Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Toegevoegde waarde (1)

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Toegevoegde waarde (1)

4 minuten leestijd

Er is een vraag die sommige kiesverenigingen liever niet stellen: Bestaan wij over tien jaar nog? Toch is het belangrijk om als kiesvereniging over de toekomst van de SGP na te denken. Deze bijdrage, die over de toegevoegde waarde van een kiesvereniging voor de leden en voor de maatschappij gaat, is daar een eerste aanzet toe. Gebruik het artikel als beginpunt van een discussie met jongeren, met leden en met het bestuur van de kiesvereniging.

“Leden zijn vandaag de dag kritischer op de waarde van het lidmaatschap dan zij vroeger waren.” “De nieuwe generatie leden is individualistischer en minder solidair.” “Verenigingen moeten creatiever worden en hun leden meer maatwerk bieden.” Zomaar enkele citaten uit een onderzoek dat adviesbureau Boer & Croon deed onder omroepen, bonden, goede doelen, sportverenigingen en politieke partijen. Wat blijkt: vragen die bij kiesverenigingen leven, leven bij meer verenigingen in Nederland.

Kansen en bedreigingen

In het rapport zijn alle verenigingen het over één ding eens: doorgaan zoals nu kan niet! Ledenaantallen dalen. Ledenbestanden vergrijzen. Financiering wordt moeilijker. Steeds minder mensen willen zich voor de vereniging inzetten. De binding raakt weg. Jongeren worden niet bereikt. En als men naar de eigen vereniging kijkt: “Men komt nog niet echt in beweging, terwijl men weet dat de tijd daar is om dit wel te doen.”

Gelukkig zijn er volgens het rapport kansen te over voor verenigingen die willen investeren in de toekomst. Daarbij is er één belangrijke vraag die alle verenigingen – dus ook SGP-kiesverenigingen – zich moeten stellen: wat is de toegevoegde waarde van onze vereniging? Door grondig over deze vraag na te denken, worden de contouren van de toekomst duidelijk.

Toegevoegde waarde

De vraag naar de toegevoegde waarde is aan de ene kant een interne: wat hebben SGP-leden aan onze kiesvereniging? Volgens het rapport zijn leden in 2011 kritisch: ze willen maatwerk. Voor elke categorie ziet dat er anders uit. Hoe kun je jongeren betrekken, die een andere kijk hebben op binding dan oudere generaties? Hoe kun je ouderen betrekken, die authenticiteit belangrijk vinden? En de groepen die ertussenin vallen, zoals overbezette dertigers en bestuurlijk drukke veertigers?

Aan de andere kant is de vraag naar toegevoegde waarde een externe: wat heeft de omgeving en wat heeft de samenleving aan onze kiesvereniging? Verenigingen staan midden in het actieve leven. De overheid doet steeds meer een beroep op hen. Zij zijn het die “een brugfunctie kunnen vervullen tussen generaties, maatschappelijke lagen en etnische achtergronden”. Wie wil de SGP-kiesvereniging zijn voor haar omgeving?

Identiteit

De vraag naar de toegevoegde waarde van een kiesvereniging kan niet beantwoord worden zonder de eigen identiteit duidelijk vast te stellen. Hoe beter een vereniging haar identiteit ‘positioneert’, hoe duidelijker ook de toegevoegde waarde wordt. Door vast te stellen welke positie uw kiesvereniging inneemt ten opzichte van andere verenigingen, wordt de vraag naar de toegevoegde waarde van de kiesvereniging makkelijker.

Nadenken over de toegevoegde waarde van de SGP voor de leden en voor de omgeving vraagt van veel kiesverenigingen een nieuwe manier van denken. De vraag naar positionering van identiteit (“wie zijn wij?”) en de vraag naar toegevoegde waarde (“wie willen we zijn voor anderen?”) gaan dieper dan de standaardtaken die in artikel 3 van de kiesverenigingstatuten opgesomd staan. Deelnemen aan verkiezingen, organiseren van bijeenkomsten en meedoen aan vergaderingen blijken dan maar standaardonderdelen te zijn van het functioneren. Identiteit en toegevoegde waarde worden het voertuig naar een visie op de toekomst en bijbehorende activiteiten.

SGP-bureau

Het SGP-bureau wil kiesverenigingen graag helpen bij het vormen van een visie. Er is inmiddels een begin gemaakt. Allereerst met de studiegids, waar nu ook cursussen voor kiesverenigingsbesturen in staan. De volgende aflevering van deze rubriek gaat daarop in. Ook wordt een aantal kiesverenigingen praktisch geholpen bij het weer vitaal gaan functioneren. Ondertussen wordt verder nagedacht over een visie op de toekomst van SGPkiesverenigingen. Daarbij zijn alle ideeën welkom. U laat het maar horen (0182 - 69 69 07 of hpool@sgp.nl)!

Tot slot

Er zijn nog veel meer adviezen te geven aan kiesverenigingen. En er zijn ook genoeg bezwaren in te dienen tegen de gepresenteerde visie. Maar het belangrijkste is dit: denk met het bestuur of met de leden van de kiesvereniging na over de eigen identiteit en de toegevoegde waarde van uw kiesvereniging! Bezwaren kunnen in die discussie vervolgens besproken worden.

Is dat echt het belangrijkste? Nee. Het belangrijkste blijft het gebed. Gebed om Gods zegen over land, volk, overheid, SGP, jongeren en ouderen. Daar begint het mee.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 februari 2011

De Banier | 24 Pagina's

Toegevoegde waarde (1)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 februari 2011

De Banier | 24 Pagina's

PDF Bekijken