In gevaar I
Ieder die een auto rijdt, komt vroeg of laat voor de vraag te staan of zijn vervoermiddel al aan vervanging toe is. Inruilen voor een nieuwe doe je graag net op tijd. Niet pas als jouw auto het heeft laten afweten. sommigen vervangen standaard na een bepaalde kilometerstand, anderen wachten tot de auto haast is afgereden. Wat in het klein geldt, geldt ook in het groot. De huidige generatie straalvliegtuigen van onze luchtmacht zijn op een gegeven moment ook aan vervanging toe. Met daarover na te denken, moet je op tijd beginnen. Daarom loopt er al jaren een proces in de landelijke politiek, wat moet leiden tot de aanschaf van nieuwe vliegtuigen.
Aanvankelijk is onder minister-president Kok al gekozen voor deelneming aan een ontwikkelingsproject voor nieuwe straalvliegtuigen in de Verenigde Staten, de vliegtuigserie: Joint Strike Fighter. Door deze deelneming zou de Nederlandse industrie een graantje van deze investering meepikken, het zou veel werkgelegenheid opleveren. Met de uiteindelijke deelneming is veel geld gemoeid, miljarden euro’s. Dan wil je wel waar voor je geld. er is sprake van scherpe concurrentie. Daarom wordt elke keer weer de vraag opgeworpen welk vliegtuig voor welke prijs het beste is. Dat vraagt om nauwgezette informatie. Het kabinet was genoodzaakt een verdere stap te zetten door enkele testvliegtuigen te bestellen, vooruitlopend op de grote aankoop, waartoe nog binnen deze kabinetsperiode zou worden besloten. Het liep vorige week echter anders.
Grote spanningen binnen de coalitie, die er door in gevaar kwam. CDA was voor aankoop en de daarmee verbonden vervolgstappen, de PvdA tegen (naar zeggen bij gebrek aan afdoende informatie) en de ChristenUnie zat er een beetje tussenin. Uitslag in de vorm van een compromis: geen twee, maar vooralsnog één testvliegtuig te laten bouwen, waarbij volgend jaar definitief wordt besloten of dit toestel gekocht wordt, of de tweede alsnog gebouwd wordt en pas in 2012 (dus in een volgende kabinetsperiode) definitieve besluitvorming over het volledige programma van vervanging. een uitstelmanoeuvre van de eerste soort, waarmee de coalitie buiten de gevarenzone kwam. De SGPfractie vond het maar een slap aftreksel van het eerst overeengekomen beleid. Nu moet maar worden afgewacht wat er verder gaat gebeuren. Deze onzekerheid is slecht voor onze luchtmacht en onze industrie. Het kabinet moet er geen gewoonte van maken hete hangijzers naar de toekomst door te schuiven. Je komt jezelf dan onherroepelijk een keer tegen, dat moeten vooral het CDA en de ChristenUnie beseffen. Na een spannend debat van twee lange dagen tot aan de nacht van donderdag op vrijdag, was dit voor ons geen bevredigende uitkomst.
In gevaar II
Diezelfde vrijdagmorgen werd ik verwacht op een vergadering van ons partijbestuur. Onze algemene voorzitter, de heer W. Kolijn, moest verstek laten gaan, iets wat zelden of nooit gebeurt. Wat overkwam hem namelijk op de heenweg vanuit terneuzen naar onze vergadering in Amersfoort? Onder Bergen op Zoom werd hij, toen het verkeer wat opstroopte, achterop gereden door een auto, van wie de bestuurder door de laag staande zon was verblind en daardoor de filevorming niet of te laat opmerkte. Het liep wonderwel goed af, voor zover tot nu toe bekend geen lichamelijk letsel. Wel een auto die totaal vernield was. We zeggen het zo gemakkelijk, dat we elk uur in gevaar zijn. Maar hier werd het ongedacht zeer nabije praktijk. een mens komt in zulke omstandigheden al snel dankbaarheid te kort. Maar het past ons met onze gewaardeerde voorzitter en die hem lief zijn, de Heere te danken voor Zijn sparende trouw en goedheid. Het had zo anders kunnen zijn! toen ik de heer Kolijn ’s avonds sprak, was hij verwonderd over hoe het mocht zijn afgelopen. Maar hij was ook geraakt door de in zijn richting door passerende chauffeurs geuite agressie, omdat zij te lang naar hun zin in de file hadden moeten staan, een file waar hij toch geen schuld aan had. teken van verruwing in onze samenleving, die pijn doet, zeker in zulke omstandigheden.
Felicitatie
Door het debat over de vliegtuigen en de spanning die dat in Den Haag gaf, waren we aan de vergaderzaal op het Binnenhof gebonden en helaas niet in de gelegenheid onze beleidsmedewerker Gijsbert Leertouwer persoonlijk met zijn huwelijk te feliciteren. Hij trad namelijk diezelfde donderdag in het huwelijk met Rianne van Dam. Om de verlegenheid die wij daarover hadden enigszins goed te maken langs deze weg alsnog onze hartelijke gelukwensen, met daarbij de bede dat God jullie levensverbintenis met Zijn onmisbare gunst en zegen zal willen verrijken. Gijsbert en Rianne, een goede tijd toegewenst. Van harte hopen we dat jullie je krachten en leven in Zijn dienst zullen leren besteden. Jullie vonden een woning in Dordrecht, een stad die mij persoonlijk als woonplaats ook niet onbekend is, maar vooral ook vermaard in onze vaderlandse en kerkgeschiedenis. Laat de traditie die daar vaak mee wordt aangegeven, jullie na Bijbel en belijdenisgeschriften, mogen inspireren.
28 april 2009
---
SGP ontdaan door vreselijke gebeurtenissen op Koninginnedag
De SGP is ontdaan door de vreselijke gebeurtenissen in Apeldoorn. Allereerst betuigen we onze deelneming met de slachtoffers en hun familie. Wat hen is overkomen is onbeschrijflijk. Ook voor koningin Beatrix en haar familie is de schok enorm. Dit drama zal altijd verbonden blijven met Koninginnedag. De SGP spreekt de wens uit dat allen die door deze verschrikkelijke gebeurtenis getroffen zijn, kracht en troost mogen vinden bij de Koning der koningen!
Omdat de drukproef van deze Banier voor Koninginnedag al nagenoeg gereed was, zal in de volgende Banier uitgebreider op deze gebeurtenissen worden ingegaan.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 mei 2009
De Banier | 24 Pagina's