Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Parlementair logboek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Parlementair logboek

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

De laatste vergaderweek van de Tweede Kamer voor een reces, zeker als dat het 8 weken lange zomerreces betreft, is altijd chaotisch en (redelijk) overladen. Allerlei klussen en klusjes moeten dan nog snel worden afgehandeld. Want een reces is weliswaar geen vakantie, maar het vergaderloze tijdperk maakt het voor kamerleden en bewindslieden moeilijk om in die periode zaken met elkaar te doen. Wie iets wil afhandelen, moet dat dus in die laatste vergaderweek doen. Zo ging het ook dit jaar weer.

Kamervoorzitter Weisglas stond er In zijn recesrede nog even bij stil: de laatste anderhalf jaar waren toch v^^el heel bijzonden Een verkiezingscampagne in 2002, de val van het tweede kabinet- Kok in april, de moord op Fortuyn op 6 mei, de verkiezingen van de 15^ van die maand, de formatie van Balkenende-1, het LPF-circus, de val van Balkenende-1, weer een verkiezingscampagne, verkiezingen op 22 januari en een moeizame en uitzonderlijke formatie daarna. De Kamer was gedurende deze tijd niet in haar normale doen. En daarom hopen we, aldus mijnheer de Voorzitter, dat we na het zomerreces de normale draad weer op kunnen pakken.

Winkeldiefstal

In dit logboek nog een laatste blik op de laatste week voor de zomerluwte. Een van de onderwerpen waar de Kamer zich onledig mee hield, was de toenemende winkelcriminaliteit.Aanleiding voor de interpellatie die over dit onderwerp werd gehouden, was de arrestatie van twee medewerkers van een AH-filiaal in Amsterdam. Hun actie om een dief in de kraag te vatten, waarbij weinig zachtzinnig tegenover de boef was opgetreden, deed justitie besluiten om de medewerkers op te pakken. Kamerlid Eerdmans van de LPF bood, In navolging van prins Bernhard vorig jaar, aan om de eventuele boete voor de twee AH-medewerkers voor zijn rekening te nemen.

Minister Donner schoot daarover in de Tweede Kamer behoorlijk uit z'n slof. Volstrekt onacceptabel, vond de bewindsman, die zijn ongenoegen dan ook onomwonden uitsprak. Namens de SGP mengde ir.Van derVÜes zich in het debat - als vervanger van JustltlewoordvoerderVan der Staaij overigens, die 'bezigheden elders' had. Zijn bijdrage was evenwichtig; enerzijds kan de SGP natuurlijk mee voelen met winkeliers die het zat zijn en als de politie het laat afweten zelf optreden, anderzijds is eigenrichting Iets wat echt niet kan. Waar blijven we als ieder z'n eigen gang gaat?

Van der Vlies legde de vinger bij de grote toename van het aantal winkeldiefstallen en, wat het nog ernstiger maakt, het feit dat de overvallen ook nog eens gewelddadiger worden. Aan voornemens en plannen om daar nu echt wat aan te gaan doen, is er geen gebrek. Maar de grote vraag is: wat komt daar van terecht? Van der Vlies: gaan we er nu ook eindelijk ook eens iets van merken? Tegen deze achtergrond is ook te begrijpen dat winkeliers en burgers het meer dan zat worden. En omdat daden en maatregelen uitblijven, ontstaat er bij hen het gevoel te weinig rugdekking en bescherming te krijgen van de overheid. Een gevoel van in de steek gelaten te worden. Dan moet er ook niet raar van worden opgekeken als mensen zelf het recht In elgen hand (willen) gaan nemen.

Toch mag dat natuurlijk nooit de uitkomst zijn. En dat is de andere kant van de medaille. Hoe goed de emoties ook te begrijpen zijn, eigenrichting kan en mag niet, zeker niet naar bijbelse maatstaven.Tegen deze achtergrond stond de SGP toch wel wat aarzelend tegenover de motie-Eerdmans waarin er op wordt aangedrongen om te kijken naar de mogelijkheid om wettelijk vast te leggen dat gewone burgers bij het aanhouden van anderen onder bepaalde voorwaarden "gepast geweld" mogen gebruiken. Je zet dan als wetgever een stap waar goed over moeten worden nagedacht.Wat zal dit los maken? Kan dit niet een opening zijn naar allerlei misbruik en -letterlijk- doorslaan naar de andere kant? Voor de SGP alle reden om, hoe begrijpelijk de emotie ook is die achter dit LPF-verzoek steekt, met minister Donner hier een pas op de plaats te maken.

Irak

Na het halve 'ja' van Nederland eerder dit jaar tegen de aanval op Saddam Hoessein en zijn moorddadige regime, staat het (nieuwe) kabinet opnieuw voor de vraag hoe Nederland zich op moet stellen inzake Irak. Concreet: moet Nederland een troepenmacht(je) sturen naar dit gebied om daar te zorgen voor de nodige rust en stabiliteit? De Nederlandse regering vindt dat dat moet, maar mag daar niet toe besluiten dan nadat ook de Tweede Kamer haar fiat aan deze vredesoperatie heeft gegeven. En dus moesten ook de politieke fracties hun standpunt over deze kwestie formuleren.

Namens de SGP deed mr.Van der Staaij dat. Hij herinnerde nog maar eens aan de voorgeschiedenis van vredesmissies en de Nederlandse deelname daaraan. Dat die geschiedenis na'Srebrenica' belast Is, weten we. De les is: grote zorgvuldigheid, en neem als vertrekpunt het na Srebrenica bij wijze van wijze les opgestelde zogenaamde 'toetsingskader'. Nü kunnen we dit in de praktijk brengen, aldus Van der Staaij.

Het moge helder zijn dat voor de SGP een belangrijk gegeven is dat de partij positief stond tegenover de actie van de VS, Groot-Brittannië en de andere bondgenoten om de Iraakse dictator aan te pakken. Politiek én militair! Dat standpunt maakt dat de SGP het regeringsbesluit niet anders dan met een positieve grondhouding tegemoet kan treden. Duidelijk is verder dat er in de interim-periode die is ontstaan na de val van Saddam, een gezag moet zijn dat vrede en veiligheid kan garanderen. Zonder een stabiel gezag kan er van wederopbouw in Irak geen sprake zijn. Dus geldt ook hier dat wie a zegt, ook b moet zeggen - zeker een partij als de SGR die van meet af aan achter de Amerikanen en Britten stond.

Als de Nederlandse militairen naar Irak gaan, komen ze terecht in de provincie Al Muthanna. Op dit moment is dat, zo schrijft de regering geruststellend, de meest rustige hoek van Irak. Dat moge zo zijn, dat is nog geen garantie dat dat In de toekomst ook zo blijft. Feitelijk Is Irak nog altijd een zeer explosief gebied, met alle gevaren voor het hele gebied en de hele regio. Dat te erkennen, wil nog niet zeggen dat Nederland dan maar afzijdig moet blijven.Wie zo redeneert, kan de facto nooit en nergens 'uitrukken'.Van der Staaij drong er daarom op aan om te bezien in hoeverre Nederland concreet kan helpen bij het opbouwen van dat deel van Irak. Dat zou natuurlijk veel goodwill voor de Nederlanders kunnen opleveren.

Daarna ging de SGP-afgevaardigde in op de militaire aspecten van de missie. Hoe zit het met de bevelsstructuur? Wat is het vereiste militaire vermogen? Hoe zal de communicatie verlopen? Wat Is er met de eveneens aanwezige Britten afgesproken? Deze en andere vragen waren reeds uitvoerig aan bod geweest in de hoorzitting, waar militaire deskundigen hun visie op e.e.a. gaven. Nu moest de regering hierover uitleg geven. De antwoorden waren voor de SGP in ieder geval van dien aard, dat Van der Staaij namens de fractie de regering het groene licht gaf om Nederland mee te laten doen aan de vredesmissie

Verkeersveiligheid

In de laatste vergaderweek voor de zomerpauze besteedde de Tweede Kamer ook nog een deel van haar tijd aan de verkeersveiligheid. Dat dit een aangelegen punt was en is, blijkt wel uit het aantal verkeersdoden per jaar Dat cijfer daalt gestadig, maar in 2000 waren het er in totaal toch nog bijna 1100. Het aantal niet-dodelijke slachtoffers bedraagt een veelvoud van dit aantal.

Van der Staaij, die het debat namens de SGP voerde, deed de kersverse minister van Verkeer en waterstaat, mevrouw K. Peijs, een concrete suggestie aan de hand: verplicht, zodra dit technisch haalbaar is, notoire hardrijders tot de inbouw van de zogenaamde Intelligente Snelheidsadapter (ISA).Via dat systeem van een gedwongen snelheidsbeperking kan een bestuurder die heeft bewezen zijn vrijheid en snelheid niet aan te kunnen, worden aangepakt. Veel creatiever en effectiever dan het ouderwetse boetesysteem.

Onderzoeksraad

In het verlengde van deze gedachtenwisseling debatteerde de Tweede Kamer over de Rijkswet Onderzoeksraad voor veiligheid.Waar gaat het om? Op dit moment zijn er verschillende raden die zich bezighouden met veiligheidsvraagstukken, met name in het verkeer. Om aan deze versnippering een eind te maken, pleitte ook de SGP al jaren voor één raad die zich zou moeten gaan buigen over alle vraagstukken die er op dit punt kunnen spelen. Een integrale aanpak dus. Uiteraard spreekt het vanzelf dat die raad ook slagvaardig en onafhankelijk moet kunnen opereren. Anders heeft niemand er wat aan.

Vooral dat laatste punt, die noodzakelijke onafhankelijkheid, bleek een moeilijk punt in het debat tussen Kamer en kabinet. Knelpunt daarbij is dat de regering bij monde van minister Remkes van Binnenlandse Zaken wil dat het kabinet zich in voorkomende gevallen het recht voorbehoudt om in te grijpen in het werk van de raad als er naar de mening van de regering informatie vrij dreigt te komen die de regering liever binnenskamers wil houden.

Die interventiebevoegdheid wordt door de Tweede Kamer echter betwist, waarbij de SGP-woordvoerder degene was die zich op dit punt het meest krachtig weerde. Onze stelling is namelijk dat het principe van de onafhankelijkheid zich niet verdraagt met de door de regering gewenste en vormgegeven 'ingrijpbevoegdheid'.Van der Staaij diende op dit punt daarom een motie waarin minister Remkes wordt opgeroepen op dit aangelegen punt nog eens uitdrukkelijk het advies te vragen van de volstrekt onafhankelijke Raad van State.

Thessaloniki

Zowel voor als na een Europese topconferentie spreekt de Tweede Kamer daarover met de verantwoordelijke bewindslieden. Meestal zijn dat de minister-president, de ministervan Buitenlandse Zaken en de staatssecretaris voor Europese zaken. Zo ook nu, na de top die er werd gehouden in de Griekse plaats Thessaloniki als afronding van het Griekse voorzitterschap van de EU.

Ook bij dat debat trad namens de SGP Van der Staaij op als woordvoerder De top in Griekenland stond -het zal niet velen zijn ontgaan- vooral in het teken van het resultaat van de Europese Conventie, zeg maar de besprekingen en onderhandelingen die voerden naar een tekst van een ontwerp-Grondwet voor de EU.AI voorafgaand aan de top heeft de SGP laten weten dat stuk met zeer gemengde gevoelens te bekijken. Zeg maar gerust: wantrouwend. Nog los van de vraag of zo'n Grondwet nodig is, moet vastgesteld worden dat het door de Franse oud-president Giscard d'Estaing op tafel gelegde stuk er niet mee door kan.

De vraag is nu: hoe gaat het verder met deze ontwerp-Grondwet? Is de tekst nog voor verandering vatbaar? En hoe moet je dan als Nederland temidden van de andere grote lidstaten opereren om iets van je eigen wensen gerealiseerd te krijgen? En wat te doen met de omstreden tekst van de preambule, waarin God en christendom worden verzwegen? Al met al vragen waar de Kamer zich een paar uur over boog.

Positief liet de SGP-woordvoerder zich in ieder geval uit over de opmerkingen van premier Balkenende ten aanzien van het christendom. Maar daarnaast speelden er tal van andere onderwerpen. Zoals het veiligheidsvraagstuk, de immigratie- en integratieproblematiek en het Europese buitenlands beleid. Het is moeilijk al deze onderwerpen onder één noemer te vangen wat betreft de getrokken conclusies, maar één ding is de SGP wel opgevallen: dat ook in Thessaloniki vaagheid weer troef was.Vooral wat het asielbeleid betreft is er van concrete beleidsdaden geen sprake. Kortom: een gemiste kans.

Pedofielennetwerk

Ook al is de Kamer op reces, schriftelijke vragen aan de regering kan een kamerlid altijd stellen. En dus klom onze fractievoorzitter in de pen naar aanleiding van een artikel in het RD over de subsidiëring van de Vereniging Martijn, een pedofielennetwerk in de hoofdstad. Als waar is wat wordt gesuggereerd, namelijk dat de overheid meebetaalt aan de huisvesting van deze vereniging, is dat natuurlijk een grof schandaal.Van deze gelegenheid maakte de SGP-vragensteller tevens gebruik om bij Justitieminister Donner te informeren naar de activiteiten van 'Martijn'. Kan dit allemaal wel, en zo nee, moet er dan niet onmiddellijk worden opgetreden tegen dit onfrisse (om maar geen andere term te gebruiken) gezelschap.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2003

De Banier | 20 Pagina's

Parlementair logboek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juli 2003

De Banier | 20 Pagina's