Meditatie · De verzoeking in de woestijn
Toen nam Hem de duivel mede naar de heilige stad, en stelde Hem op de tinne des tempels; En zeide tot Hem: Indien Gij Gods Zoon zijt, werp Uzelven nederwaarts; want er is geschreven, dat Hij Zijn engelen van U bevelen zal, en [dat] zij U op de handen zullen nemen, opdat Gij niet te eniger tijd Uw voet aan een steen aanstoot. Jezus zeide tot hem: Er is wederom geschreven: Gij zult den Heere, uw God, niet verzoeken. Mattheüs 4: 5-7
Nadat de satan geprobeerd heeft om de Heere Jezus te verleiden tot het veranderen van stenen in brood, voert hij de Heere mee naar Jeruzalem, hier 'de heilige stad' genoemd, omdat daar de tempel stond. De duivel stelt de Heere op 'de tinne des tempels'. Het is opmerkelijk dat hier'de tinne' genoemd wordt en niet alleen dat de Heere op het dak van de tempel wordt gesteld. De tinne is een soort borstwering, speciaal aangebracht zodat men niet per ongeluk van het platte dak af zou kunnen vallen. Er zat dus een soort hekwerk rondom het dak van de tempel zodat men er niet af kon vallen dan door een welbewuste daad. En tot deze opzettelijke daad wil de satan hem overhalen. Wij noemen dat suïcide of zelfmoord.
Wat een verschrikkelijk voorstel is dit. De boosheid van satan is verbazend groot. Zijn voorstellen zijn tot verderf en ondergang gericht. Hoe groot is ook zijn macht, om de Heere Jezus mee te kunnen voe
ren van de woestijn naar de heilige stad. Ook de Schriftkennis van satan is groot. Want om zijn boosaardig
voorstel te ondersteunen haalt hij de Bijbel aan. De duivel is op het gevaarlijkst als hij zich vermomt in een engel des lichts.Als hij Bijbelteksten in de mond neemt moeten wij het meest op onze hoede zijn.
De tekst die satan aanhaalt is uit Psalm 91. "Want Hij zal Zijn engelen van u bevelen, dat zij u bewaren in al uw wegen. Zij zullen u op de handen dragen, opdat gij uw voet aan geen steen stoot (Psalm 91: 11-12)" Let erop dat satan door deze aanhaling uit de Psalmen schijnbaar heeft geluisterd naar de Heere. Immers heeft de Heere Jezus gezegd: "Daar staat geschreven"! En nu is het of satan zegt: Ik zal nu ook een Schriftwoord gebruiken. Ik weet ook wel wat er in de Bijbel staat.Toch moeten we opmerken dat de satan de Bijbel niet juist citeert. Hij laat iets weg uit Psalm 91. Dat is het stukje "dat zij u bewaren in al uw wegen". Wat betekent dat? Het betekent dat satan wel spreekt van het op handen dragen als de Heere zich naar beneden zou hebben geworpen. Dus nadat Hij zich neergestort zou hebben. Maar satan spreekt niet van de bewaring om in het geheel niet van het dak af te springen. Dat betekent dat satan de Schrift verdraait. Zo is het altijd. De satan voegt iets aan de Bijbel toe dat er niet staat of hij haalt er iets vanaf dat er wel staat. Daarom is het zo belangrijk om altijd weer de Bijbel er bij te pakken en na te zien of de Schrift niet is aangetast.Wordt de Bijbeltekst wel in het juiste licht gesteld? Zijn er geen weglatingen of toevoegingen die de betekenis ingrijpend veranderen? O zelfs in haar tegendeel veranderen?
Niet alleen omdat de duivel de Schriften als het ware verminkt, maar ook omdat het hele voorstel duivels is moeten we op onze hoede zijn.Waarom zou de Heere zich van het dak van de tempel afwerpen? Zou het niet zijn om Gods gebod "Gij zult niet doden" te overtreden? Satan is altijd bezig om te verleiden tot het overtreden van Gods geboden. En als de engelen waren gekomen om Hem te redden? De Heere mocht toch met zekerheid weten dat de engelen komen zouden! Dan is het puur God verzoeken. Een verzoek om hulp in een totaal zinloze daad. Want wat zou de zin zijn van het springen van het dak van de tempel? Niets anders dan waanzin. Het betekende dat de Heere zichzelf zou dienen. Laten zien wat hij aandurfde. Laten zien dat God voor hem klaar zou staan. Kortom het is God verzoeken. Dus nu de duivel gehoord heeft dat de Heere zich wil wapenen met het Woord, komt satan ook met het Woord. Maar een halfWoord. Om de Heere tot de hoogmoedige, zinloze en slechte daad te brengen van het springen van het dak van de tempel.
De Heere laat zien dat Hij de duivel door heeft. Hij zegt: Gij zult den Heere, uw God, niet verzoeken. De tekst is afkomstig uit Deuteronomium 6: 16: "Gij zult den HEERE, uw God, niet verzoeken, gelijk als gij Hem verzocht hebt te Massa."y^e zien dat ook tot de tekst behoort "gelijk als gij Hem verzocht hebt te Massa". De verklaring die de kanttekenaar geeft bij het woordje 'verzoeken' is: "God verzoeken is of uit mistrouwen op Hem, of uit hoogachting van zichzelf, het goddelijke voorschrift, de rechte orde en de gewone middelen verlaten, om zijn eigen goeddunken te volgen en van God zijn eigenschappen en zijn wil proef te nemen." God verzoeken was wat de kinderen Israels hadden gedaan te Massa.Daar hadden zij gruwelijke dorst. Zij
zeiden tegen Mozes "Waartoe hebt gij ons nu uit Egypte doen optrekken, opdat gij mij en mijn kinderen, en mijn vee van dorst
len ze Mozes stenigen. De Heere laat dan door Mozes' hand water uit de rotssteen
Horeb komen. De 95ste psalm zingt ervan: Laat Massa u ten afschrik wezen; Waar 'k door uw vaders ben veralles, wat Mijn almacht wrocht,
Hen niet bewoog, om Mij te vrezen.
Laten we eruit leren hoe nauw het erop aankomt dat we de Schrift grondig onderzoeken. De duivel laat iets weg uit de 91ste psalm, zodat de kwalijke daad wordt bevorderd. Maar de Heere laat het laatste deel van Deuteronomium 6: 16 weg.Wat is dan het verschil? De Heere heeft genoeg gezegd. De Heere niet verzoeken. Dat is genoegzame boodschap. Daar ligt voldoende in. Alles wat verder nog geciteerd kon worden versterkt de betekenis die in Zijn woorden ligt. Door de weglating treedt geen omkering van betekenis op, maar een versterking.
Groenekan, ds. C. Hoogerwerf
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 september 2003
De Banier | 24 Pagina's