Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ontwikkelingen in de Zuidplas

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ontwikkelingen in de Zuidplas

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

"BOUWEN IN HET DIEPSTE PUNT VAN NEDERLAND." WANNEER JE DAT ZEGT HEB JE HET OVER DE ONTWIKKELINGEN IN DE ZuiDPLASPOLDER. N A EEN VOOR- BEREIDINGS- EN BESLUITVORMINGSTRAJECT VAN ZO'N ZEVEN JAAR WORDEN AAN HET EINDE VAN DIT JAAR DE BESTEMMINGSPLANNEN VASTGESTELD EN GAAT, ALS ALLES VERLOOPT ZOALS VERWACHT, MEDIO 2009 DE EERSTE SCHOP DE GROND IN: GROOTSCHALIGE KASSENBOUW OP DE GRENS VAN WADDINXVEEN EN MOER- KAPELLE.WAT GING DAARAAN VOORAF?

1. Waar hebben we het over?

Wanneer v^e het over de "Driehoek RZG" hebben, dan bedoelen we het gebied tussen Rotterdam, Zoetermeer en Gouda. Een onderdeel van dit gebied is de 'Zuidpias' of de 'Zuidplaspolder'. Het omvat de gemeenten Gouda (deels). Moordrecht, Nieuwerkerk aan den IJssel, Waddinxveen (deels) en Zevenhuizen- Moerkapelle. Dit gebied ligt tussen de 4 en bijna 7 meter onder NAP' en is ongeveer 5.000 ha groot.

2. Achtergrond

De Zuidplaspolder is in de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening opgenomen als locatie waar verstedelijking kan plaatsvinden. Met dit besluit, uitgewerkt in de Nota Ruimte, is de grens van het Groene Hart verschoven. In de Nota Ruimte (rijksbeleid) is de Zuidpias aangewezen als uitbreidingsruimte van de Randstad. Dit betekent dat wonen, werken, afstemming van groen en water én de ontwikkeling van glastuinbouw een plaats moeten krijgen. Geen eenvoudige opgave overigens...

3.Wat zijn de plannen?

De oorspronkelijke opgave voor het gebied is fors: tussen de 15.000 en 30.000 woningen, 150 tot 300 ha bedrijventerrein (netto) en ruimte voor 200 ha nieuw glas (netto).We hebben het dan over de periode 2010 tot en met 2030. Inmiddels is deze opgave bijgesteld: voor de eerste fase (2010-2020) zijn er 7.000 woningen gepland in de Zuidplaspolder De opgave voor wat betreft bedrijventerreinen en glastuinbouw is gelijk gebleven. De sterk verminderde vraag naar woningen heeft voornamelijk te maken met het feit dat Rotterdam binnenstedelijk meer (sociale) woningen kan realiseren dan eerst werd aangenomen. Alleen het meer dorpse en groene wonen, zoals dat zo mooi wordt genoemd, kan nauwelijks binnen de grenzen van Rotterdam een plaats krijgen.

Eén en ander betekent een forse verandering van het gebied. In het gebied tussen Waddinxveen en Moerkapelle komt een concentratie van glastuinbouw. Gouweknoop, op het 'driegemeentenpunt' Moordrecht, Gouda en Waddinxveen, is een gebied waar verstedelijking zal plaatsvinden (woningen, hoogbouw, kantoren, voorzieningen). Het grootste deel van de nieuwe woningen (ongeveer 4.000) komt direct bij Zevenhuizen en Nieuwerkerk aan den IJssel.

Waar mogelijk zal er gebruik gemaakt worden van 'dubbel ruimtegebruik'. Een mooi voorbeeld is waterberging in de 'kelder', daarboven een transport- of overslagbedrijf en op het dak een kas. Uit de praktijk blijkt echter dat je daar niet al te veel van moet verwachten. Je mag je rijk rekenen wanneer je uitkomt tussen de 15 en 25%.

4. Besluitvorming

4.1 Planvorming

In eerste instantie is er een visie voorbe reid voor het gehele RZG-gebied. Dit bi tekent dat 23 partijen om tafel zaten (waaronder IO gemeenten, de Provincie het Waterschap, etc).

In de Interregionale Structuurvisie (ISV) is onderzocht en vastgelegd welke kwali teiten het gebied (nu) heeft en of er in de Zuidpias voldoende ruimte is voor grootschalige woningbouw, bedrijventer reinen en glas.

Bij de besluitvorming van de ISV hebber de gemeenteraden een aantal uitgangspunten vastgesteld. Uitgangspunten die leidend zijn voor de verdere uitwerking van de ISV: /) een integrale ontwikkelin niet alleen projecten die geld opleveren maar ook groen en water, 2) waarborge financiële haalbaarheid: Provincie en Rijl moeten bijdragen, anders kunnen gemeenten het niet dragen, 3) goede infra structuur: eerst wegen aanleggen, dan p bouwen, 4) er mag geen nieuwe kern ontstaan: uitbreiding woningbouw aansluitend op huidige bebouwing en 5) zoi voor een goede ruimtelijke ontwikkeling invulling: kwaliteit openbare ruimte.

De ISV was vervolgens de basis voor he' 'Intergemeentelijk Structuurplan Zuidplas' (ISP voorjaar 2006). Het ISP gaat al leen over de vijf Zuidplasgemeenten. He Intergemeentelijk Structuurplan leverde vervolgens de input voor het Streekplan Zuidpias (mei 2006) en voor bestemmingsplannen die nu in voorbereiding zij

4.2 Grondbank

In 2004 is de Grondbank RZG Zuidpias opgericht. Doel van de Grondbank is on op strategisch gelegen plekken gronden aan te kopen in de Zuidplaspolder Het ï echter niet de bedoeling dat de gronder die aangekocht zijn ook door de Grond bank bouwrijp worden gemaakt. De Grondbank zal later, in ieder geval nadat de bestemmingsplannen vastgesteld zijn. de gronden doorverkopen aan de gemeenten of aan bijvoorbeeld een publiei private ontwikkelingsmaatschappij. In he' rechtsgebied van de Grondbank hebben de Zuidplasgemeenten de Wet voorkeurs- echt gemeenten (Wvg) gevestigd. Dit be- -el< ent dat gronden eerst aan de Grond- 3ank aangeboden moeten worden voordat zij (eventueel) door andere marl< tparcijen gekocht kunnen worden. Dit middel nelt de Grondbank meer in staat om strategische grondposities in te nemen.

4.3 ROZ

Inmiddels is de oprichting van de'Regionale Ontwikkelingsorganisatie Zuidpias' ', ROZ) vrijwel afgerond. Deze organisatie moet toezien op een goede uitwerking van het Intergemeentelijk Structuurplan 'n gemeentelijke bestemmingsplannen, •en goede coördinatie en afstemming en ; oezien op de financiële verevening van projecten. In het najaar is deze gemeenschappelijke regeling vastgesteld door de Provincie en de deelnemende partijen'^. Alle deelnemende partijen, waaronder de vijf Zuidplasgemeenten, de gemeente "Rotterdam en de Provincie Zuid-Holland 'everen één lid voor het algemeen bestuur (raadslid) en één lid voor het dagelijks bestuur (meestal een wethouder). De personele invulling van het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur heeft recent plaatsgevonden. Namens de PCW-fractie is voorgesteld om procesafspraken te maken met raadsleden die in het algemeen bestuur van -lijvoorbeeld een Regionaal Ontwikkeingsorgaan zitting hebbenl Maar deze afspraken kunnen ook worden toegepast op andere gemeenschappelijke regelingen. Enkele andere gemeenten hebben dit voorstel overgenomen.

5. Realistische wensen?

Vanuit de verschillende gemeenteraden bestaat er vaak nog een zekere scepsis over de haalbaarheid van de plannen. Zal er inderdaad eerst (hoofd)infrastructuur worden aangelegd voordat er grootschalige woningbouw wordt gerealiseerd? Past de 280 ha glas echt wel in het gebied tussen Waddinxveen en Moerkapelle? Zijn de plannen rondom Gouweknoop vanwege de complexiteit van het gebied (twee snelwegen, drie spoorlijnen en een grote ambitie) wel uitvoerbaar? En, misschien wel de belangrijkste vraag, is het allemaal wel financieel haalbaar? Aan de diverse raden en de ROZ de taak om de vinger aan de pols te houden!

6. Samenwerking

Als PCW/SGP/CU-fracties in de Zuidpias en de CU/SGP-fractie in Zuid-Holland komen we regelmatig bij elkaar om de ontwikkelingen te bespreken en waar mogelijk tot een inhoudelijke afstemming te komen. Dit betreft een achttal fracties. We komen ongeveer drie tot vier keer per jaar bij elkaar, ledere fractie heeft twee fractieleden aangewezen die de gezamenlijke overleggen zoveel mogelijk proberen bij te wonen. Om enige structuur in het geheel te houden is er een 'coördinator' die als contactpersoon functioneert en zorg draagt dat er bij belangrijke onderwerpen een gezamenlijk overleg wordt gehouden. Zo wordt voorkomen dat bepaalde belangrijke plannen vastgesteld zijn voordat wij hierover met elkaar overleg hebben gehad.

Eerlijkheidshalve moet gezegd worden dat het niet altijd meevalt om (intern) op één lijn te komen. Met respect voor ieders inbreng, maar het is lastig om de gemeentelijke belangen te overstijgen en naar het gehele gebied te kijken. Maar voor een in­ tegrale benadering van zo'n groot gebied met een complexe opgave moet je naar mijn mening toch proberen het gehele gebied als één te beschouwen. Zelf ervaar ik ook dat dit niet gemakkelijk is.

7. Wat had beter gekund?

In eerste instantie zaten 23 partijen om tafel. Uit die besluitvorming is de Interregionale Structuurvisie ontstaan.Vervolgens is een deel van het gebied, de Zuidplaspolder, uitgewerkt in het Intergemeentelijk Structuurplan Zuidpias. De invulling en uitwerking van de eerder genoemde opgave is niet eenvoudig. Het betekent geven en nemen. Achteraf bezien had wellicht beter eerder een overkoepelend orgaan opgericht kunnen worden waarin de gemeenteraden vertegenwoordigd zijn. Nu kregen de gemeenteraden een concept Structuurvisie of Structuurplan aangeboden en dan is het lastig om als vijf afzonderlijke gemeenteraden nog wijzigingen aan te brengen. Voor een deel werd dit opgelost door ongeveer twee keer per jaar een zogenaamde raden- en statenconferentie te organiseren. Maar een dergelijke conferentie is meer vrijblijvend dan een formeel overlegplatform.

8. Afrondend

Er staat veel te gebeuren in de Zuidpiaspolder: een ingrijpende verandering van dit gebied wacht.Voor bestuurders ook interessant, maar daarbij een opgave hoe je de diverse belangen niet uit het oog verliest.Tot slot is er nog het gevaar dat er een te grote kenniskloof tussen de bevolking en de volksvertegenwoordigers ontstaat. Bij de bevolking leven de plannen nauwelijks.

mr. C.P.W. (Peter) var den Berg Gerrieenteraadslid ir) Waddinxveen namens de Protestantse Combinatie Waddinxveen (PCW). Coördineert het overleg tussen de PCW/SGPICU-fractie(s) in de Zuidpias.

1 Bij Nieuwerkerk aan den Ijssel ligt hetdiepste punt: -6, 74 NAP 2 Ook Rotterdam is betrokken bij de oprichting van de ROZ. Een deel van de vraag naar woningen komt uit Rotterdam en Rotterdam is voor een groot deel ook drager van risico's. 3 Zie "Criteria voor raadsleden in gemeenschappelijke regelingen? " (De Banier, 31 augustus 2007)

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juni 2008

De Banier | 24 Pagina's

Ontwikkelingen in de Zuidplas

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juni 2008

De Banier | 24 Pagina's