Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

“Waddinxwaardigheden”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Waddinxwaardigheden”

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

De aanloop tot de verkiezingen blijft altijd weer een bijzondere periode. Je bent met diverse zaken tegelijk bezig. Ten eerste gaat het ‘gewone’ raadswerk door. En ten tweede ben je druk bezig met het verkiezingsprogramma, de voorbereiding voor de campagne.

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen ligt het raadswerk meestal vanaf de jaarwisseling zo goed als stil. tenminste, dat was mijn ervaring over de afgelopen (bijna) tien jaar. In tegenstelling tot de verkiezingen in 2002 en 2006 vroeg het raadswerk nu tot bijna de laatste week de volle aandacht. In de laatste raadsvergadering, 17 februari 2010, hebben wij twee bestemmingsplannen vastgesteld, de ruimtelijke en financiële kaders van een nieuwe wijk
(± 2750 woningen) besproken, besloten het zwembad open te houden en te renoveren, etc. Zo’n periode tot de verkiezingen vergt vaak veel van je: niet alleen raadswerk en campagne voeren, maar juist ook steeds een eerlijke houding en niet zodanig dingen naar de gunst van de kiezer dat je een andere koers vaart dan de lijn die je eerder als collegepartij hebt ingezet. Dat vergt naast standvastigheid en oprechtheid ook weer de nodige flexibiliteit om te kunnen netwerken bij de (huidige) oppositiefracties, want het gaat bij besluitvorming ook om draagvlak te vinden voor de eigen standpunten en speerpunten!

In dit artikel meer informatie over Waddinxveen, de politieke context en enkele actualiteiten op dit (bijna) diepste punt van Nederland.

Waddinxveen
Waddinxveen is een gemeente op de rand van het Groene Hart en telt ruim 25.000 inwoners. Dat de gemeente op de rand van het Groene Hart ligt, heeft enerzijds beperkingen (vrijwel geen ruimtelijke ontwikkelingen aan de Oostkant, maar aan de Zuidkant en regio Zuidplas zijn daarentegen wel grote ontwikkelingen.

Politieke situatie
De gemeenteraad bestaat uit 21 raadsleden. Binnen de Waddinxveense raad zijn 7 fracties actief. De Protestantse Combinatie Waddinxveen (PCW, 5 zetels), de PvdA (4 zetels) en het CDA (4 zetels) vormen de coalitie. De oppositie wordt gevormd door de VVD (4 zetels), Weerbaar Waddinxveen (2 zetels), D66 (1 zetel) en Waddinxveens-Belang
(1 zetel). De coalitie heeft een meerderheid van 13 zetels op een totaal van 21 gemeenteraadsleden.

Deze ‘verdeling’ betekent dat er ook in Waddinxveen géén confessionele meerderheid is te vinden: 9 zetels kunnen worden toegerekend aan de confessionele fracties als PCW en CDA.

Protestantse samenwerking
In Waddinxveen wordt er al vanaf 1982 samengewerkt in één fractie. Het gaat dan om de SGP, de Hervormde Kiesvereniging (HKV) en de ChristenUnie (voorheen RPF en GPV). In eerste instantie bestond de PCW-fractie uit de HKV, de SGP en de RPF. In 1986 sloot het GPV zich hierbij aan. Vanaf het begin is gewerkt met een eigen logo (een gestileerde hefbrug, kenmerkend voor Waddinxveen) en een eigen naam: Protestantse Combinatie Waddinxveen (PCW). Het ‘dagelijks’ bestuur van de PCW wordt gevormd door de voorzitters van de drie partijen, de SGP voorzitter is daarbij ook voorzitter van de PCW. Het ‘algemeen bestuur’ bestaat uit de secretarissen van de ChristenUnie, de HKV en de SGP.

De verdeling in de huidige raadsperiode (2006-2010) is de volgende: 2 SGP-raadsleden, 2 raadsleden vanuit de HKV en 1 raadslid en 1 wethouder vanuit de ChristenUnie. In de afgelopen raadsperiodes was het fijn dat er sprake was van een goede spreiding over de diverse thema’s: we hebben een jurist, een financieel specialist, een planoloog, een ondernemer, een raadslid met veel kennis over onderwijs en welzijn etc. Dat geeft binnen de diverse commissies en de gemeenteraad toch regelmatig een zekere ‘voorsprong’ ten opzichte van de andere fracties.

De samenwerking in één fractie levert ons extra stemmen en waardering op. Bij de verkiezingen overwegen kiezers naast principiële uitgangspunten, visie en een concreet programma ook nog wel eens “wie heeft het meeste in de melk te brokkelen”. De afgelopen verkiezingen (vanaf 1994) waren wij de grootste fractie of de op één na grootste fractie. Getalsmatig gezien zou een gescheiden optrekken 3 tot 4 zetels opleveren terwijl de gemeenschappelijke lijst ruim 5 zetels oplevert. De afgelopen verkiezingen, we hebben het dan over 2002 en 2006, zaten we enkele tientallen stemmen naast een zesde zetel. Daarnaast levert onze samenwerking een stabiele en grote fractie op waardoor wij al diverse periodes in het college zitten en meedraaien binnen het presidium (van de 3 voorzitters leveren wij 1 voorzitter en 1 plaatsvervangend voorzitter) en diverse (belangrijke) gemeenschappelijke regelingen.

Wat speelt er in Waddinxveen
Kenmerkend voor het Waddinxveense bestuur en beleid is een overgang van een zogenaamde ‘beheer gemeente’ naar een ‘ontwikkel gemeente’. Deze transformatie is al enkele jaren aan de gang maar vraagt zowel van het bestuur als van de organisatie de nodige wijsheid, besluitvaardigheid en flexibiliteit. De komende jaren worden een nieuw centrum, een nieuwe wijk (triangel, zo’n 2750 woningen), diverse inbreidingslocaties en tot slot een concentratie aan glastuinbouw ontwikkeld. De interne voorbereidingen daarvoor en de daaraan ‘gekoppelde’ besluitvorming hebben zich de afgelopen jaren voltrokken.

Het spreekt voor zich dat ook Waddinxveen door de recessie wordt getroffen. Bij ons doet het echter wel extra zeer. De diverse plannen staan in de steigers, denk aan de hierboven genoemde ontwikkelingen als het nieuwe centrum en de ontwikkelingen van een nieuwe woonwijk. Qua besluitvorming liggen deze plannen op het goede spoor, maar qua uitvoering is er de nodige vertraging. Vindt in deze periode maar eens een belegger voor het centrum, kopers voor de nieuwe woningen etc. Maar de renteteller tikt wel door…. Geen eenvoudige klus. Dat roept ook bestuurlijk de nodige wrijvingen op als het gaat om discussies als verhoging van de OZB, bezuinigingen op welzijnsorganisaties, toekomst van het gemeentelijke zwembad en ga zo door.

In aanloop naar de verkiezingen
In de eerste alinea werd al opgemerkt dat in de verkiezingsperiode het ‘gewone raadswerk’ eerder intensiever werd dan rustiger. Dat vraagt van raadsleden (en fracties) een zekere discipline, namelijk een rechte koers! Diverse partijen worden rond de verkiezingen toch wat extra gespannen, willen extra benadrukken dat ze naar de burger luisteren en pleitten dan voor uitstel of nemen een ander standpunt in dan wanneer er geen verkiezingen in het vooruitzicht zijn. tenminste, zo lijkt het er doorgaans wel op. Ook voor ons als PCW was dat soms best lastig. Netwerken onder zowel de coalitiefracties als bij de oppositie. Met name ook bij de oppositie omdat, gelet op de meer landelijke trend, het zomaar zou kunnen zijn dat de huidige (lokale) coalitie niet wordt voortgezet. Maar anderzijds wel een eerlijk en oprechte benadering van de kaders/keuzes die eerder zijn gesteld en gemaakt.

In de laatste raadsvergadering, en tijdens de daaraan voorafgaande commissievergaderingen, kwam dat bij diverse onderwerpen nadrukkelijk naar voren. Zomaar één voorbeeld, de vaststelling van het bestemmingsplan ‘Centrum’. Het ging hier om een bestemmingsplan voor een nieuw centrum met daarbij zo’n 400 woningen. een van de ‘onderleggers’ was een zogenaamd Distributie Planologisch Onderzoek (DPO). Dat DPO gaf aan dat in het oude centrum minder vierkante meters aan winkeloppervlakte behoeft te worden weggesaneerd. Juist in die periode gaf het college, waarbij de raad niet werd geraadpleegd, aan dat zij geen winkels meer zou opkopen en dat een bestaande winkelstrip mocht blijven. Dat gaf vervolgens stevige onrust onder de ondernemers en die wisten de gemeenteraadsleden wel te vinden met e-mails, brieven en grote posters in de etalages waardoor het publiek er ook bij werd betrokken. Het is dan best lastig om niet mee te varen met de gevoelens die er onder de ondernemers en de burgers leleven maar anderzijds toch aandacht vragen voor de terechte verontrusting die er leefde. De ene fractie liet die gevoelens links liggen. Voor de andere fractie was dat aanleiding om reeds in de eerste termijn aan te geven dat ze tegen het bestemmingsplan zouden stemmen ondanks het feit dat ze graag een nieuw centrum willen. Wij hebben, met een deel van de oppositie, aandacht gevraagd voor de onrust die er leefde en het college voorgehouden om geen stappen te ondernemen die in strijd waren met eerdere raadsbesluiten. Daarbij hebben wij wel onze steun verleend aan het bestemmingsplan.

Veenweide Convenant
In de decembervergadering van 2009 heeft de gemeenteraad ingestemd met het Convenant Veenweide Gouwe Wiericke. Het gaat hier om een convenant dat tussen een vijftal gemeenten en twee waterschappen wordt gesloten. Als PCW-fractie onderschreven wij de noodzaak om dit convenant te ondersteunen. Het gaat namelijk om een gebied waar er sprake is van bodemdaling, een versnippering in het waterbeheer, problemen met kwelwater en dergelijke. Wel hebben wij onze verontrusting uitgesproken als het gaat om communicatie met belanghebbenden als particulieren en ondernemers (veehouders en boomkwekers). Pas op 19 februari 2010 zijn deze belanghebbenden concreet geïnformeerd….

Als fractie vonden we de vaststelling van het convenant een enigszins vreemde constructie. er worden diverse maatregelen voorgesteld, maar deze maatregelen worden pas later ruimtelijk vertaald in bijvoorbeeld een structuurvisie en een bestemmingsplan. Pas in het kader van deze ruimtelijke beleidskaders is er ruimte voor bijvoorbeeld planschade. een dergelijke schadevergoedingsregeling komt niet voor in het convenant.

We stellen nu iets vast wat niet direct ruimtelijk wordt vertaald. We stellen iets vast waar geen ruimtelijke en financiële belangenafweging aan ten grondslag heeft gelegen. Vanuit onze positie (als raad/gemeente) en doelstelling bezien wellicht nog niet zo’n vreemd figuur, vanuit direct betrokkenen, en dan bedoel ik onder andere de ondernemers bezien, wel een wat vreemde eend in de bijt. We hebben daarom nadrukkelijk aandacht gevraagd om niet alleen met overkoepelende instanties als LTO maar ook met de in het gebied aanwezige ondernemers te overleggen. Met de VVD-fractie hebben wij vervolgens een motie ingediend die door de meerderheid van de gemeenteraad, exclusief onze coalitiebondgenoten CDA en PvdA, werd ondersteund. Hoewel het college deze motie ‘ontraden’ heeft, hebben wij onze steun niet ingetrokken. Wij waren en zijn van mening dat in deze situatie ondernemers in hun huidige (mits vergunde) bedrijfsvoering niet mogen worden belemmerd wanneer daar geen verruimde planologische mogelijkheden op gebied van nevenactiviteiten of een reële schadevergoedingsregeling tegenover staat.

Afgelopen januari heeft het college echter besloten de motie niet uit te voeren omdat de raadsuitspraak meer betrekking had op het waterpeil en dat daarin het Waterschap een wettelijke taak en bevoegdheid heeft. Dit standpunt was voor zowel de PCW als de VVD aanleiding om schriftelijke vragen te stellen. een andere mogelijkheid was er op dit moment niet: een debat overnieuw doen is niet geloofwaardig en past niet, een college naar huis sturen over dit onderwerp, zoals de burgemeester in de wandelgangen suggereerde, is natuurlijk zwaar overtrokken…..

Als PCW en VVD zijn wij het niet met deze opstelling eens. er is hier immers sprake van een gezamenlijk Veenweideconvenant. een convenant tussen onder andere de gemeente Waddinxveen en twee Waterschappen. Mede gelet op het uitgangspunt ‘peil volgt functie’ is er namens ons sprake van een sociale zorgplicht die óók op de gemeente rust. Om deze reden vinden wij het vooralsnog niet correct om maatregelen te nemen totdat er een nieuw planologisch regime (bestemmingsplan) is vastgesteld. Op het moment van schrijven zijn de antwoorden op de schriftelijke vragen niet bekend. Wel hebben wij vanuit de media en de agrarische sector veel aandacht voor ons standpunt gekregen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 maart 2010

De Banier | 24 Pagina's

“Waddinxwaardigheden”

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 maart 2010

De Banier | 24 Pagina's