Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zoekt de HEERE…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zoekt de HEERE…

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zoekt den HEERE, alle gij zachtmoedigen des lands, die Zijn recht werken; zoekt gerechtigheid, zoekt zachtmoedigheid, misschien zult gij verborgen worden in den dag van den toorn des HEEREN. Zefánja 2:3

De profeet Zefánja profeteerde tot het tweestammenrijk van Juda en Benjamin. Hij profeteerde het komende gericht des Heeren: Juda zal in ballingschap weggevoerd worden naar Babel. De stad en tempel van Jeruzalem zullen verwoest worden. Voor die dag aanbreekt laat hij het volk nog de oproep tot bekering horen. Zefánja 2:1: “Doorzoekt uzelven nauw, ja, doorzoekt nauw, gij volk, dat met geen lust bevangen wordt.” Volk van Juda, ga uw afgelegde levensweg eens na met al uw ongerechtigheden. Onderzoek uzelf toch. Gij hebt de Heere tot toorn verwekt. Uw leven is één aanklacht van zonde en schuld. “Ja, doorzoekt nauw…” Nu is er nog verzoening en vergeving te krijgen voor uw gemaakte schuld en zonde. “Gij volk, dat met geen lust bevangen wordt.” Het merendeel van het volk had echter geen behoefte aan verzoening van hun schuld.

Ongerechtigheid
Geliefde lezer(es), het is alsof dezelfde woorden aan ons land en volk gericht zijn. De ongerechtigheid vermenigvuldigt. De zonden stapelen zich hemeltergend op. Denk eens aan de homoparade in Amsterdam! Zie rondom u welke reclameposters allerwegen te zien zijn. Is het tot smart van ons hart, dat deze dingen in ons land gebeuren en te zien zijn? Maar zullen wij proberen dicht bij eigen hart te blijven? Zijn onze ogen al geopend voor zonde en schuld? Heeft de Heilige Geest uw hart al doorzocht? Smeek de Heere of Hij uw hart wil doorzoeken. Als de Heere onze blinde zielsogen opent, gaan we inleven dat wij gedaan hebben wat kwaad is in Zijn ogen. Dan krijgen we met onze dadelijke zonden te doen. Dan gaan we inleven dat ons leven één aanklacht voor de Heere is. Dan wordt er een roepen uit de diepte tot God om genade geboren.

Toorn
Zefánja liet het volk niet met rust. Met ernst riep hij op tot bekering. Het besluit om Juda te verwoesten kon elk ogenblik aanbreken. Het oordeel der verharding neemt in ons Nederland hand over hand toe; daarop zal het oordeel der verwoesting volgen. De Heere laat ook ons nog toeroepen: “eer het besluit bare (gelijk kaf gaat de dag voorbij), terwijl de hittigheid van des HEEREN toorn over ulieden nog niet komt.” Onze kanttekenaren schrijven: “Dat is, eer hetgeen komt, dat van God tegen u besloten is; het besluit van God baart alsdan, als de strafoefening geschiedt.” De profeet sprak niet van een jaar of maand, maar van een dag. een dag gaat snel voorbij. Hoe snel? Gelijk kaf wegstuift door de wind. “Terwijl de hittigheid van des HEEREN toorn over ulieden nog niet komt.” Gods lankmoedigheid en barmhartigheid was groot over Juda en is groot over Nederland. Gods lankmoedigheid nam een einde over Juda en neemt een einde over Nederland, maar ook in ons persoonlijk leven. “Nog niet komt…” Het komt wel! “terwijl de dag van den toorn des HEEREN…” Gods toorn is niet te vergelijken met menselijke toorn. Gods toorn is het heilig ongenoegen over de schuld, zonden en ongerechtigheden. Geliefde lezer(es), hebben wij daar persoonlijk kennis aan gekregen?

Genadetijd
“Over ulieden nog niet komt.” Tussen de aankondiging en uitvoering van Gods oordelen geeft de Heere nog genadetijd. “Zoekt den HEERE…” Dat was Zefánja’s boodschap, en dat is de evangelieboodschap tot ons allen. “Zoek Mij en leef.” Nu is het nog genadetijd. In Christus is nog zaligheid te vinden voor de grootste der zondaren. “Alle gij zachtmoedigen des lands.” Wie zijn die zachtmoedigen? Gods kinderen. Dat zijn ze niet van zichzelf. Ze zijn buigzaam, nederig en ootmoedig gemaakt toen de Heere hartvernieuwende genade schonk. Bent u al zachtmoedig gemaakt? Het is een genadevrucht die uit Christus vloeit. “Neemt Mijn juk op u, en leert van Mij, dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart; en gij zult rust vinden voor uw zielen.”

Borg
“Die Zijn recht werken.” Die oprecht van hart en wandel een lust krijgen om naar Zijn Woord en Wet te leven.
“Zoekt gerechtigheid…” Lezer(es), wij hebben een gerechtigheid nodig om voor God te bestaan. Wij zijn door onze diepe val van alle gerechtigheid ontbloot. Wij zijn in zonden ontvangen en in ongerechtigheid geboren. er is maar één gerechtigheid waarmee wij voor God kunnen bestaan: de gerechtigheid van Christus. Dat wij met alle ongerechtigheid en eigengerechtigheid aan Zijn voeten leren buigen, van alle gerechtigheid ontbloot. Christus heeft Gods recht voldaan. Hij heeft als Borg de ongerechtigheden der Zijnen op Zich genomen en verzoend. Hij verwierf de gerechtigheid om naakte zondaren te bekleden met Zijn gerechtigheid. “Zoekt zachtmoedigheid…” Zoek vernedering, verootmoediging. “Misschien zult gij verborgen worden in den dag van den toorn des HEEREN.” Wat zijn ze gelukkig die in Christus, de Ark der eeuwige behoudenis geborgen zijn. Geliefde lezer(es), bent u al in Christus geborgen? Nog laat de Heere de liefelijke nodiging horen: “Zoekt den HEERE…”

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juni 2009

De Banier | 24 Pagina's

Zoekt de HEERE…

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 juni 2009

De Banier | 24 Pagina's