Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De verborgenheid der godzaligheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verborgenheid der godzaligheid

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

“En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot: God is geopenbaard in het vlees” (1 Timotheus 3:16a).

De laatste dagen van het jaar zijn weer aangebroken. Spoedig zullen we, D.V., opnieuw met de kerk der eeuwen stilstaan bij het wonder van Christus' komst in het vlees.

Paulus schrijft aan zijn geestelijke zoon Timotheus over het geheim van de godzaligheid. Een godzalig mens is iemand die waarachtig tot God bekeerd is. Die door het geloof met Christus verenigd is. En nu is het grote geheim van die godzaligheid, zegt de apostel, dat God geopenbaard is in het vlees. Het middelpunt van de godzaligheid, de bron waaruit die godzaligheid gevoed wordt, is het wonder dat we met het kerstfeest mogen overdenken.

De waarheden van het Evangelie zijn ongetwijfeld grote verborgenheden voor het natuurlijk verstand. Dat geldt voor alle geestelijke zaken, maar vooral voor de menswording van de Zoon van God. De Zoon van God, Die met de Vader en de Heilige Geest eeuwig God is en daarom genoemd wordt Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, en Vredevorst, is in de volheid van de tijd mens geworden uit de maagd Maria.

Het is een opsomming van mysteries, die ons verstand niet kan bevatten en verklaren. Jezus was en bleef waarachtig God en Hij werd wat Hij niet was, waarachtig mens. Hij werd “vlees,” zegt de apostel, toen Hij uit Maria werd geboren. Een ware menselijke natuur nam Hij aan, onderworpen aan al de zwakheden van onze gevallen natuur. In alles werd Hij de Zijnen gelijk, uitgenomen de zonde. Daarom zegt de Schrift dat “Hij geworden is uit een vrouw.” Zijn lichaam was het vlees en bloed van de maagd Maria.

In de schepping werd de mens naar Gods beeld gemaakt. In de menswording van de Zaligmaker nam God het beeld van de mens aan. Onbegrijpelijk en goddelijk mysterie! “Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond.” Dit mysterie is niet zozeer tegen het verstand, maar veel meer boven het verstandelijk begrijpen verheven. Daarom kan dit beter aanbeden dan begrepen worden. Dit aanbidden begint wanneer wij verstaan waarom de Zoon van God ons vlees heeft aangenomen.

Waarom werd God geopenbaard in het vlees? De eerste oorzaak daarvan moet gezocht worden in Gods vrije genade. Het was liefde, eeuwige liefde van God de Vader tot Zijn uitverkoren gemeente om Zijn Zoon ons vlees en bloed te laten aannemen. Daarom zegt Athanasius, dat de menswording van God “niets anders is dan Goddelijke liefde bedekt met ons vlees.” Christus nam ons vlees op Zich, opdat Hij onze zonden op Zich zou kunnen nemen, en zo in het vlees Gods toorn over de zonde zou kunnen wegdragen.

En voor wie deed Christus dit? Voor Zijn uitverkorenen, kunnen wij zeggen. Maar hier moeten we vooral zeggen: Voor vijanden, overtreders, goddelozen, en doemwaardigen. Hij kwam voor zondaren, die Gods beeld verloren hebben, Zijn liefde misbruikt hebben, en tegen God hun Schepper zijn opgestaan. Zie, wanneer wij onszelf zo leren kennen voor God en verstaan dat Christus om zulken te verlossen mens is geworden, zullen we de vleeswording van de Zoon van God aanbidden.

Wat een openbaring van liefde en ontferming ziet een verbrijzeld hart in het Kind van Bethlehem. Het gordijn wordt dan van deze verborgenheid weggeschoven en wij beginnen vol aanbidding te verstaan: “De verborgenheid der godzaligheid is groot, God is geopenbaard in het vlees.” Langs die weg krijgt Christus een gestalte in ons en wordt Hij als het ware geestelijk in ons geboren. Want zoals er weeën zijn voor de geboorte van een kind, evenzo voordat Christus in het hart geboren wordt. Dan zijn er geestelijk weeën, overtuigingen van zonde, en pijnlijke weeën van schuld en ellende. Daarom lezen we: “Toen werden zij verslagen in het hart” (Handelingen 2:37).

Zeker, allen hebben niet dezelfde diepte van ellendekennis,maar wel hebben allen weeën over hun zondig bestaan. Nooit kwam iemand tot de kennis van Gods liefde in Christus, die niet het minste gevoel had van zijn zonde en ellende. Indien Christus in uw hart op een geestelijke wijze geboren is, bent u verwond geweest vanwege uw zonden en bedroefd geworden vanwege uw overtredingen. In zulke harten behaagt het de Heere Zijn Zoon te openbaren. Hij wordt alleen heerlijk, dierbaar, en onmisbaar voor een verslagen zondaarshart.

Laten wij, ziende dat Christus ons vlees heeft aangenomen en uit de maagd Maria geboren werd, geen vrede hebben totdat Hij geestelijk geboren is in onze harten. Wat zal het ons voor nut doen te weten dat Christus geboren is in de wereld, als Hij niet geboren wordt in onze harten. Verwonder u niet, dat gezegd wordt dat Christus in ons hart moet geboren worden. Het was het hoofddoel van de arbeid van Paulus: “Mijn kinderkens, die ik wederom arbeide te baren, totdat Christus een gestalte in u krijge” (Galaten 4:19).

Veel mensen vieren het kerstfeest alleen als gezelligheidsfeest, om de donkere dagen voor de jaarwisseling wat op te fleuren met kaarsjes en een kerstboom die daarna verbrand wordt. O, wat is het dan leeg en arm. Gelukkig als we tot het adventsvolk mogen behoren. Want weet dan, dat Hij Zich wil wenden tot het gebed van degenen die gans ontbloot zijn. Tot mensen die in de duisternis ronddolen zegt Hij: “U zal de Zon der gerechtigheid opgaan.”

— Rev. A. B. van der Heiden (Benthuizen, the Netherlands)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2005

The Banner of Truth | 24 Pagina's

De verborgenheid der godzaligheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 2005

The Banner of Truth | 24 Pagina's