Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wordt hervormd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wordt hervormd

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nee, schrikt u maar niet. Het is niet de bedoeling van dit artikel om u over te halen om toe te treden tot de Hervormde Kerk, als u daarvan nog geen lid zou zijn.

Het is wél de bedoeling om u stil te zetten bij de betekenis van de Hervorming ook voor ons politieke en maatschappelijke leven. In die zin moeten wij allen toch hervormd voorden. Maar dan echt, met hart en ziel. Zo, dat het uitkomt in de vrucht van ons leven, in ons staan in deze wereld. Zo, dat wij beantwoorden aan onze Bijbelse roeping om te schijnen als lichten temidden van een krom en verdraaid geslacht. De drie kernpunten van de Hervorming zijn immers: alleen de Schrift, alleen genade, alleen geloof.

ALLEEN DE SCHRIFT

Dat is en blijft onze roeping. Om alles te toetsen aan Gods heilig Woord. Eerst natuurlijk in ons eigen leven. Wat is het dan nodig dat wij dat Woord gretig en grondig onderzoeken. Graag wil ik ook onze jonge mensen daartoe aansporen. Er zijn gelukkig een flink aantal studieverenigingen. Maar ik hoor wel eens dat sommige een kwijnend bestaan leiden. Laten toch ook onze ouderen het voorbeeld geven. De beginselen die wij zoeken uit te dragen in een maatschappij die zich steeds meer van God vervreemdt, zijn het zo waard. Het is toch Gods heilig Woord. Wij moeten toch de wil van onze Heere kennen.

Ook hoor ik wel klachten over kiesverenigingen. Dat de belangstelling vaak zo slecht is. Anderen worden zelfs opgeheven wegens gebrek aan belangstelling. Wat is dat toch erg. Als er geen lust is om samen het Woord van God te onderzoeken. Wat dat Woord ons te zeggen heeft, in het licht van onze roeping ook in het politieke en maatschappelijke leven.

Dat Woord moet toch schijnen over alle aspecten van het leven. Dat Woord mag nog klinken in vele raden en staten. Ja ook in onze Kamers, tot in het Europese Parlement toe. Dat zal ons steeds meer gaan kosten. Haat, vijandschap. smaad, verachting en wellicht nog meer. Zijn we daartoe bereid? Zijn we daarop voorbereid?

Steeds meer vragen komen op ons af. Waar liggen de grenzen die het Woord van God ons aangeeft. Wat is voortdurende en biddende bezinning daarop nodig. Dat was toch de kracht van de Reformatie. Terug naar het Woord. Dat Woord is levend en krachtig. Hoe vaak heeft de Heere door weinigen, grote dingen uitgericht. Luther mocht alleen staan: "Hier sta ik, ik kan niet anders. God heipe mij. Amen." Laten we de Heere smeken om zulke mannen. Ook in ons land.

ALLEEN GENADE

Ja, het is alleen genade, vrije gunst, om Christus' wil, als God in gunst op ons neerziet. Als Hij ons verwaardigt Zijn Woord te beminnen. Hem enigermate te kennen, in de hartelijke begeerte om voor Hem te leven. Als Hij ons de vrijmoedigheid geeft om van Hem te getuigen in een ondergaande wereld. Als wij de kracht ontvangen om tegen de stroom en de geest van de tijd in te roeien. Dat is genade. Het kan alleen door genade. Ook dat moeten we goed beseffen. In eigen kracht is het onmogelijk. Als we niet vanuit ware ootmoed getuigen, heeft ons getuigenis geen kracht.

Genade maakt ons ruim en doet ons aan niemand wanhopen. Immers als het voor zo een als ik ben kan, kan het voor een ander ook. Genace doet ons zeer groot denken va God en van Zijn macht en liefc om van spotters, bidders te maken n van vijanden, liefhebbers. "Die jns eerst vervolgde, predikt nu Chi - tus."

Hebben wij nog wel verwachti j van Gods genade? Is er vanuit ie verwachting nog gebed voor o s vorstenhuis, voor onze regering ' Zou iets voor de Heere te wonc rlijk zijn? O, dat vervloekte ongeler . Laten we het haten. Want dat i de derde pijler.

GELOOF ALLEEN

We kunnen elkaar nooit genoe voorhouden dat alles wat uit he geloof niet is, zonde is. Zonder geloof is het onmogelijk God te behagen. Het ware geloof in C nstus is onmisbaar. Dit is het wat e wereld overwint, namelijk ons geloof. Door het ware geloof c sen, worden wij met Christus vereni i Zijn leven komt in ons openbot Zijn Woorden spreken wij. Iets an Zijn gevoelen is in ons. Zijn be fte delen wij. Door geloof zien wii )ver mensen en omstandigheden he i. Alleen het geloof is bestand tec n de machten van de hel. Het ge 'of bewaart ons voor wanhoop in en ondergaande wereld, die nu beheerst wordt door de vrees or het internationale terrorisme. H • geloof houdt ons staande in ee van God afhoererend land. Het gel of doet ons uitzien, steeds sterker naar de komst van Hem, Die alle me ht heeft in de hemel en op de ao' e. Al zien we vaak het tegenover; 3- stelde, door het geloof verstaa' wij dat Hij regeert en horen we Zi: • voetstappen. Door het geloof v r- staan we dat Hij Zich niet verg st, maar alles heen stuurt en heen stuwt naar de grote dag van Zijn ooideel. Door het geloof zien wij uit nc .r de nieuwe hemel en de nieuwe oracle. Door het geloof zullen wij ten oHe delen in de vervulling van al Z in beloften.

Als u maar leeft uit dat geloof oentu een rechtvaardige en hebt u r, ets te vrezen. En anders ... alles!

Waarder, ds. D.J. Budding

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 2001

De Banier | 20 Pagina's

Wordt hervormd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 2001

De Banier | 20 Pagina's