verheffende herhaling van zetten toen hij opmerkte dat hij eve met de gedachte had gespeeld om Tioar een oude SGP-bijdrage uit de kost te trekken en die voor te lezen. Eens kijken wie zou merken dot het al een oud liedje was...

Mede om te voorkomen dat De Ban'er, althans het logboek, ook al in herhaling valt, slechts een paar pu^^9n uit Van den Bergs bijdrage. Eigenlijk maar één punt, een thema waor de SGP-woordvoerder in zijn bijdiQge ook duidelijk de klemtoon op i8t vallen. Dot is de functie en rol \in de Grondwet. Om het in de woorden van Van den Berg te zeggen "Hoe gaan we als wetgever en meoöwetgever om met onze Grondwet'"

De SGP-afgevaardigde betoogde dat ; Je Grondwet altijd een waarborcfunctie heeft gehad. Daarom is het ook moeilijker om de Grondwet te V. jzigen dan een andere, gewone 'et. De reden daarvoor is duidelijk: in de Grondwet worden dingen gertgeld die van groot belang worden geacht en waar je, als je eraan wilt 'ornen, een zeer ruime meerderheid voor moet zien te krijgen. Zou die veranderingsprocedure anders, zeg makkelijker zijn, dan kan de Grotidwet niet die extra waarborg bied9n die zij nu juist poogt te bieden.

Wat is nu de link van déze opmerl^ingen met de burgemeestersbenoe- '"ingen? In de Grondwet wordt bepaald dat de burgemeester door de Kroon wordt benoemd (artikel 131). Minister De Vries vindt dat "laar lastig. Hij is van mening dat hij, gezien de voortdurend verande- ''snde inzichten over de burgemeester, die inzichten makkelijk om moet Kunnen zetten in nieuwe wet- en regelgeving. Daarbij is de Grondwet eigenlijk maar een lastige sta-inde-weg. Typisch regentendenken. Van den Berg reageerde hierop met de opmerking dat de Grondwet bepaalde zaken niet voor niets regelt zoals ze geregeld zijn. Wie in zulke termen over de Grondwet denkt als deze minister doet, kan die maar beter helemaal afschaffen. Het is in ieder geval niet de benaderingswijze van de SGP-fractiel

BSE

Vorige week werd in ons land het achttiende geval van BSE ontdekt. In Barneveld. Het was nog maar een klein berichtje waar je bijna zonder erg overheen las. Zo gaat dat: de eerste koe in Nederland met verschijnselen van de gekke-koeienziekte was nog voorpagina nieuws, geval twee kreeg ook nog aandacht, waarna we er met z'n allen vervolgens aan wennen dat dit soort dingen nu ook in Nederland gebeuren.

Toch blijven dit soort berichtjes ergens achter in de krant drama's, in de eerste plaats natuurlijk voor het bedrijf waar de BSE is gecontateerd. Het drama wordt nog vergroot door het feit dat het praktijk is dat alle koeien op het bedrijf worden afgeslacht. Hoewel van meetaf aan vaststond dot deze radicale ruimingspolitiek absoluut niet nodig is, en er ook van bevoegde zijde protest tegen werd aangetekend, hield minister Brinkhorst vast aan deze hem eigen kille doodmaakpolitiek.

Een van de argumenten waarop de minister zich beroept, is 'Brussel'. De vraag is in hoeverre dat argument, voorzover het al opging, nog opgaat. Vorige maand namelijk sloegen de Duitsers een andere weg in. Minister Künast van Landbouw versoepelde de ruimingsregels voor BSE-gevallen in Duitsland. Het is bij onze oosterburen geen automatisme meer dat een heel bedrijf wordt geruimd na een geconstateerd BSEgeval. Dat voorbeeld zou Nederland moeten navolgen, bepleitte onze fractievoorzitter in het overleg dat hij vorige week had.

VEEMARKTEN

Al vele honderden jaren worden er hier en elders veemarkten gehouden. Daar troffen boeren elkaar en ontmoetten ze handelaren om op die manier tot zaken te kunnen komen. Als het aan minister Brinkhorst ligt, komt er aan die eeuwenoude traditie een eind. Volgens de minister moet dit een van de uitvloeisels zijn van de mkz-crisis. Alsof de veemarkten deze crisis hebben veroorzaakt.

SGP-fractievoorzitter Van der Vlies liet in het overleg met de landbouwminister weten het niet eens te zijn met diens rigide aanpak. Weliswaar heeft het ministerie veemarkten niet verboden, maar wel zodanig stringente regels gesteld dat dit in de praktijk, vanwege de onwerkbaarheid, toch op een verbod neerkomt. De SGP drong er bij de minister op aan om ten minste eens na te laten gaan wat nu eigenlijk de (veterinaire) risico's zijn van de door de minister zo gewraakte markten. Duidelijk is dat de SGP-fractie grote moeite blijft hebben met de in allerlei opzichten rigoureuze aanpak van deze minister.

BEDRIJFSOVERNAME

Een van de grootste problemen waar men in de landbouw al jaren mee kampt, zijn de bedrijfsovernames. Jonge boeren hebben er, gezien de enorme kosten waar zij voor komen te staan, in toenemende mate moeite mee. Al meer dan eens heeft de SGP-fractie in de Tweede Kamer dit punt onder de aandacht van achtereenvolgende ministers van Landbouw gebracht.

Ook vorig jaar nog, toen Van der Vlies er tijdens de begrotingsbehandeling via een motie bij minister Brinkhorst op aandrong om ten behoeve van de bedrijfsovernames een beroep te doen op daarvoor beschikbare Europese gelden. De minister hield de boot echter af. U bent te laat, redeneerde hij, de aanvragen voor geld zijn al weg naar Brussel. Wel zegde de bewindsman toe nog eens een onderzoek te zullen doen naar de problematiek - een geijkte methode om iets op de lange baan te schuiven.

Wijs geworden door de ervaring van vorig jaar, dacht Van der Vlies er goed aan te doen dit jaar tijdig aan de bel te trekken bij de minister van Landbouw. Dot deed hij vorige week in het overleg met de bewindsman over de Europese Landbouwraad. Het signaal was helder: zet uw wens nu op papier en dien deze in in Brussel, anders komen we ook dit jaar geen stap verder.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juni 2001

De Banier | 20 Pagina's

PARLEMENTAIR LOGBOEK

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juni 2001

De Banier | 20 Pagina's