Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen verandering bij God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen verandering bij God

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Alle goede gave en alle volmaakte gifte is van boven, van de Vader der lichten afkomende, bij Welke geen verandering is, of schaduw van omkering. Jakobus 1:17 Evenals alle andere jaren zal ook 2012 een jaar worden met vele veranderingen. Er kunnen veranderingen zijn aangaande woonplaats of werkkring, veranderingen in gezinssituatie of gezondheid, misschien ook wel veranderingen in de politieke situatie of het politieke beleid van ons land. Hopelijk ook veranderingen in geestelijke zin, als de Heere door Zijn Geest het geloof werkt, versterkt of verdiept. Maar bij alles wat kan en moet veranderen, is er bij God geen verandering.

Bron van alle goed

Jakobus noemt God de Gever van al het goede. Het kwaad komt niet van God. Hij is juist de Bron van alle goed. Al het goede dat er in deze wereld is, komt van boven. Gezondheid, voedsel en kleding, een dak boven het hoofd, werkgelegenheid, enz. zijn gaven en giften uit de hand van de goede God. Laten we niet vergeten Hem daarvoor te erkennen! Dat goede komt “van boven”. Dus niet van beneden. Niet uit ons. Uit ons enkel kwaad. Van boven enkel goed. Dat snijdt elke gedachte van verdienste aan onze kant radicaal af. Er is niemand die goed doet, ook niet tot één toe, behalve God. Wat Hij doet, is altijd goed. Ook al zien en begrijpen we het soms niet. Wat Hij geeft, is altijd goed. Hij maakt het ook altijd goed. Eenmaal is de hemel opengegaan voor Gods grootste gave en voor Gods meest volmaakte gift: Zijn eniggeboren Zoon kwam van boven naar beneden. Hij kwam van “de Vader der lichten” af naar een wereld vol duisternis. In Hem heeft God alles geschonken en uit Hem vloeien alle gaven en giften voort. Eenieder die daarin door genade mag delen, zegt het Paulus in verwondering en aanbidding na: “Gode zij dank voor Zijn onuitsprekelijke gave.” De Gever van al het goede duidt Jakobus aan als “de Vader der lichten”. Met deze lichten worden de hemellichten bedoeld die God op de vierde dag geschapen heeft: zon, maan en sterren. Terwijl alles op de aarde beweegt en naar verandering neigt, staan de hemellichten voor ons oog onbeweeglijk en vast. Toch is er beweging en verandering in het heelal. Maar God is “de Vader der lichten (…) bij Welke geen verandering is, of schaduw van omkering”. Hij is de eeuwig onveranderlijke God. Wat Hij eenmaal heeft gesproken, blijft vast en onverbroken.

God blijft Dezelfde

God Zelf verandert niet! Is dat geen heerlijke troost en een geweldige steun in een wereld die volop in beweging is? Hoewel de tijden veranderen, blijft Hij Dezelfde. Niet alleen God, maar ook Zijn Zoon Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde en tot in eeuwigheid. Met Hem komen we nooit bedrogen uit. Hij is altijd voor Zijn volk geweest, wat Hij ook nu voor hen is. Allen die zalig werden, werden gewassen in Zijn bloed. Ze werden verlost door dezelfde losprijs. De zaligheid is immers in geen ander, want er is onder de hemel geen andere Naam de mensen gegeven waardoor wij moeten zalig worden. Zij die voor Christus hebben geleefd en in Hem hebben geloofd, zijn geen andere zaligheid deelachtig geworden dan zij die na Zijn komst daarin deelden, delen en zullen delen.

Bij de Heere is geen verandering of schaduw van omkering. Hoe groot de veranderingen ook zijn geweest en zullen zijn: de kracht van Zijn vergoten bloed blijft nog even groot. Zijn macht om te redden nog even krachtig. Zijn gewilligheid om zondaren zalig te maken nog even gelijk als tijdens Zijn rondwandeling op aarde. Toen Hij nog op aarde was, riep Hij ze tot Zich: “Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.” Nog is Hij barmhartig voor zondaren. Nog rechtvaardigt Hij goddelozen. Hij is nog steeds Dezelfde in Zijn liefde en in Zijn macht. Hij heeft geen lust in de dood van de goddeloze, maar daarin dat hij zich bekere en leve. Vlucht dan met je verzondigde leven tot Hem, bij Wie vergeving te ontvangen is.

Mens is veranderlijk

Wat zijn we rijk als we mogen leven door het geloof in de Onveranderlijke, te midden van een wereld vol veranderingen. Ook na ontvangen genade is een mens zo veranderlijk. Paulus wist het als geen ander: “Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.” Wat een genade dan te weten dat Hij Dezelfde is en blijft in Zijn trouw en ontferming. “Maar ’s Heeren gunst zal over die Hem vrezen, in eeuwigheid altoos dezelfde wezen.” Zijn Kerk ligt vast in Zijn doorboorde handen. Onveranderlijk en eeuwig vast. Niets en niemand kan ze uit Zijn handen rukken, hoe de satan het ook probeert. Hij is Dezelfde. Niet alleen in Zijn liefde en trouw, maar ook in Zijn heiligheid en rechtvaardigheid. Hij is Dezelfde in Zijn haten van alle afwijkingen van Zijn Woord en Wet en het verbreken van Zijn verbond. Dat is de onveranderlijke dreiging en indringende waarschuwing voor alle verachters van Hem en Zijn Woord. Voor degenen die onbekeerd sterven, zal het bij die grote Godsontmoeting niet meevallen. Hij is een Waarmaker van Zijn Woord in Zijn beloften, maar ook in Zijn bedreigingen. Zoek het daarom alleen bij Hem, de Bron van troost en licht! Dat kan geen uitstel lijden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 februari 2012

De Banier | 24 Pagina's

Geen verandering bij God

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 4 februari 2012

De Banier | 24 Pagina's