Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen geschipper met de binnenvaart

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen geschipper met de binnenvaart

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tijdens de recente vorstperiode was de chaos op het spoor een hot item. De oproep klonk zelfs om het spoor weer helemaal in overheidshanden te leggen. Het is boeiend een uitstapje naar de negentiende eeuw te maken.

Het spoorvervoer was in Nederland tot 1860 een private aangelegenheid. Het enige wat de overheid deed, was het verlenen van concessies voor aanleg en exploitatie. Er was nauwelijks actieve steun vanuit de politiek voor het spoorvervoer. De reden? Het spoorvervoer werd als overbodig, ja zelfs als bedreigend gezien voor het vervoer over water. En juist in de binnenvaart lag de natuurlijke kracht van Nederland, zo meende het gros van de politici. Nu moeten we het spoor niet simpel plaatsen tegenover de binnenvaart. Het goederenvervoer per spoor vervult een nuttige functie. Toch is het niet meer dan logisch dat Nederland allereerst gebruikmaakt van zijn natuurlijke potenties. De Europese toegangspoort Rotterdam, en niet te vergeten de Zeeuwse havens, beschikken via vele vaarroutes over een milieuvriendelijke ruggengraat voor het vervoer naar het economisch hart van Europa. Ongeveer 95 procent van de transportstromen vanuit Nederland strekt zich niet verder uit dan over een gebied van zo’n vierhonderd kilometer. Dit gebied is via de binnenvaart uitstekend te bereiken. Het argument dat soms tegen de binnenvaart wordt aangevoerd, namelijk dat zij niet overal kan komen, is zwak. Economisch gezien is het onverantwoord om voor die laatste vijf procent een peperdure spoorlijn aan te leggen. Helaas is dit wel gebeurd met de aanleg van de Betuweroute. Bovendien is het goed mogelijk, zoals in Bazel gebeurt, goederen over te slaan van het water naar het spoor of de weg. Hierbij komt dat de binnenvaart zich al jaren in positieve zin ontwikkelt, zonder noemenswaardige overheidssteun. De ingebruikname van reusachtige containerschepen, met een capaciteit van tien à vijftien treinen, heeft het vervoer over water sterk gestimuleerd.

Diepgang

De SGP heeft de binnenvaart altijd een warm hart toegedragen. Ook in de jaren dat de binnenvaart nauwelijks op de politieke kaart stond. De binnenvaart is schoon, stil en goedkoop. En er staan geen files op de vaarwegen. Daarom organiseerde de SGP onlangs een werkbezoek aan de binnenvaart en een congres voor schippers. Er is een bezoek gebracht aan de replica van de Ark van Noach in Dordrecht – een prachtig missionair project – en uitgebreid stilgestaan bij de kansen voor de binnenvaart. Het schipperscongres was hartverwarmend. De SGP heeft weliswaar niet veel met schipperen, maar des te meer met schippers. Er zijn genoeg overeenkomsten tussen de SGP en schippers: recht door zee, niet benauwd voor wat golfslag of tegenwind, altijd op zoek naar diepgang en als het moet krachtig tegen de stroom in. Kamerlid Dijkgraaf stond die avond stil bij de economische crisis. De SGP wil voorkomen dat in crisistijd de binnenvaartvloot wordt ontmanteld, terwijl we de capaciteit in de toekomst hard nodig hebben. Het is niet aanvaardbaar dat potentieel goede Nederlandse transportbedrijven met een positief langetermijnperspectief door een tijdelijke economische dip massaal het loodje zouden leggen. Overheid, banken en binnenvaartbranche moeten hier gezamenlijk op inspelen. Daarnaast memoreerde Dijkgraaf de SGP-inzet in de afgelopen periode. Via amendering van de begroting voor Infrastructuur hebben wij miljoenen extra kunnen vrijmaken voor ligplaatsen, maar ook voor voorlichting richting de verladers.

Inzet

Waar gaat de SGP de komende tijd voor?

- Achterstallig onderhoud moet sneller worden weggewerkt.

- De SGP wil behoud van het kleine schip. Juist het kleine binnenvaartschip vervult een belangrijke functie in de logistiek van bedrijven die gelegen zijn aan de haarvaten van ons vaarwegstelsel.

- De toekomst van het kleine schip staat of valt met het goed bevaarbaar houden van de kleinere vaarwegen. Ook bij deze minder opvallende vaarwegen moeten achterstallig onderhoud, knelpunten rond sluizen, te lage bruggen en dergelijke versneld opgelost worden.

- E r zijn zorgen over de consequenties van Natura 2000. Nuchter natuurbeleid dat schippers niet onnodig belemmert in hun bedrijfsvoering, is nodig.

- De SGP wil aansluitingen van de binnenvaart op bedrijventerreinen proactief steunen. Dit gaat lokaal te vaak mis.

- De regeldruk voor binnenvaartondernemers is te hoog. Voor elke nieuwe regel moeten er minstens twee vervallen.

- Bij de invoering van nieuwe milieueisen moet rekening worden gehouden met de lange afschrijftermijn van schepen. Kapitaalvernietiging is ongewenst.

- De scholing voor schippers moet een kwaliteitsimpuls krijgen.

- Bovendien mag de Betuweroute geen valse concurrentie vormen voor de binnenvaart. De SGP hamert op eerlijke tarieven!

Mr. D.J.H. van Dijk Beleidsmedewerker Tweede Kamerfractie

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 2012

De Banier | 24 Pagina's

Geen geschipper met de binnenvaart

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 maart 2012

De Banier | 24 Pagina's