Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Doelwit · Is uw gemeente veilig? (slot)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Doelwit · Is uw gemeente veilig? (slot)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vergunningenbeleid, rampenbestrijding en de rol van gemeente, brandweerregio en provincie... In de vorige Banier hebt u deel I van het interview met de raadsleden E. Barten (Barneveld) en P.J. Hamelink (Terneuzen) kunnen lezen over deze actuele onderwerpen in bestuurlijk Nederland. In dit tweede en laatste deel vertellen beide raadsleden ons meer over de 'zwarte lijst' van staatssecretaris De Vries en het gedogen van veiligheidsrisico's.

Zwarte lijst

De laatste tijd wordt er veel gesproken over gemeenten die geen goed rampenplan hebben. Ook Barneveld zou nog niet alles op orde hebben. Hoe zit dat precies, meneer Barten? "Barneveld had samen met de regiogemeenten een actueel rampenplan dat aan de eisen van de tijd voldoet op een in de praktijk getoetste basis. Dit plan wijkt qua tekst en inhoud wat af van het provinciale standaardmodel, maar functioneerde prima. Voor het rijk geldt echter het provinciaal model als enige formele model als we het hebben over een actueel rampenplan. Dit houdt in dat de regiogemeenten deel I van het rampenplan moesten herschrijven volgens het provinciaal model. In overleg met de provincie was afgesproken het herschreven plan formeel vast te laten stellen door de nieuwe raad op 23 april, waarmee aan de eisen zou worden voldaan. De

staatssecretaris hanteert nu echter als peildatum

I februari 2002.Als zodanig voldoet Barneveld formeel niet aan de eis van het rijk. Er is verschil in interpretatie van de definitie: wat is een actueel rampenplan? Mijns inziens zou, zeker in de overgangsfase, de nadruk moeten liggen op de actualiteit in de praktijk, het papieren gedeelte volgt dan vanzelf. De staatssecretaris zorgt op deze manier voor onnodige en in de meeste gevallen onterechte onrust bij gemeenten en onder de bevolking. Barneveld heeft echter een goed rampenplan dat op de genoemde peildatum al wél was herschreven maar nog niet vastgesteld. Mijn conclusie: Barneveld is een veilige gemeente met aanvaardbare risico's.We rusten echter niet op onze lauweren, maar blijven actief omdat het altijd nog beter kan om de risico's te verlagen."

Meneer Hamellnk, kortgeleden bleek

uit onderzoek dat zestien van de in totaal ze­

ventien Zeeuwse gemeenten niet beschikt over een

rampenplan dat actueel is of voldoet aan de wettelijke ei­-

sen. Hoe zit dat in de gemeente Terneuzen? "Ons rampenplan is vier

jaar oud. Dus dat valt nog wel mee. Kennelijk was er een misverstand met be­-

trekking tot de zogenaamde 'zwarte lijst' van de minister. Er was vorig jaar een afspraak

gemaakt met de provincie dat de rampenplannen per I april 2002 gereed zouden zijn, omdat en eerdere datum onmogelijk

een eerdere datum onmogelijk was in verband met de tijdsdruk.

Het verbaasde ons dan ook dat er gesproken werd van een 'zwarte lijst' van het ministerie, maar ik heb begrepen dat een en ander inmiddels is rechtgezet.Welnu, ons nieuwe rampenplan werd 28 maart in de raad behandeld en vastgesteld, dus nog vóór I april, conform de afspraak met de commissaris."

Hoe gaat de gemeente Terneuzen de veiligheid rond de Westerscheldetunnel, die langzamerhand zijn voltooiing nadert, regelen? "Er is een speciaal rampenplan met betrekking tot de tunnel, zowel tijdens de bouw als bij de exploitatie.Voorts is er samenwerking met de brandweer van Borssele en de brandweerregio, alsook de andere hulpdiensten. Er worden nu al regelmatig oefeningen in en bij de tunnel gehouden. Bovendien is er in de achterliggende tijd zeer fors geïnvesteerd in materieel voor de brandweer, dat met name geschikt en noodzakelijk is voor calamiteiten in de tunnel."

Gedogen

Is het mogelijk om alles wat op het gebied van bouw- en brandveiligheid afgesproken is ook te controleren en te handhaven? Het antwoord van de heer Barten is kort maar krachtig: "Alles is mogelijk als er duidelijkheid is en er voldoende financiële middelen en menskracht beschikbaar zijn. Er moeten prioriteiten gesteld worden. Als gedogen leidt tot onveilige situaties is dit onaanvaardbaar en zal (hard) opgetreden moeten worden." De heer Hamelink wijst op de beperkingen van controle en handhaving: "Een bedrijf wordt vandaag bezocht en alles blijkt in orde. En morgen of overmorgen wordt weer de hand gelicht met bepaalde afspraken of vergunningsvoorwaarden. Je kunt niet van welke overheid dan ook verwachten dat men elke maand bij een bedrijf op de stoep staat. Dat is onmogelijk. Heeft ook niets met gedogen te maken. Ook hier geldt dat alles ten dele is en dat de samenleving ook zelf een grote verantwoordelijk draagt."

Slotvragen

Meneer Barten, wat is volgens u hét probleem van de rampenbestrijding in Nederland? "Het is een complex van factoren, waaronder: te weinig inzicht hebben in de risico's en de gevolgen van rampen, de veelheid van regelgeving, te weinig middelen en menskracht. Ondernemers en particulieren, maar ook de overheden, realiseren zich, vaak onbewust, niet of te weinig wat de gevolgen kunnen zijn van het niet naleven van voorschriften. Een ramp of calamiteit heeft vaak grote gevolgen in het menselijke vlak. Daarnaast kunnen ook de juridische en financiële aansprakelijkheid verstrekkende gevolgen hebben."

Wat windt u, meneer Hamelink?

"Zoals gezegd is één van de problemen dat we ten diepste denken dat een ramp van omvang onze gemeente wel voorbij zal gaan. Daardoor verslapt onze aandacht. We hebben een geactualiseerd rampenplan in de kast en zo wanen we ons veilig. Echter: regelmatig oefenen is noodzaak. Ook heeft men voor veiligheid vaak (te) weinig geld oven Een laatste aspect is de te on­ doorzichtige en ingewikkelde wet- en regelgeving en de daarop gebaseerde procedures."

En wat is dé oplossing?

Volgens de heer Barten is "de oplossing niet onder één noemer te vangen. Duidelijkheid en draagvlak voor te nemen maatregelen is van groot belang, naast het hebben van voldoende middelen en mogelijkheden." De heer Hamelink wijst er op dat "we in alles afhankelijke, nietige en feilbare mensen zijn. Niettemin moeten we doen wat onze hand vindt om te doen. En dat is in ieder geval proberen iets te doen aan de problemen die ik zojuist noemde. Dat moet kunnen!"

Geaclite heren raadsleden, hartelijk dank voor uw tijd en inzet voor dit interview. Veel succes gewenst in het bevorderen van de veiligheid in uw gemeente!

Rudi Biemond, Voorlichting Sc Vorm/ng SGP

Evert-Jan Brouwer, Beleidsmedewerker Binnenlandse Zaken

Vragen of reacties? E-mail: e.brouwer@tk.parlement.nl of rbiemond@sgp.nl

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 april 2002

De Banier | 24 Pagina's

Doelwit · Is uw gemeente veilig? (slot)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 april 2002

De Banier | 24 Pagina's