Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie · Stroom van ongerechtigheden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie · Stroom van ongerechtigheden

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ongerechtige dingen hadden de overhand over mij, maar onze die verzoent Gij. overtredingen,

Psalm 65 : 4

Schuldbelijdenis

Het is altijd weer indrui< wel< kend als de gemeente in de zondagse eredienst Psalm 65 vers 2 aanheft, de psalm van gemeenschappelijke belijdenis van schuld: "Een stroom van ongerechtighe

den had d'overhand op mij; maar ons v/eerspanning overtreden, verzoent en zuivert Gij!"

Als wijlen ds. A.Vroegindeweij destijds in deVredeskerk inVeenendaal de wet gelezen had in de morgendienst, hief de gemeente altijd weer deze psalm van verootmoediging en schuldbelijdenis aan.Als we deze psalm zingen met ons hart, en niet alleen

met onze mond, dan spreekt daaruit een besef van torenhoge schuld, maar ook van een stil vertrouwen op de Heere, Die op deze belijdenis van schuld een gaarne vergevend God wil zijn.

Toch spreekt onze tekst in de eerste plaats van een zonde, van een schuld, die uitgezegd wordt voor het aangezicht van een God Die de Alwetende is. Hij proeft het hart en de nieren.Van Hem belijdt Petrus: "Heere, Gij weet alle dingen". Niets is voor Hem verborgen, alle dingen liggen naakt en geopenbaard voor het aangezicht van de Heere, biddend, belijdend: "lk heb gezondigd en gedaan wat kwaad was in Uw heilige ogen. O, Gij zijt de Enige, de Machtige, Die mij verlossen kan van mijn schuld.

Eén voor één

Maar is het dan echt nodig al mijn overtredingen, één voor één, aan de Heere bekend te maken? O zeker, een

ziel die in verbrijzeling van het hart, in zijn schuld terneerligt voor de Heere, heeft er menigmaal behoefte aan zijn zonden bij name te noemen, omdat schuld schuld geworden is. Maar als ik al mijn zonden, één voor één, aan de Heere bekend moest maken, zou ik wel een begin, maar geen einde vinden. O ja, daar zijn de overtredingen van de Wet des Heeren die ik belijden moet. Maar mijn zonden in gedachten, woorden en begeerten? Ze zijn allemaal bij de Heere bekend.Wat moet ik er mee aan?

Levenslange strijd

O, laten we dan luisteren naar de dichter van onze psalm. Hij werpt al onze zonden, bekend en onbekend, bewust en onbewust bedreven, op één hoop: Heere, ongerechtige dingen. Daar valt

alles onder Daarbij is niets vergeten: "Een stroom van ongerechtigheden, had d'overhand op mij". O, als ik dat belijd, zeg ik daarmee dat ik niet bij machte ben om in eigen kracht de zonden te overwinnen, om mij van haar schuld en vloek te bevrijden. Mijn zonden zijn zoveel sterker dan ikzelf en Gods kind heeft een levenslange strijd daartegen te leveren. Daar wist een Abraham van, een Mozes, een David,

een Petrus. Onder Gods kinderen is er, als het goed met hem of haar staat, geen één die nu al het reine kleed van de gerechtigheid draagt. Nee, als de psalm wordt aangeheven: "Een stroom van ongerechtigheden had d'overhand op mij", dan zingen zij dat van heler harte, schuldbelijdend mee. Nee, hier op aarde komt Gods kind at een

schuld voor de Heere! Wat een schuld, o Heere! Jawel, jawel ...

Geloofsbelijdenis

"Maar onze overtredingen, die verzoent Gij". In deze woorden ligt een heerlijke geloofsbelijdenis. En heerlijk, bevrijdend, verschijnt voor mijn door schuldverslagen aangezicht de Persoon van de Heere Jezus. Een stroom van ongerechtigheden had d'overhand op Hem, toen Zijn Vader alle ongerechtigheden van Zijn volk op Hem deed aanlopen. Dan hangt Hij daar, aan het vloekhout der schande op Golgotha, bezwijkend onder de zondelast van Zijn gekenden. Daar werden de overtredingen van Gods volk gestraft, geoordeeld, verdoemd.

Jezus. Een stroom van ongerechtigheden had d'overhand op Hem, toen Zijn Vader alle ongerechtigheden van Zijn volk op Hem deed aanlopen. Dan hangt Hij daar, aan het vloekhout der schande op Golgotha, bezwijkend onder de zondelast van Zijn gekenden. Daar werden de overtredingen van Gods volk gestraft, geoordeeld, verdoemd.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 februari 2002

De Banier | 24 Pagina's

Meditatie · Stroom van ongerechtigheden

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 februari 2002

De Banier | 24 Pagina's