Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat is wijsheid

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Wat is wijsheid

5 minuten leestijd

‘Er is’, zegt de wijze koning Salomo in Prediker 3:7, ‘een tijd om te zwijgen en een tijd om te spreken’. De bekende Matthew Henry tekent daarbij aan dat het een groot deel uitmaakt van de christelijke wijsheid om te weten wanneer te spreken en wanneer te zwijgen. Wanneer het (vooralsnog) wijs geacht wordt om te zwijgen, betekent dit geenszins een werkloos afwachten.

Zwijgen
Het overbekende arrest van de Hoge Raad heeft vele pennen (en toetsenborden) in beweging gebracht. Heel veel reacties, die van links en rechts kwamen en komen, geven aan dat er met ‘ongeloof’, ‘verbazing’ en ‘ontzetting’ (om enkele kwalificaties te noemen) kennis genomen is van deze uitspraak. De steunbetuigingen, waaronder inmiddels (4 mei) meer dan 36.000 handtekeningen via internet, met de uitgesproken zorg dat wezenlijke vrijheden in onze democratie worden aantast, doen ons uiteraard goed. Hoe dan ook, dit arrest ligt er. een uitspraak die vergaande gevolgen kan hebben. De zorgen die onder andere SGP/parlementariërs hebben uitgesproken bij de herziening van de Grondwet, waarin het zogenaamde antidiscriminatiebeginsel als artikel 1 is opgenomen, en bij de besluitvorming rond de Algemene Wet Gelijke Behandeling, zijn helaas bevestigd. Wat zullen de volgende stappen op dit pad van doorgeschoten gelijkheidsdenken zijn? Ook deze drijvers zullen nooit zeggen ‘Het is genoeg’ (Spreuken 30:15- 16). Het gaat écht niet alleen om de SGP, als politieke organisatie. Ons allen, ook in onze kerkelijke en maatschappelijke verbanden, past de waarschuwing uit 1 Petr. 7:4 ‘Zijt nuchter en waakt’. Het woord ‘verslinden’ in het vervolg van de tekst betekent volgens Kanttekening 13, ‘tot een val of afval brengen en daardoor tot het verderf.’ Hoe nu verder? Ook die vraag komt in verschillende toonaarden, waaruit warme betrokkenheid spreekt, tot ons. Hoofdbestuur, houd toch de regie in handen! Meteen na de uitspraak heeft het hoofdbestuur besloten om 1) te spreken via een persbericht en een persconferentie; 2) de partij intern te informeren en er van in kennis te stellen dat deze betreurde uitspraak geen partijverbod of iets dergelijks inhield; 3) vervolgens het arrest grondig te analyseren met ondersteuning van bekwame juristen; SGP-ers en niet-SGP-ers; 4) in tussentijd te zwijgen en, om nodeloze onrust te voorkomen, geen inhoudelijke commentaren ten beste te geven; 5) op basis van juridische adviezen principiële besprekingen te voeren in de eerstvolgende vergaderingen van het dagelijks besuur en het hoofdbestuur. Overigens mag in deze omstandigheden niet uit het oog worden verloren dat allereerst aan onze regering is opgedragen een maatregel te nemen die ‘effectief is en tegelijkertijd de minste inbreuk maakt op de grondrechten van (de leden) van de SGP’. De uitvoering van zo’n opdracht vereist heel veel wijsheid.

Spreken
Waar het in de aangrijpende zaak van het onbegrijpelijke arrest van de Hoge Raad, naar onze stellige overtuiging, vooralsnog een tijd was om te zwijgen (wat niet betekent lijdelijk stilzitten), is afgelopen week, op 7 mei te Kesteren, met de opening van de campagne voor de verkiezing van de leden van de tweede Kamer, voor onze kandidaten een tijd aangebroken om te spreken. tot D.V. 9 juni 2010 zijn zij op bijna alle werkdagen op pad om de goede boodschap van de SGP uit te dragen. Dat gebeurt deze keer onder het motto ‘Daad bij het Woord’. Dit is ontleend aan Jakobus 1:22: ‘Zijt daders des Woords, en niet alleen hoorders’. Hier wordt de vinger gelegd bij twee ontsporingen: het misbruik van de tong en het begeren van rijkdom. Actueel, omdat juist de laatste jaren de vrijheid van meningsuiting opgerekt is tot een vrijbrief om te beledigen en te kwetsen. Ook worden we door de financiële en economische crisis geconfronteerd met het feit dat wij Nederlanders al jarenlang op te grote voet leven. Ons verkiezingsprogram is een goed program. Niet alleen omdat moeilijke keuzes niet uit de weg worden gegaan, maar ook omdat het, met alle tekort van mensenwerk, gebaseerd is op het onfeilbaar woord van God. een betere waarborg voor een liefdevolle, zorgzame en veilige samenleving, tot eer van God en tot heil van de naaste, is er niet. Om dat ‘gerust en stil leven’ in ‘alle godzaligheid en eerbaarheid’ (1 Tim. 2:2) moet gebeden worden. Maar, zo vervolgt de eerder genoemde Matthew Henry, ‘er is ook een tijd om te spreken tot eer en heerlijkheid van God en tot stichting van anderen’. Ook in een verkiezingscampagne!

Werken
‘Als iemand timmert aan de straat, waar ieder komt en ieder gaat; die staat dan uit aan alle kant, het oordeel van het ganse land’. Jacob Cats (dichter van deze regels) en velen na hem hebben dit ondervonden. toch mogen we niet aan de kant blijven staan. Daarom hebben alle kiesverenigingen een dringende oproep voor actieve ledenwerving gekregen. De ‘gereedschapskist’ voor dit timmerwerk is beschikbaar. Besturen, sla spijkers met koppen, in het besef: ‘De zegen des HEEREN, die maakt rijk; en Hij voegt er geen smart bij’ (Spreuken 10:22).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 mei 2010

De Banier | 24 Pagina's

Wat is wijsheid

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 mei 2010

De Banier | 24 Pagina's

PDF Bekijken