Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kort en bondig · Anders dan anders

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kort en bondig · Anders dan anders

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

op deze pagina treft u een wat andere 'Kart en Bondig' aan dan u gewend bent.Wat wil het geval: onze fractievoorzitter is door de griep geveld, en zag dus geen kans om op maandagmorgen zijn bijdrage te schrijven. Daarom dit keer een afschrift van een schriftelijk interview met de heer Van der Vlies rondom het thema 'Leiderschap', op verzoek van een jongere uit V/addinxveen geschreven voor een (kerkelijk) jeugdbiad.

Vindt u dat u meer een leiderstype bent, of juist meer volgend?

Het eerste wat mij bij het lezen van je openingsvraag te binnen schoot, was een gevleugeld en bekend woord van de bekende mr. G. Groen van Prinsterer, namelijk een 'staatsman niet, een Evangeliebelijder". Zó zag hij zichzelf. Dat is ook mijn diepste wens. Een Evangeliebelijder is een volger, namelijk van Jezus Christus, Zijn voetstappen drukkende. Om zó van Hém te getuigen in en met je leven.

Inderdaad is het zo geweest op allerlei momenten en plaatsen, dat van mij gevraagd werd leiding te geven: klassevertegenwoordiger, bestuur kerkelijke eugdvereniging, schoolleiding, allerlei besturen. Maar ik meen te mogen zegen dat nooit bewust te hebben gezocht. Ik hoop in mijn leven meer te ijn en te worden geleid door roeping, dan door ambitie.

Thuis zijn mijn echtgenote en ik er samen sterk van doordrongen dat opoeding van kinderen en de zorg voor het gezin een onvervreemdbare gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Doordat ik (te) vaak niet thuis ben, erdient de eerlijkheid te zeggen dat en groot deel van de concrete taken p de schouders van mijn vrouw heben gedrukt. Maar ik probeer mijn teentje bij te dragen, ook heel prakisch.

Door welke persoon uit de Bijbel laat u zich inspireren?

Dat is de lastigste vraag. Immers, er zijn zoveel krachtige voorbeelden in de Bijbel. Daar valt nauwelijks uit te kiezen. Mozes, de zachtmoedige. Jozef, die de verleiding weerstond. Daniël, die werd verguisd om zijn godsvreze. Obadja, Nehemia, Ezra en bijvoorbeeld Mordechai. Maar denk ook eens aan Ebed- Mélech, een Moorman diejeremia redde van de verstikkingsdood en van wie God Zelf zei dat hij niet zou omkomen omdat hij op God had vertrouwd (jeremia 38 en 39). Prachtige voorbeelden toch! En wat te denken van Gideon, die geroepen werd tot een bijzondere taak met de woorden "gaat dan heen in deze uw (geringe) kracht". Maar mis­ schien moet ik ook wel een heel andere kant op kijken, namelijk naar die kleine en arme man die in zijn wijsheid dan toch maar een hele stad innam! Kortom: de Bijbel is rijk aan inspirerende voorbeelden. Ik durf me met geen van de genoemde personen te vergelijken, maar hun levensgeschiedenissen - en dan heb ik iemand als David nog niet eens genoemd - zijn oplichtende getuigenissen van hun God in de hemel en dat is de God Die nog altijd Dezelfde is en leeft en regeert tot in eeuwigheid. De God Die ook heden ten dage nog gebeden mag worden om hulp en wijsheid.

Bent u een snelle beslisser?

Ik kom nogal bedachtzaam over en dat vind ik op zichzelf niet verkeerd. Maar men vindt dat ik er wel eens te lang over doe om tot een definitief oordeel te komen. Ik wil graag iedereen tot zijn of haar recht doen komen. Dat kan uiteraard niet tot het uiterste. Immers, onze bijbelse beginselen vragen ook regelmatig om een zekere radicaliteit. Zeker ook in het hedendaagse jachtige tempo kan het allemaal niet te lang duren kleur te bekennen en partij te kiezen. Ik ben een mens met vele tekortkomingen en gebreken. Er valt dus zeker het één en ander te verbeteren en te veranderen.We moeten in alles van genade leren leven!

Hoe zou iemand als de apostel Paulus aankijken tegen het huidige wereldbeeld?

De apostel Paulus zou, om het zo eens met eerbied te zeggen, zijn oren en ogen niet geloven.Wat een wereldgelijkvormigheid, wat een verdeeldheid tussen christenen. Wat zou hij een verdriet hebben over al die mensen die, als eenmaal zijn volgeling Demas, "de tegenwoordige wereld weer hebben lief gekregen." Mensen die, hoewel christelijk opgevoed, hun wortels hebben doorgesneden en eigen wegen gaan.Wat zou hij vertoornd zijn over allerlei religies en culturen die "vlees tot hun arm stellen" en de weg tot de zaligheid in de Heere Jezus Christus loochenen. Wat zou hij als weleer op de Areopagus met tact en wijsheid getuigen van de enige God, Die ons van nature onbekend is, en de mensen af proberen te brengen van de afgoden. Kortom, hij zou ontsteld zijn over het morele verval in onze samenleving en diep bedroefd zijn over de geesteloosheid onder christenen, met erkenning overigens van al het goede dat God ons nog geeft. Hij zou niet aflaten om op te wekken tot bekering! Als geen ander wist hij van dat wonder en dat gunde hij iedereen.

Wij dan, gezanten van Christuswege, wij bidden u, alsof God door ons bade, laat u met God verzoenen.

Van der Vlies

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 november 2003

De Banier | 24 Pagina's

Kort en bondig · Anders dan anders

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 november 2003

De Banier | 24 Pagina's