Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEN GEOPENDE HEILFONTEIN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN GEOPENDE HEILFONTEIN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Te dien dage zal er een fontein geopend zijn voor het huis van David en de inwoners van Jeruzalem tegen de zonde en tegen de onreinheid.” - Zach. 13: 1. tegen de onreinheid.”

„Te dien dage”, deze uitdrukking ziet op de bedeling des Nieuwen Ver bonds. Dan zou een fontein geopend zijn voor het huis van David en de inwoners van Jeruzalem tegen de zonde en tegen de onreinheid. D.w.z. daai is een gelegenheid waar het bezoedelde, onrein, gans besmette volk van zijn bezoedeling kan worden ontheven en deze fontein heeft altijd helder water. Daar is geen mensenhand voor nodig om het te reinigen, want die bron levert niet anders, zij springt altijd door.

En wie nu met deze fontein wordt aangeduid, behoeft nauwelijks vermeld. Dat is onze Heere Jezus Christus!

In Hem is de fontein van Gods eeuwige liefde, de volkomen Reinigmaker, geopenbaard en geschonken, toen Hij neerdaalde uit de hallels der hemelingen en als een hulpeloos wicht werd gelegd in Bethlehems kribbe.

Uit gadeloze zondaarsmin knoopte die gezegende Christus toen het kleed Zijner heerlijkheid los, die Hij reeds had bij de Vader, eer de wereld was, en liet Hij het slavenkleed der diepste vernedering Zich om de schouders hangen. En toen die beminnelijke Borg en Middelaar Zijn ziel uitstortte in de dood, waardoor de verzoening der zonden geworden en de Heilige Geest verworven is, was deze heerlijke Zaligmaker als een geopende fontein, waar gans bezoedelde en melaatse zondaren volkomen reiniging van al hun vuile zonden kunnen vinden.

Welk een bemoedigend getuigenis vinden we hier dan voor al diegenen, wier zielsoog door genade voor eigen schuld en vloek ontsloten werd.

Hoe bang te moede kan het dan worden. Dan rijst de vraag: hoe kom ik daar af? Ach, als dan de mogelijkheid hiervoor bestond door het volbrengen van een of ander goed werk voor de Heere, het zou zeker niet worden nagelaten.

Maar weet, het wordt steeds onmogelijker. Al wies een zondaar zich dan ook in een zee van enkel deugden, al nam hij dagelijks een bad in allerlei goede voornemens, de kwaal van binnen blijft er. Het is de Moriaan gewassen. En het luipaard verliest niet zijn vlekken door het wassen, integendeel, ze worden al duidelijker zichtbaar.

Dat dan de ontdekte ziele wete, te dien dage is er een fontein geopend óók tegen zijn zonde en ongerechtigheid. Zo dikwijls als hij in de zonde valt, maar ook als David klagen mag over zijn bedreven kwaad, dan zal er fontein geopend zijn, wier wateren zo overvloedig vloeien, dat al waren de zonden als scharlaken, zij wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij worden als witte wol.

Daarop is ook het oog geslagen van ieder van Gods kinderen, als ze in blijde ontmoeting de Heere omhelzen. Als zij door het geloof zich mogen wassen in die geopende heilfontein. In Zijn offerande ligt hun schuld, hun vloek, hun doem, hun onreinheid, hun zonden begraven. Met het bloed van die geopende Heilfontein over goten zijn zij geheel rein!

O, gezegende Heilfontein Christus!

Wat wonder van genade, dat die fontein voor hen zal geopend zijn. Ja, het is op zichzelf reeds een onbegrijpelijk wonder van genade dat die fontein open is. De Heere had de mens niet nodig. Hij had ons rechtvaardig in onze zonde en in onze onreinheid kunnen laten omkomen. Hij had evenwel gedachten des vredes. Hij gaf uit eeuwige ontferming Zijn eniggeborene over in de dood.

Het is dus een onbegrepen wonder van genade, als Christus de schuld en zonde der Zijnen overneemt, zodat de slagen die zij verdiend hadden op Hem neerkomen en dan met dit heerlijk gevolg, dat Hij juist verbrijzeld door die slagen, de Rotssteen wordt, waaruit de fontein ontspringt, die de reinigmaking hunner zonden teweeg brengt.

Lezer, hebt gij dat nu ook ondervonden? Hebt gij ooit een ontdekking van die geopende Heilfontein gehad? Is dat bloed van de Heere Jezus u wel dierbaar, gepast en noodzakelijk geworden? Zijt gij ooit tot die fontein gekomen om daar reiniging te ondervinden? Weet, ergens elders kunt gij niet terecht. Al naamt gij u veel zeep des vollers en al wiest gij u met salpeter, het zou u niet baten. Uwe zonden bleven toch voor Gods Aangezicht geschreven.

Gij moet gewassen worden in die geopende Heilfontein, in het bloed des Lams!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 1972

Bewaar het pand | 4 Pagina's

EEN GEOPENDE HEILFONTEIN

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 1972

Bewaar het pand | 4 Pagina's