Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WRAAK EN VERZOENING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WRAAK EN VERZOENING

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

....en het bloed der besprenging, dat betere dingen spreekt dan Abel. Hebreen 12:24b

Niet bevreemdend is het, dat de apostel het bloed van Abel vergelijkt met het bloed van Christus. Er is een treffende overeenkomst. Van beide gaat er een sprake uit. Maar de stem des bloeds van Christus is toch een gans andere. Wat zegt het bloed van Abel? Toen het vergoten was, riep het om wraak, het eiste straf voor de moordenaar. God zeide het Zelf, toen Hij de vluchtende Kain tot staan bracht: “Daar is een stem des bloeds van uw broeder, dat tot Mij roept om wraak van de aardbodem”. Dat bloed bracht een ontzettend oordeel en vloek.

Maar Christus heeft uitgeroepen: “Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen”. Abels bloed was martelaarsbloed, dat wraak eiste. Het bloed van Jezus was offerbloed, dat wraak afkeert. Het bloed van Abel spreekt van de diepe verdorvenheid des mensen, van de diepte van de val. Toen het eerste bloed gevloeid was, is het nooit meer tot stilstand gekomen. De geest van Kain heeft doorgewerkt door alle eeuwen heen. Wat een haat, wat een nijd, afgunst en moordzucht. Terecht spreekt Christus van al het rechtvaardige bloed, dat op de aarde vergoten wordt van de rechtvaardige Abel af. De mensen kunnen het wel ontketenen, maar het niet meer stuiten.

Laat het eens tot ons doordringen. Want wie zijn we zelf? Klaagt dat bloed van Abel ons niet allen aan? Zijn we niet allen Kains, waar die “ik” triomferen moet? Wonen de nijd en de afgunst niet in ons aller hart? Neen, dan spreekt het bloed van Christus betere dingen. Het spreekt ons wel van onze verdorvenheid, maar toch bovenal van Gods liefde en genade. Het spreekt ons van het verbond van eeuwigheid, om te ondernemen het werk der verzoening. Het spreekt ons, dat er een Middelaar Gods en der mensen is, dat verloren zondaren in zichzelf kunnen zalig worden met behoud van Gods deugden. Het houdt tegen de stroom des bloeds, die door het bloed van Abel is ontketend. Het stort uit genade in de Kainsharten de Geest der liefde uit. Vrede door het bloed des kruises. Het is het bloed der besprenging, omdat het geestelijk gesprengd wordt op de verdorven harten, en dan de smet afwist en een reinigende en heiligende werking uitoefent. In een vorig hoofdstuk zegt de apostel dan ook: “Want indien het bloed der stieren en bokken, en de as der jonge koe, besprengende de onreinen, hen heiligt tot de reinigheid des vleses; hoeveel te meer zal het bloed van Christus, Die door de eeuwige Geest Zichzelf Gode onstraffelijk opgeofferd heeft, uw geweten reinigen van dode werken, om de levende God te dienen?”

Tenslotte ligt er in dit woord een ernstige roepstem. Het bloed van Abel getuigt van uw afval van God; dat er een kloof is tussen Hem en u. Het roept u toe de noodzakelijkheid van de verzoening, anders wacht u de eeuwige vloek. Wij allen bewandelen van nature de weg van Kain. In ons allen brandt dat onheilig vuur; het drijft ons voort op de weg der zonde; het geeft onrust en wroeging, vloek en vertering; het maakt ons rijp voor de hel. Wij moeten door ontdekkend licht van Gods Geest leren zien, dat Kain, de moordenaar, in ons woont, en dat ons deel moet zijn, met al de doodslagers, eeuwig buiten God, en dat naar recht.

Gelukkig is de mens, wie ‘t mag gebeuren, dat God, naar recht, hem niet wil schuldig keuren. Die het leert zien in het licht van Gods heilig recht, dat hij de duivel is toegevallen, die een moordenaar is van den beginne. Om de noodzakelijkheid van het bloed der besprenging te benodigen tot verzoening der zonden.

De Heere zag Abel aan. Niet omdat er iets was in Abel, maar souvereine liefde Gods werd in hem verheerlijkt. Heeft God naar ons omgezien? Dan zal het offer van Abel er ook wezen. Een gebroken hart en een verslagen geest. Dat is aangenaam in de ogen des Heeren.

Maar we hebben gezegd, dat Abel dat heeft gebracht in de gestalte van de tollenaar. Al onze offers, zonder verootmoediging voor God, zijn op hun best als die van Kain, meer niet. En die kan de Heere niet rieken, dus niet aanzien. Ons vasten en onze tienden zijn dan zonder waarde. Speurt het toch eens na.

Gods volk vreest maar al te vaak, dat de Heere hen niet aangezien heeft. Ze hebben een tijd gekend, dat ze verslagen waren door schuldbesef en droefheid over de zonde. Ze brachten hun offers de Heere toe uit toegenegenheid des harten, met tranen en zuchten, zeggende tot de zonde en de wereld: “Henen uit!” en met de uitroep: “Ik zal U hartelijk liefhebben, o Heere, mijn Sterkte!” Ze hebben gemeend de Heere te kunnen bewegen met hun tranen en gebeden, niet wetende, dat het bestaan van Kain in hen woonde. En dan?

Dan gaat het mis. Kain, een doodslager, een vijand van God. En de wraak Gods inwachtende.

Maar dan worden die betere dingen noodzakelijk, Dat bloed der besprenging. Dat bloed der verzoening. Het werk van Christus, als een volmaakt werk. Zijn plaatsbekledend lijden voor die Kains. Zijn bloed tot reiniging van hun zonden. Dan wordt Jezus alles.

Ik kostt’ Hem al die slagen,
Dat riet, die doornenkroon.
Ik deed dat leed Hem dragen.

Opdat door Zijn striemen genezing zou geschonken worden. O, dat bloed der besprenging, en dat voor hun zonden.

Kom volk, dat van verre staat. Er zijn betere dingen te bekomen, en dat om niet. Betere dingen, om door God met God verzoend te worden. Betere dingen: Niets uit u, maar al uit Hem, Die om de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen en de schande veracht, maar thans is gezeten aan de rechterhand des Vaders, bekleed met de heerlijkheid, die Hij bezat van voor de grondlegging der wereld. Houdt maar een beetje moed. Die betere dingen roepen u toe: Eens mogt gij hier uw kruis eindigen, om uw Kainsbestaan voor eeuwig af te mogen leggen, en dan zal het een eeuwig meevallen wezen.

De wereld gaat ten onder in het verzaken van God. In de kerk is er veel strijd, maar weinig voor de eer Gods. Maar Gods kerk zal ervaren, door Hem, Die trouwe houdt en eeuwig leeft: De Heere zag Abel aan in dat bloed der besprenging; en Hij zal hen voeren, door al de wereldweeEn heen, om die betere dingen te mogen aanschouwen en te bezitten, waarvan de Heere spreekt. En dan moogt gij altijd bij de Heere wezen. Amen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1976

The Banner of Truth | 20 Pagina's

WRAAK EN VERZOENING

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1976

The Banner of Truth | 20 Pagina's