Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HET VERBROKEN ALTAAR GEHEELD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET VERBROKEN ALTAAR GEHEELD

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En hij heelde het altaar des Meeren, dat verbroken was.

Zwaar is het oordeel Gods over het land en volk van Israël. De kale velden zonder groen getuigen ervan. De anders zo schone omgeving van het Karmelgebergte is ook verdord onder de gloed van de zon. Op de brede hoogte van de Karmel zijn de duizenden gekomen. Aan de ene zijde zijn de meer dan achthonderd profeten van Baäl en Astarte. Aan de andere zijde staat Elia, de profeet des Heeren. En Achab met het volk is verzameld om getuige te zijn van wat hier gebeuren gaat.

Vergeet het niet: het is de Heere, Die deze menigte samengebracht heeft door Zijn Goddelijke hand. Niet Baäl beheerst dit gebeuren, maar de God van Israël door middel van Zijn dienstknecht. Hier op deze berg zal de Heere openbaren, dat het uitblijven van regen en dauw niet zonder oorzaak was geweest. In een aangrijpend gericht zal Hij het opnemen voor de eer van Zijn Naam tegenover Baal. Elia is de geroepen profeet om te ijveren voor de grootheid van Israëls God en vanuit de hemel zal de Heere Zelf ingrijpen.

Maar dan is het opmerkelijk, dat de Heere Zich bedient van een altaar. Elia krijgt op het altaar des Heeren het antwoord uit de hemel door het verterende vuur. En voordat dit antwoord komt, herstelt de profeet dit verbroken altaar en daarin komt zo duidelijk uit, dat dit altaar geheel past in het gericht van de Karmel. Vandaar spreekt de verbrokenheid en het herstel van dit altaar ook tot in onze tijd. Hoe komt dat altaar daar'? Wij weten het niet. Duidelijk is het, dat de Heere dit altaar gebruiken wil. We lezen van geen afkeuring. Het lijkt mogelijk, dat het in de laatste tijd is opgericht, waarin het onmogelijk was voor de waarachtig godvrezende Israëliet om te gaan tot de altaren van Jeruzalem. Genoemd wordt het: het altaar des Heeren.

Elia komt op de Karmel tot dit altaar, terwijl alleen de overblijfselen nog zichtbaar zijn. Het altaar is verwoest door de afgodendienaars in Israël. Daarin spreekt de schuld van lzébel, die de dienst van de Baal heeft ingevoerd. Daarin spreekt ook de schuld van Achab, die in zondige zwakheid heeft meegeholpen. Daarin spreekt tenslotte de schuld van geheel het volk, dat probeerde vast te houden aan twee gedachten, maar ondertussen de God van Israël verworpen heeft.

Aangrijpend is daarom in het naderen van de profeet tot dit verbroken altaar de prediking van de breuk in Israël. Het roept de breuk uit met de dienst des Heeren, zoals God die gewild had in Zijn tempel te Jeruzalem. Het roept de breuk uit tussen de God van Israël en het volk.

In het altaar wil God naderen tot een schuldig volk. O neen, het altaar zelf kan geen ontmoeting in verzoening schenken. Doch wèl is het altaar teken van de verzoende ontmoeting tussen een heilig God en een schuldig volk in het beloofde bloed der verzoening. Daarom is het zo erg zich aan het altaar te vergrijpen. Moedwillig wordt dan de rug toegekeerd aan die God. Daarom is de prediking van dit verbroken altaar zo ernstig.

Ook vandaag worden de verbroken altaren gezien. Wij kennen geen altaren meer in deze bedeling, zoals in Israël. Toch richt de Heere altaren op in het Woord, dat Hij laat uitgaan om bekend te maken weg, waarlangs een schuldig zondaar met een heilig God in een verzoende betrekking komt.

En wat worden dan de altaren verbroken. In het verwateren en veranderen — alsof het kan - van Gods Woord. In het verwerpen van dat Woord en het navolgen van de afgoden van eigen hart en van deze tijd.

Hebt u het verbroken altaar in eigen leven reeds ontdekt? De taal van dit altaar klinkt door tot in eigen hart, waar de breuk met God in het licht van Woord en Geest ontdekt wordt. Ik ben het dan zelf, die het altaar verbroken heb, door eigen schuld moet ik de gemeenschap met God missen.

De Heere is nog groot van lankmoedigheid temidden van het oordeel. Hij wil het schuldige volk nog vergaderen rondom het altaar. Hij spreekt nog door het herstel van het verbroken altaar door de dienst van Zijn profeet. Voor de ogen van het volk gebeurt het. Elia heelt het altaar. En de wijze, waarop hij dat doet moet ons niet voorbijgaan. Elia neemt twaalf stenen naar het getal — staat er — van de kinderen Jakobs. Dus: niet tien stenen naar het getal van het rijk van Achab, Maar voor elke stam uit geheel Israël één steen, ook voor Juda en Benjamin. Zij behoren er ook bij. Israël is één. In geheel Israël heeft de Heere Zijn Naam bekend gemaakt, aan alle stammen heeft de Heere Zich verbonden om de eer van Zichzelf te zoeken. Daarom bouwt Elia dit altaar ook weer op in de Naam des Heeren. Hij zoekt daarin de eer van die Naam. Hij gelooft daarbij in de kracht van die Naam. Zo ligt in het herstellen van dit altaar een boodschap tot het volk om weder te keren tot de Heere, om Zijn Naam de eer te geven. In het hart van de profeet is zo een opzien in waar geloof tot de Heere, Die zal zorgen voor de grootmaking van Zijn Naam in Israël. Zo waarachtig als die God een zondige Jakob in ontferming Israël genoemd heeft.

Gevoelt u het? Het altaar des Heeren moet hersteld. In ons volksleven. In het midden van Gods erfdeel. In ons eigen leven. Dat herstel is de reformatie, die begint in de waarachtige bekering tot God.

Elia kon wèl roepen tot herstel van het volk in de heling van dit altaar. Hij kon echter de zonde van het volk niet verzoenen. Het altaar van de Karmel roept om het altaar van Golgotha. De hoogste Profeet heeft voor een schuldig volk het verbroken altaar hersteld door betaling van de schuld. Zo kan een schuldig mensenkind voor God bestaan. Welgelukzalig de mens, die vanuit zijn breuk op dat herstelde altaar mag zien en door een waar geloof in de vrucht mag delen. Dan worden de altaren hersteld in eigen leven. Dan wordt door de bediening des Geestes het herstel van de verbroken altaren gezocht. Om de eer van de Naam van de God van Israël.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 februari 1970

Bewaar het pand | 4 Pagina's

HET VERBROKEN ALTAAR GEHEELD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 februari 1970

Bewaar het pand | 4 Pagina's