Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Doelwit · Omgevingsvergunning

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Doelwit · Omgevingsvergunning

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

op dit moment ligt het wetsvoorstel Wet algemene bepalingen omgevingsrecht bij de Raad van State voor advies. In dit wetsvoorstel worden zo'n 25 soorten vergunningen en ontheffingen gecon^bineerd tot één omgevingsvergunning ter vermindering van de regeldruk. In de toekomst wordt de gemeente het loket voor deze vergunning.

De Wabo

De Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) komt uit de koker van minister Dekker van VROM en staatssecretaris Van der Laan van OC& W. De omgevingsvergunning is één geïntegreerde vergunning voor bouwen, wonen, monumenten, ruimte, natuur en milieu. De nieuwe vergunning moet leiden tot minder administratieve lasten voor bedrijven en burgers, betere dienstverlening door de overheid aan bedrijven en burgers, kortere procedures en geen tegenstrijdige voorschriften. De Wabo heeft geen gevolgen voor de inhoud van de vergunningsvoorschriften zelf.

Met het wetsvoorstel wordt de aanvraag voor bouw- en milieugerelateerde vergunningen vereenvoudigd en wordt de tijd die voor de vergunningverlening nodig is, verkort. In het voorstel is daartoe een uniforme regeling voor de omgevingsvergunning opgenomen. De administratieve lasten voor bedrijf en burger moeten fors worden gereduceerd (met ongeveer 33 miljoen euro) en na aanloopkosten moet de hele operatie ook leiden tot een reductie van de bestuurslasten voor gemeenten en provincies. De vergunningverlening verliep tot nu toe ingedeeld per overheidslaag, per departement en per onderwerp, vanuit het perspectief van de overheid. De omgevingsvergunning getuigt van een meer klantgerichte aanpak, vanuit het perspectief van de vergunningaanvrager.

De kern van de Wabo wordt verwoord in de artikelen 2.1 en 2.2 van het wetsvoorstel (citaat uit de conceptversie van I december 2005): "Art. 2.1, lid I. Het is verboden zonder vergunning een project uit te voeren, voor zover dat geheel of ten dele bestaat uit: a. het bouwen van een bouwwerk, [b t/m i en leden 2 en 3 weggelaten, RB].Art. 2.2, lid 1 .Voor zover bij een provinciale of gemeentelijke verordening is bepaald dat het verboden is zonder vergunning: a. een bouwwerk geheel of gedeeltelijk te slopen, b. [...] geldt een zodanige bepaling als een verbod om een project voor zover dat geheel of ten dele uit die activiteiten bestaat, uit te voeren zonder omgevingsvergunning. 2. Bij provinciale, gemeentelijke of waterschaps­ verordening kan worden bepaald dat het verboden is projecten die geheel of ten dele bestaan uit daarbij aangewezen andere activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, uit te voeren zonder omgevingsvergunning."De omgevingsvergunning gaat dus over allerlei activiteiten die veranderingen aanbrengen in de fysieke leefomgeving. Provincie, gemeente of waterschap kunnen -beperkt- bepalingen toevoegen aan de in de Wabo genoemde fysieke veranderingen. Lid 2 van artikel 2 is dus niet bedoeld als uitnodiging om nieuwe regels te gaan bedenken. Ook voor deze overheden moet deregulering het devies zijn, aldus de Memorie van Toelichting.

Hoe werkt de Wabo

Het is de bedoeling dat burgers en bedrijven straks bij één loket in de gemeente terecht kunnen voor de omgevingsvergunning. In plaats van dat men zich voor verschillende vergunningen tot drie overheden en verschillende departementen moet wenden voor een (ver)bouwproject, en verschillende soorten leges moet betalen, gaat dat nu allemaal in één omgevingsvergunning. Voor zaken die de provinciale bevoegdheden betreffen, stuurt de gemeente de aanvraag door naar de provincie. De burger krijgt te maken met slechts één loket. Voor het kunnen aanvragen van de omgevingsvergunning wordt door VROM een landelijk uniform aanvraagformulier ontwikkeld. Dit formulier bestaat uit een vragenboom waarmee de aanvrager een voor zijn project op maat gesneden aanvraagformulier maakt.Alle toestemmingen, vrijstellingen en meldingen die vallen binnen de reikwijdte van de omgevingsvergunning kunnen

straks met behulp van dat ene formulier aangevraagd worden. Om dat te realiseren is harmonisatie van de te verstrekken gegevens nodig. Dit leidt tot een vermindering van de indieningsvereisten (zoals situatieschetsen en kaarten) omdat dubbellingen eruit worden gehaald. De indieningsvereisten zullen tegelijk met de invoering van de omgevingsvergunning, wettelijk worden vastgelegd in een op de Wabo gebaseerde Algemene Maatregel van Bestuur en een of meerdere ministeriële regelingen.Om hiertoe te komen is van alle toestemmingen, ontheffingen, vrijstellingen en meldingen die integreren in of aanhaken bij de omgevingsvergunning, geïnventariseerd welke indieningsvereisten nu reeds wettelijk vastgelegd zijn. Invoering van de omgevingsvergunning maakt samenwerking tussen verschillende overheidslagen en departementen nog meer noodzakelijk. Op gemeentelijk niveau zullen verschillende afdelingen zich bezig gaan houden rondom één vergunning. Dat zal in sommige gemeenten de nodige moeite kosten. Uit de pilots zal moeten blijken hoe dit in de praktijk werkt. Gemeenten zullen hierin moeten investeren. Een voordeel is dat een gecombineerde vergunningaanvraag de gemeente ook tijd en geld bespaart.

Invoering

Het project Omgevingsvergunning is reeds in 2004 door VROM gestart. Bezien werd hoe vergunningsprocedures versneld kunnen worden en hoe één vergunning voor nu uiteenlopende zaken bewerkstelligd kan worden. In januari 2006 heeft de ministerraad met het wetsvoorstel ingestemd en nu ligt het voor advies bij de Raad van State.Verwacht wordt dat het halverwege 2006 aan de Tweede Kamer zal worden aangeboden. De door de minister beoogde invoering van de omgevingsvergunning is I januari 2008. Vooruitlopend op de invoering is VROM al druk bezig met voorbereidingen. In diverse gemeenten lopen pilot-projecten. Ook deVNG is nauw betrokken bij de invoering. Halverwege 2006 moet een implementatieplan van VROM en partners klaar zijn. Wilt u meer weten, kijk dan op www.omgevingsvergunning. vrom.nl of op v> /ww.vng.nl, VROM, Omgevingsvergunning.

Rudi Biemond

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 mei 2006

De Banier | 32 Pagina's

Doelwit · Omgevingsvergunning

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 mei 2006

De Banier | 32 Pagina's