Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verslag jaarvergadering

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verslag jaarvergadering

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In vorige uitgaven van De Banier is reeds het grootste deel opgenomen van het verslag van de op 28 februari 2004 te Utrecht gehouden 83e jaarvergadering van de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP). In deze uitgave het laatste deel daarvan.

15. Afscheid partijvoorzitter ds. D.J. Budding en HB-lid de heer A. de Boer De nieuwe partijvoorzitter, ds.A. van Heteren, spreekt de scheidende bestuursleden toe. Hij memoreert dat ds. Budding ongeveer 15 jaar lid is geweest van het Hoofdbestuur De Heere heeft dat op zijn weg gebracht. Ds. Budding mocht in afhankelijkheid en in biddend opzien tot de Heere zijn weg gaan. Ds.Van Heteren heeft ds. Budding leren kennen als vriendelijk, gedegen en principieel. Hij is ds. Budding van harte erkentelijk voor de tijd, de inzet en de wijze waarop hij het voorzitterschap heeft vervuld. Hij wenst hem

tot slot al het nodige toe, ook in het persoonlijke, voor de toekomst en merkt op mee te leven in de kerkelijke moeiten en zorgen rondom de PKN. Ook de heer A. de Boer wordt door ds.Van Heteren hartelijk dank gezegd voor de vele door hem verrichte werkzaamheden. In het bijzonder is door hem in de periode waarin hij secretaris was van de partij - van 1994 tot en met 2002 - veel werk verricht temidden van turbulente omstandigheden. Dat heeft offers gevraagd van het gezin. Ook de heer De Boer wordt al het nodige toegewenst voor de toekomst.

Vervolgens vraagt hij beide heren staande toe te zingen Psalm 72 vers I I als vertolking van het feit dat de Heere hen de lust, liefde en kracht gegeven heeft om hun werk voor de SGP te verrichten. Daarna wordt het opgegeven psalmvers gezongen.

Ds. Budding dankt daarna ds.Van Heteren voor zijn hartelijke woorden. Een gevoel van weemoed bezet hem. Hij mag terugzien op de wondere leiding van God in zijn leven. Dat de Heere hem ook in dit opzicht heeft willen gebruiken. Ds. Budding merkt op met dankbaarheid terug te denken aan de algemene vergaderingen. Het waren goede en gezegende dagen waarop verbondenheid en saamhorigheid werden gevoeld. Niettemin denkt hij ook terug met een gevoel van schuld en tekort. Eén bede blijft over: "Verzoen de zware schuld." Hij wenst een ieder de kracht van het alles reinigende bloed van de Heere Jezus Christus toe. Tot slot wenst ds. Budding de vergadering "tot ziens" toe, mocht het zijn daar waar God alles is in allen. Vaart zó wel, zo besluit ds. Budding.

Tot slot dankt de heer A. de Boer de vergadering voor het in de achterliggende jaren geschonken vertrouwen. Er waren in de afgelopen 18 jaren hoogte- en dieptepunten. Hij wenst echter vooral vooruit te kijken. De heer De Boer wenst een ieder Gods zegen toe op al het werk dat te doen valt.

16. Collecte voor het Verkiezingsfonds Tijdens het zingen van Psalm 35 vers I, 9 en 13 wordt gecollecteerd.

17. Slotwoord door de nieuwe partijvoorzitter, ds.A. van Heteren Ds. A. van Heteren leest Psalm I 19: 129-136. Hij spreekt een slotwoord uit naar aanleiding van Psalm I 19: 136, luidende: "Waterbeken vlieten af uit mijn ogen, omdat zij Uw wet niet onderhouden". Hier is een vreemdeling aan het woord, iemand die verwoordt wat in zijn binnenste omgaat als hij om zich heen ziet dat Gods geboden niet onderhouden worden. Er zijn weinigen die de Heere vrezen, hoewel het alle mensen betaamt. Ds.Van Heteren zegt te begeren naar dat beginsel te willen handelen als nieuwe partijvoorzitter

Een vreemdeling is iemand die zich van nature thuis voelde in de dingen van beneden, maar zich door genade heeft leren kennen als een Wetsovertreder David is geen vreemdeling van dat ge­

nadewerk in zijn leven. Wij allen hebben vergeving nodig in het alles reinigende borgbloed van Christus naar Wiens lijden alle offers in het Oude Testament heen wezen. Zijn wij al zulke vreemdelingen? Dat geeft een persoonlijke droefheid naar God die de wereld niet kent, maar

wel Gods kinderen. Waterbeken vlieten af uit mijn ogen. Klinkt deze droefheid door in raden, staten en (Europees) parlement? Zou daar niet veel vanuit kunnen gaan? Deze droefheid gaat gepaard met een oproep de zonden af te breken, de overtredingen van Gods wet te stoppen. Dan staan wij niet boven anderen, want het kwaad leeft ten diepste in onze harten. Door onze diepe val in Adam zijn wij ganselijk onbekwaam tot enig goed. Ons past ootmoed en verwondering over Gods bewarende goedheid, ziende op eigen verdorvenheid. Dat geeft een milde toon én vraagt vrijmoedigheid de zonden bij name te noemen. Ook in eigen kring. God heeft recht op ieders hart én leven. De Heere werkt ook nog in onze donkere tijd. Hij past Zijn Woord toe aan het hart in de weg van wedergeboorte en waarachtige bekering. Zo maakt Hij van mensen die zich van nature thuis voelen in deze wereld tot vreemdelingen die mogen gaan zingen van Gods eeuwig en vrijmachtig welbehagen. De Heere gaat voort met Zijn werk zo lang de zon en de maan nog schijnen zullen. Het is nodig dat wonder van de wedergeboorte te mogen leren kennen. Buiten die wedergeboorte is er geen ingang in het Koninkrijk der Hemelen. Die ernst moge de woorden van onze "volksvertegenwoordigers" wel stempelen. Dat onze verwachting alleen van Hem is. Mijn hulp is van de Heere, Die hemel en aarde gemaakt heeft, zo besluit ds.Van Heteren zijn slotwoord.

Vervolgens gaat ds.Van Heteren voor in gebed en wordt op zijn verzoek Psalm 119 vers 68 gezongen.

18. Sluiting

Ds.Van Heteren dankt een ieder voor zijn aanwezigheid en inbreng. Hij zegt de leden van de regelingscommissie, de leden van het stembureau, de organist, de verschillende sprekers en het forum in het bijzonder hartelijk dank voor de bewezen diensten. Er mag worden teruggezien op een goede dag waarop de eenheid rondom het beginsel gevoeld mocht worden. Het was ook een bijzondere dag nu afscheid genomen werd van ds. D.J. Budding en de heer A. de Boer Hij vraagt beide heren na het sluiten van de vergadering bij de uitgang plaats te willen nemen zodat een ieder aldaar afscheid van hen kan nemen.

Vervolgens verzoekt hij de kamerleden staande toe te zingen Psalm 121 vers I, hetgeen daarna geschiedt.

Tot slot wenst hij een ieder wel thuis en een gezegende zondag waarna hij de vergadering sluit.

mr.V.A. Smit, algemeen secretaris

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 april 2004

De Banier | 24 Pagina's

Verslag jaarvergadering

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 april 2004

De Banier | 24 Pagina's