Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De bruiloft van het Lam

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De bruiloft van het Lam

“En hij zeide tot mij: Schrijf, zalig zijn zij, die geroepen zijn tot de bruiloft des Lams.” Openbaring 19:9

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Bijbel begint met het huwelijk. Op de eerste bladzijden van Gods Woord verbindt God Zelf Adam en Eva voor een levenslange verbintenis aan elkaar. Op de laatste bladzijden van de Schrift gaat het ook over een huwelijk, de bruiloft van het Lam. Johannes op Patmos schrijft het op, tot in de details. Eerbiedig valt hij op zijn knieën.

Het is een zaligspreking. Het gaat over de hemelse bruiloft met daarin het grote geluk van hen die geroepen zijn. Op Gods tijd, als de laatste zondaar is toegebracht tot Christus, de grote Bruidegom, begint de bruiloft van het Lam: het begin van een eeuwigdurend huwelijk. In de hemelse bruiloftszaal zullen al Gods kinderen met de Bruidegom aanzitten aan Zijn tafel.

Lam en Bruidegom
De bruidegom wordt hier het Lam genoemd. Het is Zijn bruiloft. Uit eeuwige, onuitsprekelijke liefde heeft Hij Zijn leven voor Zijn Kerk gegeven. Hij heeft haar gekocht met de prijs van Zijn dierbaar bloed. Zo is Hij de Eigenaar van Zijn bruidskerk geworden. Hij is Lam en Bruidegom… De beelden wisselen. Dankzij Zijn offer op Golgotha is er een bruidsgemeente. Pasen is de dag van Zijn overwinning. Dood, graf en hel heeft Hij voor Zijn bruidsgemeente verslonden tot eeuwige overwinning. Hemelvaart is Zijn kroningsdag. Sinds de Pinksterdag zijn zij in ondertrouw. De hemelse bruiloft komt nog… De wederkomst van de Bruidegom op de wolken van de hemel zal de grote trouwdag zijn van Hem en Zijn bruid.

Uitgenodigd
Zalig zijn zij die geroepen zijn tot deze bruiloft. Letterlijk staat er: “zij die uitgenodigd zijn”. Treffend is in dit verband de gelijkenis van de koninklijke bruiloft. Velen zijn genodigd. Velen hebben zo hun uitvluchten en bezwaren. Dat is een aangrijpende werkelijkheid. Toch zal de bruiloftszaal vol worden, al komen ze dan uit de heggen en de steggen. De vraag is: Wat doet u met deze uitnodiging? Voor verloren zondaren valt het mee aan de troon van Gods genade.

Ook u wordt geroepen, genodigd, ernstig en welmenend. De roepstem gaat uit: komt tot de bruiloft. Wat bent u gelukkig als u geroepen bent en u komt door het geloof tot Hem, getrokken door Gods eenzijdige liefde. In dit leven blijft u een arme zondaar, die dagelijks van Gods genade leert leven. Maar straks bent u een verloste, een gezaligde zondaar door de vrije gunst die eeuwig God bewoog. Het bruiloftsmaal zal een feestmaal zijn. Waarom? Omdat de Bruidegom er is. Hij staat in het middelpunt. Dan gaat Psalm 68:2 in vervulling:
“Hun blijdschap zal dan, onbepaald,
door ‘t licht dat van Zijn aanzicht straalt,
ten hoogste toppunt stijgen…”


Ds. D.W. Tuinier, Waarde

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2015

De Banier | 32 Pagina's

De bruiloft van het Lam

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2015

De Banier | 32 Pagina's