Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Penny-wise, Pound-foolish?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Penny-wise, Pound-foolish?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze maand zijn het Europees Parlement en de lidstaten gebotst over de begroting van de Europese Unie voor 2011. Het is dan goed om ook eens terug te kijken naar de manier waarop de Europese Commissie het geld heeft beheerd de afgelopen tijd. Is zij in 2009 op een goede manier met het geld omgegaan? Deze vraag komt aan de orde in het rapport van de Europese Rekenkamer (8 november).

Fouten
Bij landbouw en milieu werden iets meer fouten gemaakt dan het jaar ervoor. Dit had vooral te maken met nauwkeurigheidsfouten door te hoge opgaven van subsidiabele grond. Na de succesvolle toepassing van het geïntegreerd beheersen controlesysteem liet 2008 een daling in de fouten zien. Voor 2009 signaleert de Rekenkamer toch een probleem, aangezien de gegevens in de database niet altijd correct zijn. Ook zijn er onvoldoende kruiscontroles en is er een onvolledige follow-up. Zo is er bijvoorbeeld een betaling geweest voor grasland, terwijl de luchtfoto’s duidelijk bossen en rotsen in beeld brachten.

Het goede nieuws is dat er ten opzichte van 2008 minder fouten zijn gemaakt bij het cohesiebeleid, het meest problematische deel van de EU-begroting. Dit beleid bestaat uit structuurfondsen die regio’s met achterstanden helpen. Bijvoorbeeld door investeringen in wegen of door te helpen met maatregelen voor de integratie van werkzoekenden op de arbeidsmarkt. De fouten betreffen uitgaven die niet volgens de regels plaatsvinden. Het kan gaan om fraude als met opzet wordt afgeweken van de regels, maar ook om onbedoelde procedurefouten die weinig financiële gevolgen hebben. In 2008 had ten minste elf procent van het geld voor het regionale beleid niet mogen worden uitgekeerd, omdat niet aan de regels was voldaan. In 2009 ging het om ten minste drie procent van de betalingen. een verkeerde toepassing van de regels voor overheidsopdrachten is de belangrijkste oorzaak voor de fouten.

Regels
Duidt dit lagere cijfer op een structurele verbetering of kan dit foutenpercentage een volgende keer gewoon weer hoger zijn? In antwoord op deze vraag meldt de Rekenkamer dat het te vroeg is om een positieve trend te kunnen bevestigen. Op dit moment zijn er namelijk te veel en te ingewikkelde regels. Dat maakt de kans groot dat iemand die subsidie aanvraagt een fout maakt. De Rekenkamer vraagt daarom opnieuw om vereenvoudiging van de regels. echte verbetering hierin moet komen van vernieuwing van de regels voor de financiële periode 2014-2020. tot die tijd loopt de bestaande regelgeving door. De Europese Commissie werkt al wel aan vermindering van de regeldruk, maar de Nederlandse waakhond voor de regeldruk Actal wijst erop dat de Europese Commissie hierin niet ver genoeg gaat. De regels moeten grondiger worden doorgelicht en beperkt.

Verdere verbetering kan ook worden bereikt als lidstaten meer invulling geven aan hun verantwoordelijkheid voor de EU-uitgaven die via hun land worden uitbetaald. De lidstaten zouden een beheerverklaring moeten afgeven. Hierin neemt de bevoegde autoriteit, bij voorkeur de minister, verantwoordelijkheid voor de uitgaven die in zijn lidstaat worden gedaan. Lidstaten zullen dan scherper opletten of de betalingen volgens de regels verlopen. In 2009 hadden de lidstaten dertig procent van de geconstateerde fouten kunnen en moeten ontdekken en corrigeren. Nederland is een van de weinige lidstaten die serieus werk maken van een beheerverklaring. een aandachtspunt hierbij is dat de informatie van de lidstaten nu nog te verschillend is om een goede vergelijking mogelijk te maken. Daarom vroeg het Europees Parlement begin dit jaar aan de Europese Commissie om hiervoor richtlijnen op te stellen. De commissaris voor begrotingscontrole, de Litouwer Algirdas Šemeta, wil die binnen enkele weken presenteren.

Controles
Tussen de EU-instellingen is er discussie over de vraag hoe ver men moet gaan met de controles. Wat als intensievere controles meer kosten dan opleveren? tevens klinken er pleidooien om niet alleen te kijken naar de kosteneffectiviteit van de controles, maar ook naar de kwaliteit van de projecten: worden de beleidsdoelen gehaald en tegen welke prijs? De Europese Commissie gaat hiermee aan de slag via evaluatierapporten en prestatie-indicatoren. Meer aandacht voor efficiënte en verstandige controles op EU-geld is goed. Als de lidstaten geld verkeerd hebben uitgegeven, moeten ze dat terugbetalen. In de praktijk wordt echter nog maar een beperkt deel van de onterechte betalingen daadwerkelijk terugbetaald. Op dit moment staat nog 2,3 miljard open. Uit de cijfers blijkt dat Griekenland de meeste onterechte betalingen heeft laten plaatsvinden. Spanje heeft het ook niet goed gedaan en heeft bovendien maar een klein deel terugbetaald.

Beheer
Het Europees Parlement zal de komende maanden hoorzittingen houden met Eurocommissarissen over het beleid waarvoor zij verantwoordelijkheid dragen. In april 2011 wil het Europees Parlement besluiten of het de Europese Commissie en de andere instellingen kwijting verleent voor het gevoerde begrotingsbeheer. Een zo laag mogelijk foutenniveau en terugvordering van onterechte betalingen moet het doel blijven. Zodat de belastingbetaler gerust kan zijn dat het EU-geld zorgvuldig en verstandig besteed wordt.

Als er beter gebruik wordt gemaakt van de bestaande financiële middelen, hoeft de begroting van de Europese Unie bovendien minder groot te zijn om de beleidsdoelen te halen. Het Europees Parlement is terecht kritisch over het beheer van het geld, maar tegelijkertijd wil hetzelfde Europees Parlement wel de jaarlijkse begroting verhogen. ‘Penny-wise, Pound-foolish’.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 2010

De Banier | 24 Pagina's

Penny-wise, Pound-foolish?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 november 2010

De Banier | 24 Pagina's