Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Doelwit · Planschadewetgeving

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Doelwit · Planschadewetgeving

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Precies twee jaar geleden kwam in Doelwit de planschadewetgeving aan de orde naar aanleiding van het arrest Nunspeet (Hoge Raad, 2 mei 2003). De gemeente Nunspeet werd door de Hoge Raad teruggefloten toen zij door middel van contractuele afwenteling de planschadekosten (art. 49 WRO) op de belanghebbende van de planwijziging wilde verhalen. Met name naar aanleiding van deze zaak kwam het verzoek vanuit de gemeenten richting minister van VROM om tot een oplossing te komen voor de toegenomen werkzaamheden en kosten voor de gemeente met betrekking tot planschade, en die oplossing in wetgeving vast te (eggen.

Op 7 juni 2005 stemde de Eerste Kamer in met de Wijziging van de Wet op de Ruimtelijke Ordening (verjaring van en heffing bij planschadevergoedingsaanspraken, alsmede planschadevergoedingsovereenkomsten). En daarmee is het verzoek van de gemeenten gehonoreerd. De nieuwe Wet ruimtelijke ordening (Wro) -al jaren in voorbereidinglaat zo lang op zich wachten dat besloten is deze aanpassing niet te laten wachten tot de nieuwe wet maar alleen dit artikel in de bestaande WRO te wijzigen.

Wat gaat er veranderen?

In het nieuw geformuleerde artikel 49 WRO wordt in de eerste plaats het toekennen van de schadevergoeding aan belanghebbende tot een bevoegdheid van het college (in plaats van de raad) gemaakt. Daarmee wordt

deze bevoegdheid gedualiseerd.Voortaan is het college daarmee ook verantwoordelijk voor het vaststellen van een procedureregeling. Zo'n procedureregeling is niet verplicht, maar wel aanbevolen, omdat het de gang van zaken bij het ontvangen, behandelen en afdoen van planschadeverzoeken ten goede bevordert.

Het nieuwe tweede lid bepaalt dat een planschadeverzoek binnen vijfjaar moet worden ingediend. Er komt dus een verjaringstermijn. In het derde lid krijgt de gemeenteraad de bevoegdheid om de hoogte van het recht voor het indienen van een planschadeverzoek, €300, -, bij verordening met maximaal tweederde te verhogen of te verlagen. Er komt dus een drempel om het lichtvaardig indienen van planschadeverzoeken te voorkomen. De mogelijkheid het be­

drag van €300, - met maximaal tweederde te verhogen of te verlagen biedt de raad de mogelijkheid om het bedrag aan de eigen gemeentelijke situatie aan te passen. De gemeente

moet een afwijking van het drempelbedrag wel motiveren. De raad kan kiezen voor generieke aanpassing van dit bedrag of een lager tarief uitsluitend ten behoeve van aanvragers met lage inkomens of een combinatie hiervan. Dit moet worden vastgelegd in een aparte gemeentelijke verordening (dus niet in de legesverordening!).

Het nieuwe artikel 49a behelst de daadwerkelijke mogelijkheid van afwenteling van de schade op de verzoeker van de planwijziging. De volledige tekst van dit artikel luidt: " I. Voor zover schade die op grond vanartikel 49 voor vergoeding In aanmerking zou komen, haar grondslag vindt in een besluit op een verzoek om ten behoeve van de verwezenlijking van een project bepalingen in een bestemmingsplan op te nemen of te wijzigen dan wel om vrijstelling te verlenen, anders dan bedoeld in artikel 31 a of 31 b, kunnen burgemeester en wethouders met de verzoeker overeenkomen dat die scha­ de geheel of gedeeltelijk voor zijnrekening komt. 2. De verzoeker die een overeenkomst als bedoeld in het eerste lid heeft gesloten, is belanghebbende bij een besluit van burgemeester en wethouders op een aanvraag om schadevergoeding op grond van artikel 49 terzake van de wijziging van het bestemmingsplan dan wel de verlening van de vrijstelling waarom hij heeft verzocht."

Praktijk

De gemeente zal bij het gebruik maken van de mogelijkheid van planschadeschadevergoedingsovereenkomsten heldere afspraken moeten maken met de initiatiefnemer van de planwijziging, zodat er naderhand niet opnieuw processen zullen ontstaan. DeVNG biedt een aantal modellen voor nieuw gemeentelijk beleid: een door het college vast te stellen procedureregeling planschadevergoeding 2005 en een raadsverordening tot wijziging van het wettelijk drempelbedrag.Verder worden voorbeelden verstrekt van contracten voor het verhaal van planschadekosten op verzoekers van planherzieningen en planvrljsteiïmgen (zie www.vng.nl).

Inwerkingtreding

Het nieuwe artikel 49a treedt in werking de dag na publicatie in het Staatsblad (half juni). Het gewijzigde artikel 49 WRO met de gedualiseerde regeling van het bevoegd gezag, het drempelbedrag en de verjaringstermijn treedt in werking met ingang van de eerste dag van de derde kalendermaand na de publicatie van de wet in het Staatsblad (naar verwachting dus I september). Deze wachttermijn biedt het college de mogelijkheid om bijtijds een nieuwe procedureregeling vast te stellen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juni 2005

De Banier | 24 Pagina's

Doelwit · Planschadewetgeving

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 juni 2005

De Banier | 24 Pagina's