Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Jaarvergadering SGP

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarvergadering SGP

13 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Algemeen Reglement van de SGP bepaalt dat te behandelen voorstellen ten minste twee maanden voor de algemene vergadering aan de plaatselijke kiesverenigingen moeten worden toegezonden en dat die als regel ook worden gepubliceerd in De Banier. Zoals gebruikelijk wordt ook de agenda met de overige bijlagen geplaatst.

Aan de plaatselijke kiesverenigingen wordt voor elke afgevaardigde eind februari een brochure toegezonden waarin onder meer is opgenomen het jaarverslag en de jaarrekening over 2010 en een accountantsverklaring. Die stukken worden dus niet in De Banier opgenomen.

Agenda 90ste jaarvergadering van de Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP)

D.V. te houden op zaterdag 19 maart 2011 in een vergaderzaal van Intres B.V., Koninginneweg 1 te Hoevelaken, tel. 033 - 253 29 11. Aanvang: 9.30 uur

Agenda

1. Aanvang: 9.30 uur.
1.1 Opening door de partijvoorzitter, ds. A. van Heteren.
1.2 Telefax aan H.M. de Koningin.
1.3 Zingen van de coupletten 1 en 6 van het Wilhelmus.

2. Vaststellen van het verslag van de op 27 maart 2010 gehouden Algemene Vergadering (zie bijlage 3 van het Jaarverslag 2010).

3. Jaarverslag 2010.
3.1 Vragen naar aanleiding van het Jaarverslag 2010 (vragen kunnen uiterlijk tot 12.00 uur op de dag voorafgaande aan de vergadering per brief of e-mail worden toegezonden aan het Hoofdbestuur).
3.2 Vaststellen van de balans, de staat van baten en lasten en de toelichting daarop (strekt tevens tot décharge van het Hoofdbestuur).

4. Voorstel
4.1 Voorstel van het Hoofdbestuur om goedkeuring te verlenen aan het besluit een bouwkavel met een kantoorvilla te kopen ten behoeve van nieuwbouw van een kantoorpand. De goedkeuring is vereist nu de rechtshandeling en/of investering een bedrag van e 226.890,11 te boven gaat (zie bijlage C).

5. Rondvraag (vragen kunnen uiterlijk tot 12.00 uur op de dag voorafgaande aan de vergadering per brief of e-mail worden toegezonden aan het Hoofdbestuur).

6. Mededelingen.

PAUZE

7. Politiek statement van G.R.J. van Heukelom - lid van Gedeputeerde Staten van Zeeland - over “Leefbaarheid van het landelijk gebied” (met de focus op “krimp van de bevolking en de gevolgen voor het voorzieningenniveau”).

8. Discussie over politiek statement o.l.v. W. Kolijn - algemeen voorzitter - en met medewerking van G.R.J. van Heukelom, prof. dr. E. Dijkgraaf - Tweede Kamerlid - en ing. D. Prosman - projectleider stedelijke ontwikkeling, voorheen wethouder RO.

9. Toespraak van mr. C.G. van der Staaij, voorzitter Tweede Kamerfractie.

10. Uitslag van de (her)verkiezing van de leden van het Hoofdbestuur.

11. Partijvoorzitter spreekt woorden van dank.

12. Slotwoord en sluiting door ds. A. Vlietstra.

Er wordt aan het eind van de ochtend, aan de uitgang, één collecte gehouden ter bestrijding van de kosten van de partijdag.

Het Stembureau bestaat uit de volgende personen:

Voorzitter:
dhr. A.J. Davelaar, Meervelderweg 57, 3888 NH Uddel

Leden:

dhr. Th.J. de Vree, Welysestraat 5a, 6669 DG Dodewaard
dhr. P. van der Weijden, Houweningestraat 70, 3312 PM Dordrecht
dhr. L. Brouwer, Korteweg 9, 4339 AS Nieuw- en Sint Joosland
dhr. A.A. van Trigt, Dugganstraat 5, 4184 DA Opijnen
dhr. A. Huibers, Platanenlaan 50, 3927 AX Renswoude
dhr. J. van Luijk, Kerkverreweide 13, 4261 LK Wijk en Aalburg
dhr. B.J. de Winter, Prins Willemstraat 11, 4414 BB Waarde
dhr. J. de Heer, Nassaulaan 18, 2741 CA Waddinxveen
dhr. T.N. van Zutphen, Schokker 8, 3448 KS Woerden

Het Hoofdbestuur van de Staatkundig Gereformeerde Partij,

ds. A. van Heteren, partijvoorzitter
W. Kolijn, algemeen voorzitter
drs. P.A. Zevenbergen, secretaris

Graag vragen wij uw aandacht nog voor het volgende:

1. De leden mogen de plaatsen die zijn bestemd voor de afgevaardigden en de genodigden niet bezetten. Aan de afgevaardigden wordt gevraagd de plaatsen van de genodigden niet in te nemen. Afgevaardigden die niet in het gereserveerde deel van de zaal hebben plaatsgenomen, hebben geen stemrecht!

2. Elke kiesvereniging heeft het recht het aantal stemgerechtigde leden af te vaardigen zoals bedoeld in artikel 34 van de partijstatuten. Iedere afgevaardigde moet in het bezit zijn van een oranje kaart. Stemmen bij volmacht is niet toegestaan!

3. De afgevaardigden leveren bij aankomst de (ondertekende) oranje kaart in, waarna zij stembiljetten (voor verkiezing leden Hoofdbestuur) en een toegangskaart ontvangen. De in te vullen stembiljetten moeten vervolgens worden gedeponeerd in de daarvoor bestemde kisten.

4. Elk lid van de partij heeft toegang tot de jaarvergadering, mits hij in het bezit is van een geldige (grijze) toegangskaart. Toegangskaarten moeten vooraf door de plaatselijke kiesvereniging worden besteld – ook de kaarten voor de afgevaardigden – en kunnen dus niet ter plaatse worden verkregen.

5. Een ieder wordt verzocht zich te houden aan de aanwijzingen van de leden van de regelingscommissie. In het gebouw van Intres B.V. mag niet worden gerookt.

6. Aan het eind van de ochtend wordt aan de uitgang één collecte gehouden ter bestrijding van de kosten.

Korte toelichting begroting 2011

Algemeen:
• Doorbelaste kosten betreffen door de partij gemaakte kosten die in rekening worden gebracht bij wetenschappelijk instituut, SGP-jongeren, Tweede Kamerfractie (in 2011 niet meer) en Stichting Vormingsactiviteiten Oost-Europa.
• In 2007 is er een bestemmingsreserve gevormd t.b.v. verkiezingen. Deze is tot stand gekomen door giften in de subsidieloze jaren. In 2010 en 2011 valt hier een deel van vrij.
• In de op 14 maart 2009 gehouden algemene vergadering is besloten de ledenbijdrage te verhogen en met ingang van 2011 jaarlijks te verhogen met e 0,50. Kortheidshalve wordt naar het desbetreffende voorstel en de toelichting daarop verwezen (opgenomen in Jaarverslag 2008, te downloaden van de website).

De belangrijkste afwijkingen tussen de begroting van 2010 en 2011 zijn de volgende:
• De personeelskosten stijgen omdat medio 2011 een vacature ontstaat bij het secretariaat en de vervulling daarvan voor een volledig jaar is begroot. Dit betekent dat een aantal maanden sprake is van twee medewerkers op een zelfde functie. Bovendien wordt deze functie naar verwachting met een hogere schaal gewaardeerd.
• De doorbelaste personeelskosten dalen omdat van de Tweede Kamerfractie geen bijdrage wordt gevraagd en het wetenschappelijk instituut en de SGP-jongeren de bijhouding van hun website in eigen beheer gaan doen.
• De afschrijvingskosten dalen licht. De begrote investeringen in 2010 zijn niet gedaan omdat er tussentijds (niet verwachte) Tweede Kamerverkiezingen waren.
• De huisvestingskosten laten een kleine stijging zien. In 2011 worden er 4 extra parkeerplaatsen gehuurd.
• De vergaderkosten vallen lager uit dan in 2010. Er is uitgegaan van de prognose minus de kosten voor het afscheid van oud-Tweede Kamerlid ir. B.J. van der Vlies in 2010.
• De kosten voor public relations dalen door een daling van de kosten voor beurzen, folders en promotieartikelen.
• De verkiezingskosten zijn hoger dan de begroting voor 2010. Dit wordt veroorzaakt door hogere kosten verkiezingen (provinciale verkiezingen) en door een hogere dotatie aan de voorziening verkiezingen.
• De kosten voor De Banier stijgen, omdat de drukkosten en portokosten hoger worden.
• De kantoorkosten blijven ongeveer gelijk.
• De algemene kosten zijn lager omdat de advieskosten dalen.
• De bijdrage aan de Guido de Bres- Stichting daalt ten opzichte van 2010. Deze bijdrage daalt/stijgt met hetzelfde percentage als waarmee de subsidie daalt/stijgt.
• De bijdrage aan de SGP-jongeren daalt ten opzichte van 2010. Toen was er een extra bijdrage om een in het verleden gemaakte fout te corrigeren. In 2011 wordt nog eenmaal een extra bijdrage gegeven. Vanaf 2012 is de bijdrage alleen nog maar opgebouwd uit de jaarlijkse bijdrage en de bijdrage voor de jongerendag.
• In 2010 hebben de SGP-jongeren een extra bijdrage gehad voor hun bijdrage aan de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen. Dat flatteert het verschil tussen totale baten volgens begroting 2010 en prognose 2010.
• De ledeninkomsten stijgen omdat de ledenbijdrage verhoogd wordt (van e 15,00 naar e 15,50). Ook is er uitgegaan van een hoger ledenaantal.
• De giften nemen toe doordat er meer gerichte acties plaatsvinden. (o.a. verkiezingen, eindejaarsactie).
• De overige opbrengsten zijn in 2011 ongeveer hetzelfde begroot als in 2010.
• De rentebaten dalen omdat het rentepercentage in 2010 is gedaald.
• Bij de subsidie is uitgegaan van de berekende subsidie in 2010 minus het bezuinigingspercentage voor 2011.

Mededeling over ledenbijdrage 2011 en volgende jaren

In de op 14 maart 2009 gehouden algemene vergadering (partijdag) is de ledenbijdrage voor 2010 vastgesteld inclusief de jaarlijkse indexatie daarvan. De ledenbijdrage voor 2010 is toen vastgesteld op e 15,=. Met ingang van 2011 wordt de ledenbijdrage jaarlijks verhoogd met e 0,50, met dien verstande dat na elke drie jaar door het Hoofdbestuur aan de algemene vergadering wordt meegedeeld hoe de vastgestelde indexatie van e 0,50 per jaar zich verhoudt tot de feitelijke ontwikkeling van de (loon)kosten in die jaren en op basis daarvan - bij een verschil van e 0,50 of meer - de ledenbijdrage tussentijds per separaat voorstel wordt geactualiseerd (naar beneden of naar boven), waarna vervolgens de jaarlijkse verhoging met e 0,50 vanaf dit nieuwe “synchronisatiepunt” weer verder loopt. De eerste keer gebeurt dit D.V. in 2014 en vervolgens in 2017, etc. Het voorgaande betekent dus dat de ledenbijdrage voor 2011, e 15,50 is, voor 2012, e 16,= en voor 2013, e 16,50. In de D.V. medio maart 2013 te houden partijdag zal de ledenbijdrage voor 2014 (gewijzigd) worden vastgesteld indien en voor zover daar gelet op het voorgaande aanleiding toe is. Als dat niet het geval is, loopt de indexatie gewoon door.

Bijlage B

Verkiezing leden Hoofdbestuur

Het Hoofdbestuur stelt in de hierna vermelde gevallen de volgende kandidaten voor (telkens in alfabetische volgorde).

I. Aftredend en herkiesbaar, dr. H. van den Belt
a. dr. H. van den Belt
Ds. Van den Belt, geboren op 8 juni 1971, is predikant in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) met de opdracht van bijzonder universitair docent Gereformeerde godgeleerdheid aan de Universiteit Utrecht vanwege de Gereformeerde Bond. Verder is hij projectleider van Theologia Viatorum bij het Internationaal Reformed Theological Institute (IRTI) van de Vrije Universiteit voor de begeleiding van studenten uit Midden- en Oost-Europa, lid van de Raad van Advies voor het Gereformeerd Belijden van de Generale Synode van de PKN en voorzitter van de Stichting Predik het Woord. Hij is vanaf 2006 lid van het Hoofdbestuur en bovendien bestuurslid van de Guido de Brès-Stichting (wetenschappelijk instituut voor de SGP).
b. drs. M. Klaassen
Ds. Klaassen, geboren op 25 februari 1981, is predikant in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Hij is 2e voorzitter van de protestantse classis Bommel en bestuurslid van de George Whitefield Stichting.

II. Aftredend en herkiesbaar, J.P. Tanis
a. drs. A.P. de Jong
De heer De Jong, geboren op 7 augustus 1963, is lid van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Hij is manager credit risk. Verder is hij penningmeester van de Stichting Kom Over En Help, secretaris van de Raad van Advies van de Burgland Groep en voorzitter van de Evangelisatiecommissie van de Christelijke Gereformeerde Kerk te Noordeloos.
b. J.P. Tanis MBA
De heer Tanis, geboren op 14 juli 1961, is lid van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Hij is wethouder van de gemeente Sliedrecht en lid van het Drechtstedenbestuur. De heer Tanis is vanaf 1996 lid van het Hoofdbestuur, vanaf 2008 is hij penningmeester.

III. Aftredend en herkiesbaar, drs. P.A. Zevenbergen
a. drs. P.W.J. Hoek
De heer Hoek, geboren op 19 september 1971, is lid van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Hij is wethouder (deeltijd) van de gemeente Tholen. Daarnaast is hij (eveneens in deeltijd) manager reformatorisch samenwerkings-verband primair onderwijs.
b. drs. P.A. Zevenbergen
De heer Zevenbergen, geboren op 18 februari 1956, is lid van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Hij is adjunctdirecteur / plv. locatiedirecteur van het Wartburg College (locatie Guido de Brès) en docent Nederlands aan de lerarenopleiding van Christelijke Hogeschool De Driestar. Verder is hij voorzitter van de Stichting Adullam. Daarnaast is hij voorzitter van de plaatselijke kiesvereniging in Alblasserdam en schaduwfractielid voor Christen- Unie-SGP in de Provinciale Staten van Zuid-Holland. De heer Zevenbergen is oud-raadslid en oud-wethouder van de gemeente Alblasserdam. Hij is vanaf 2001 lid van het Hoofdbestuur, vanaf 2002 is hij secretaris.

Bijlage C

Voorstel nieuwbouw SGP-bureau

De algemene vergadering wordt voorgesteld om goedkeuring te verlenen aan het besluit van het Hoofdbestuur om een bouwkavel met een kantoorvilla te kopen - gelegen aan de Dinkel te Rotterdam - ten behoeve van nieuwbouw van een kantoorpand voor het bureau van de SGP. De rechtshandeling en/of investering gaat een bedrag van e 226.890,11 te boven (zie artikel 28, derde lid van de partijstatuten)

Toelichting

Vanaf 1 september 2006 is het bureau van de SGP gehuisvest in een kantoorpand te Gouda. Dat pand wordt gedeeld met tal van andere huurders. Destijds is een minimumaantal m2 gehuurd (298 m2) in verband met de toen door de rijksoverheid ingehouden rijkssubsidie. Er is op dit moment een tekort aan werkplekken. Veel materialen worden extern opgeslagen of zo veel mogelijk in voorraad gehouden bij leveranciers. Vergaderingen worden bijna altijd extern gehouden en het geven van scholing is in het huidige pand niet mogelijk. Het huidige huurcontract loopt op 31 augustus 2011 af en is met één jaar verlengd. Bovendien wordt de huurprijs jaarlijks hoger.

Gelet op het voorgaande heeft het Hoofdbestuur zich opnieuw georiënteerd op de huisvestingssituatie. De voorkeur wordt gegeven aan een op zichzelf staand kantoorpand waarin uiteraard voldoende ruimte moet zijn voor werkplekken en opslag, maar waarin ook vergaderingen kunnen worden gehouden en scholing worden gegeven. Na een intensieve zoektocht in Gouda moest worden geconcludeerd dat daar geen passende huisvesting was te vinden. Niet ver daar vandaan, namelijk in Rotterdam-Zevenkamp, is dat wel het geval.

Het Hoofdbestuur heeft onder voorbehoud van goedkeuring van de algemene vergadering een koop-/aanneemovereenkomst gesloten voor een kantoorvilla aan de Dinkel te Rotterdam. Het betreft een pand bestaande uit vier etages (met elf parkeerplaatsen) dat aan bovenvermelde vereisten voldoet. Het bruto vloeroppervlak is 579 m2.

De totale investering bedraagt naar verwachting e 2,1 mln., inclusief inrichtingskosten (en btw). Hoewel dit een reële inschatting betreft, zijn de inspanningen erop gericht deze kosten verder terug te brengen. De jaarlijks hieruit voorvloeiende exploitatielasten bedragen op basis van de huidige uitgangspunten maximaal e 105.000,-. De huidige exploitatielasten bedragen e 60.000,-. De toename van de kosten is gezien de noodzakelijke uitbreiding van het aantal m2 alleszins te rechtvaardigen. De dekking van de extra kosten wordt opgevangen binnen de huidige begroting en de meerjarenramingen. Tevens wordt verwacht door middel van een te starten giftenactie onder de leden een deel van de extra lasten op te kunnen vangen.

Naar verwachting kan de bouw vrij snel na de algemene vergadering starten. De oplevering is in de eerste helft van 2012 voorzien.

Overige mededelingen met betrekking tot de partijdag

1. Rondvraag partijdag en vragen over jaarverslag
In beginsel hebben alleen afgevaardigden het recht om namens hun kiesvereniging vragen in te dienen. Zoals in de agenda reeds is vermeld, kunnen vragen uiterlijk tot 12.00 uur op de dag voorafgaande aan de partijdag per brief of e-mail worden toegezonden aan het Hoofdbestuur (e-mail: vasmit@sgp.nl). De volgende punten zijn daarbij van belang: 1. de rondvraag is bedoeld voor het stellen van eenvoudige vragen waarvan verwacht kan worden dat die ter plaatse beantwoord kunnen worden; 2. een vraag mag niet het karakter hebben van een voorstel noch de bedoeling om de discussie over afgehandelde agendapunten te heropenen; 3. vragen die nader onderzoek of nadere doordenking nodig hebben, worden op een later tijdstip beantwoord; 4. persoonlijk gerichte c.q. niet goed geadresseerde vragen worden niet beantwoord, maar doorverwezen naar de betrokkene(n); 5. de vragensteller krijgt in de vergadering kort de gelegenheid zijn reeds daarvoor ingediende schriftelijke vraag in een enkele zin te stellen waarna een kort antwoord daarop wordt gegeven, althans als de vraag gelet op voorgaande criteria naar het oordeel van het Hoofdbestuur voor beantwoording in aanmerking komt. Op vragen over het jaarverslag is het voorgaande van overeenkomstige toepassing.

2. Toegangskaarten jaarvergadering
• Besturen van kiesverenigingen kunnen toegangskaarten bestellen door overschrijving op Postbankrekening 119560 t.n.v. Staatkundig Gereformeerde Partij. De betaling dient uiterlijk vrijdag 11 februari 2011 op de rekening te zijn bijgeschreven o.v.v. kaarten partijdag + naam en plaats van de kiesvereniging. De kaarten zijn dan uiterlijk op 23 februari 2011 in uw bezit. Ten aanzien van de na 11 februari 2011 ontvangen betalingen geldt dat de desbetreffende kaarten pas op of omstreeks 14 maart 2011 zullen worden toegezonden. Er zijn dus twee momenten waarop de toegangskaarten worden verzonden. 18 Er kunnen géén toegangskaarten worden verkregen op de partijdag! • Leden die deze vergadering willen bijwonen, dienen zich voor het verkrijgen van een toegangskaart te wenden tot de secretaris van hun plaatselijke kiesvereniging. • Elke kiesvereniging die toegangskaarten bestelt, ontvangt oranje kaarten voor het aantal afgevaardigden overeenkomstig artikel 34 van de partijstatuten en grijze kaarten voor niet-afgevaardigden. • De prijs per toegangskaart is evenals vorig jaar e 2,50. • Bij elke toegangskaart wordt een agenda gevoegd.

Toespraak mr. C.G. van der Staaij
De tekst van de door mr. C.G. van der Staaij tijdens de partijdag te houden toespraak zal integraal worden opgenomen in de totaaloplage van De Banier die D.V. op 1 april 2011 verschijnt. De toespraak verschijnt dus niet in brochurevorm en is ook niet te bestellen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 2011

De Banier | 24 Pagina's

Jaarvergadering SGP

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 januari 2011

De Banier | 24 Pagina's