Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Terugblik en stand van zaken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Terugblik en stand van zaken

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het personeel van de partij, de SGP -jongeren en het Wetenschappelijk Instituut hoopt D.V. medio 2012 te verhuizen naar een nieuw kantoorpand in Rotterdam-Zevenkamp. Op 19 maart jl. verleende de algemene vergadering goedkeuring aan het voorstel van het hoofdbestuur voor de aankoop van een bouwkavel met een te bouwen kantoorpand. Er staat dus heel wat te gebeuren. Het hoofdbestuur wil alle leden zo goed mogelijk op de hoogte houden van de ontwikkelingen aan het huisvestingsfront. In deze eerste bijdrage een terugblik en de laatste stand van zaken.

Oude huisvesting
Sinds augustus 2006 is ons personeel gehuisvest in een kantoorpand te Gouda. Het ds. G.H. Kerstenhuis te Den Haag werd te klein, het was niet doelmatig in te richten, de onderhoudskosten waren hoog en de bereikbaarheid was verre van optimaal. Van een kooppand kwam de partij in een huurpand terecht. De verplaatsing leverde nauwelijks winst aan ruimte op. Gezien de subsidiestop restte ons toen geen andere keus dan huur van een beperkt aantal vierkante meters. Voor de opbrengst van het ds. G.H. Kerstenhuis creëerde het hoofdbestuur een bestemmingsreserve, om de mogelijkheid van een kooppand in de toekomst te garanderen.

De kantoorruimte in Gouda werd voor ons personeel steeds minder dragelijk. Er zijn te weinig werkplekken, dozen en boekenkasten staan in gangen en kamers, noodgedwongen moet van externe opslag gebruik worden gemaakt, een fatsoenlijke plaats om de pauze door te brengen ontbreekt, vergaderingen en werkoverleg kunnen niet in een normale setting plaatsvinden en ruimte voor partijbijeenkomsten is er niet. Kortom: bij een natuurlijk moment als de eventuele verlenging van een huurcontract is het verstandig te kijken naar andere huisvesting.

Het hoofdbestuur besloot te zoeken in de koopsector, omdat kopen op termijn goedkoper is dan huren. Daarnaast wil het hoofdbestuur een vrijstaand gebouw met een eigen identiteit, met de mogelijkheid om in eigen huis activiteiten te organiseren en te vergaderen (vergader-/ instructieruimte), met voldoende parkeergelegenheid en een optimale bereikbaarheid met de auto en het openbaar vervoer, in de omgeving van het huidige pand en in een sociaal veilige omgeving.

Resultaat en financiën

De huisvestingscommissie (de heren Smit, Tanis en Zevenbergen en een bouwkundig manager) heeft diverse zoekopdrachten laten uitvoeren door makelaars. Uiteindelijk viel de keus op een te bouwen kantoorpand aan de Dinkel in Rotterdam. Die keus is bouwtechnisch en financieel tot in detail (met offertes en kostencalculaties) uitgewerkt. Omdat in december nog gewerkt moest worden met inschattingen, luidde het aanvankelijke voorstel: maximale investeringskosten € 2,1 miljoen met een jaarlijkse exploitatie van € 105.000. Na de gedetailleerde uitwerking en de gevoerde onderhandelingen die twee weken voor de partijdag plaatsvonden, is het definitieve voorstel geworden: € 1.850.000 investering en € 80.000 exploitatie. De kostendekking vindt volledig plaats uit eigen middelen (bestemmingsreserve en algemene reserve). Het definitieve voorstel is met enkele stemmen tegen aanvaard door de algemene vergadering. Het personeel en het hoofdbestuur zijn dankbaar voor die uitslag.

Uit het betoog van het hoofdbestuur dat tijdens de partijdag gehouden is, citeren we de afrondende opmerkingen: “Samenvattend (…) de volgende opmerkingen:

• De aankoop betekent nieuwe huisvesting op een aanvaardbare afstand van de huidige werksituatie van ons personeel.

• De aankoop betekent nieuwe huisvesting die optimaal voldoet aan de behoefte van de organisatie en de wensen van ons personeel.

• De aankoop betekent bijna twee keer zoveel vierkante meters met een geringe stijging van de exploitatielasten. Gering, zeker in het licht van de omzet op jaarbasis.

• De aankoop leidt niet tot contributieverhoging.

Voorzitter, geachte vergadering, het voorstel van het hoofdbestuur wordt volledig ondersteund door alle personeelsleden vanuit alle geledingen en wordt volledig ondersteund door de besturen van het Wetenschappelijk Instituut en de SGPjongeren. Allen zijn wij overtuigd van een aanzienlijke kwaliteitsslag tegen redelijke kosten – sober en doelmatig.”

Stand van zaken

De intentieovereenkomst is inmiddels ondertekend. De projectontwikkelaar is op dit moment bezig met de koop-/aannemingsovereenkomst. Het is de bedoeling D.V. half juni de omgevingsvergunning aan te vragen en half september moet, volgens de projectontwikkelaar, de bouw kunnen starten. De bouwtijd is ongeveer zeven maanden. Het zou ons goed uitkomen medio 2012 het oude pand te verlaten, omdat het tijdelijke huurcontract dan afloopt. D.V. 26 mei hoopt het projectteam weer te vergaderen. Dan kan het vervolgtraject exacter in beeld gebracht worden. Diverse SGP’ers hebben hun diensten als vrijwilliger al aangeboden. Dat waardeert het hoofdbestuur ten zeerste! Kostenbesparingen blijven welkom. Wij hopen te zijner tijd hierop te reageren. Met deze investering neemt de partij haar verantwoordelijkheid ten opzichte van het personeel dat werkzaam mag zijn ten dienste van onze partij, die de beginselen van Gods Woord wil uitdragen in het bestuur van ons land. Een van die beginselen is dat wij in alles – dus ook in onze bouwactiviteiten – afhankelijk zijn van Gods zegen.

Namens het hoofdbestuur, Drs. P.A. Zevenbergen, secretaris

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 2011

De Banier | 24 Pagina's

Terugblik en stand van zaken

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 mei 2011

De Banier | 24 Pagina's