Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gedwongen gelijkheid?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gedwongen gelijkheid?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De VGS en het wetenschappelijk instituut voor de SGP organiseerden op vrijdag 15 januari jongstleden een conferentie over het thema ‘Recht op verschil – ruimte voor verschil?’. Aanleiding is het onderzoek dat de Roosevelt Academy te Middelburg heeft gedaan naar de opvattingen en effecten van de gelijke behandelingswetgeving binnen de gereformeerde gezindte. Tijdens het congres stond de vraag centraal hoeveel recht en ruimte voor verschil er nog is en hoe de gereformeerde gezindte daarmee omgaat.

Gelijkheidsonderzoek
Prof. mr. B.M. Oomen, hoogleraar aan de Roosevelt Academy, presenteerde in haar lezing kort de resultaten van het gelijkheidsonderzoek. Haar conclusie is dat bevindelijk gereformeerden de gelijke behandelingswetgeving als een bedreiging zien voor het christendom. De wetgeving wordt getypeerd als ‘walswettten’, ‘gelijkheidstotalitarisme’ en ‘dictatuur van de meerderheid’. De Roosevelt Academy onderzocht hoe de gereformeerde gezindte de politieke en maatschappelijke discussie over het SGP-vrouwenstandpunt en de Bijbelse visie op homoseksualiteit waardeert. Uit het onderzoek blijkt dat rechtszaken over deze onderwerpen niet zozeer leiden tot verandering van opvatting, maar eerder tot verstarring en een algeheel gevoel van isolement. De gereformeerde gezindte ergert zich aan de toon en de bijdrage van de ‘buitenwereld’ aan het debat. Meer dan het vrouwenstandpunt wordt het afwijzen van een homoseksuele levenspraktijk als een Bijbels standpunt gezien. De bespreekbaarheid van homoseksualiteit is toegenomen. Dit heeft echter niet geleid tot een toenemende acceptatie van de homoseksuele praxis.

Professor Oomen roept de gereformeerde gezindte op niet in het isolement te kruipen, maar sterker het maatschappelijke en politieke debat aan te gaan. De beinvloeding van het debat moeten christenen niet overlaten aan seculiere organisaties zoals het COC. Ook moeten christenen zich ervan bewust zijn dat deze thema’s ook in internationaal verband spelen. Daarom verdient het aanbeveling dat christenen zich sterker internationaal organiseren. Het opbouwen en onderhouden van internationale netwerken is van groot belang voor christenen om op belangrijke bijeenkomsten van bijvoorbeeld mensenrechtencomité hun geluid te laten horen.

Onderwijs
SGP-tweede Kamerlid Van der Staaij ging in zijn bijdrage aan de conferentie in op de vraag wat het antwoord van de gereformeerde gezindte dient te zijn op het toenemende gelijkheidsdenken. een samenvatting van zijn bijdrage is ook als artikel in dit nummer van De Banier opgenomen. Als derde spreker gaf drs. L.N. Rottier, voorzitter van het College van Bestuur van Driestar educatief, een reactie vanuit het onderwijs. In zijn lezing ging hij in op twee hete hangijzers die de vrijheid van onderwijs raken: de homoseksuele leerkracht en burgerschap. De stuurgroep Homoseksualiteit Reformatorisch Onderwijs heeft een notitie geschreven waarin veel zorg wordt getoond aan leerlingen en leerkrachten die homoseksueel geaard zijn. In het document wordt de homoseksuele praxis echter als onbijbels afgewezen en daaraan ook consequenties verbonden aan het personeelsbeleid. Leerkrachten zijn immers dragers van de identiteit van de school. Juist op dit laatste punt is vanuit de politiek veel kritiek gekomen. Rottier wijst er echter op dat vrijheid van onderwijs zonder de mogelijkheid om Bijbelse waarden handen en voeten te mogen geven in benoemingsbeleid en inrichting van het onderwijs een lege huls is.

Op scholen krijgt het thema burgerschap invulling door kinderen voor te bereiden op hun participatie in de maatschappij. Helaas bestaat er een hardnekkige beeldvorming dat reformatorische scholen hun kinderen wereldvreemd opvoeden. Rottier signaleert dat diverse politieke partijen willen dat scholen zich aanpassen aan de binnen de samenleving geldende waarden en normen. Op publieke scholen moeten seculiere waarden worden onderwezen en gedeeld. Dit is dictatuur van het atheïsme. Het is belangrijk dat de samenleving weet wat er op reformatorische scholen gebeurt. Horizontale verantwoording is nodig. We moeten de samenleving vertellen wat we van belang vinden en waarom.

Forumdiscussie
Na de drie lezingen was er een forumdiscussie onder leiding van de voorzitter van de Raad van Bestuur van de RMU, de heer P. Schalk. tijdens de discussie komt nadrukkelijk naar voren dat het belangrijk is dat christenen hun stem in het maatschappelijke en politieke debat laten horen. De discussie over gelijke behandeling blijkt niet een typisch Nederlands probleem te zijn. Ook in engeland worden hierover bijvoorbeeld heftige debatten gevoerd. In België is een hoogleraar die kritisch is op de dominantie van het gelijkheidsdenken die ten koste gaat van de vrijheidsrechten. Belangrijk is dat christenen verbindingen aangaan met mensen met dezelfde opvattingen en gezamenlijk een krachtig geluid laten horen. We moeten echter niet vergeten dat het hier gaat om een geestelijke strijd en dat hiervoor ten diepste geestelijke wapens nodig zijn. Dat ontslaat ons echter niet van onze plicht om voorzichtig en met wijsheid te opereren, zodat we niet door een onhandig optreden onze vrijheden verspelen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 februari 2010

De Banier | 24 Pagina's

Gedwongen gelijkheid?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 februari 2010

De Banier | 24 Pagina's