Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de jeugd

Het Zonnekind 37

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Als nu zijn vader afgekomen was tot die vrouw, zo maakte Simson aldaar een bruiloft, want alzo plachten de jongelingen te doen.”

Het gaat dus nu over bruiloft vieren. Zo hebben we dat de laatste keer afgesproken. We hebben toen al gezegd, dat bruiloft vieren op zichzelf geen verboden zaak is. Het is, dank zij Gods algemene genade, een goede zaak. De bijbel spreekt er ook meerdere malen over. Ik denk b.v. aan de profeet Jeremia. Het wordt in Jer. 7:34; 16:9; 25:10 als een oordeel aangemerkt wanneer niet meer gehoord zou worden in de steden van Juda en op de straten van Jeruzalem de stem der vrolijkheid en de stem der vreugde, de stem van de bruidegom en de stem van de bruid. Want het land zou tot een verwoesting worden.

Daartegenover staat in Jer. 33:10 en 11: „Alzo zegt de HEERE: In deze plaats, (waarvan gij zegt: zij is woest, dat er geen mens en geen beest in is, zal wederom gehoord worden de straten van Jeruzalem, die zo verwoest zijn, dat er geen mens en geen inwoner en geen beest in is, zal werderom gehoord worden de stem der vrolijkheid en de stem der blijdschap, de stem des bruidegoms en de stem der bruid, de stem dergenen, die zeggen: Looft de HEERE der heirscharen, want de HEERE is goed, want Zijn goedertierenheid is in eeuwigheid! de stem dergenen die lof aanbrengen ten huize des HEEREN; want Ik zal de gevangenis des lands wenden als in het eerst, zegt de HEERE”. Dat wil dus zeggen dat het als een oordeel aangemerkt werd, wanneer de stem van de bruidegom en de stem van de bruid niet meer gehoord zou worden. Daarentegen wanneer het oordeel zou worden opgeheven, dan zou er weer plaats komen voor vrolijkheid en blijdschap, voor de stem van de bruidegom en de stem van de bruid.

Ook in het nieuwe testament heeft de Heere Jezus menigmaal aan het vieren van een bruiloft een gelijkenis ontleend, om het volk daardoor te leren.

Ja, Hij heeft zelf op de bruiloft te Kana Zijn eerste wonder verricht en heeft met Zijn moeder en discipelen mee de bruiloft gevierd.

Heel de verhouding tussen God en Zijn volk wordt in het oude testament afgetekend in de verhouding van een bruidegom tot zijn bruid. Zo is het ook in het nieuwe testament tussen de Heere Jezus en Zijn kerk. Hij is de Bruidegom en Zijn kinderen zijn de bruid.

Dus over het bruiloft vieren als zodanig kan ook al geen kwaad gezegd worden. Doch het is en blijft wel een vraag „hoe” we het doen. Want iets kan op zichzelf goed zijn, terwijl de manier waarop het uitgevoerd wordt helemaal verkeerd is.

Hier kunnen we uit de geschiedenis van Simson al weer veel leren.

Zo maakt Simson „aldaar” een bruiloft, want alzo plachten de jongelingen te doen. Ik heb dat woordje „aldaar” maar tussen aanhalingstekens gezet. Want het geeft de plaats aan waar de bruiloft gevierd werd. Dat was niet temidden van het volk Israël. Het gebeurde niet onder de soortgenoten van Simson en zijn ouders. Maar het gebeurde in het land der filistijnen. In die heidense omgeving. De genoden waren soortgenoten van die heidense vrouw. Je ziet zo, van het één komt het ander. Als je met een meisje uit de wereld trouwt, moet je ook met de „wereld” bruiloft vieren, feest gaan vieren. En wat komt er dan van terecht? Een kind kan hier de rekening wel opmaken. Als je midden in de wereld verdaagd ben, moet je rekenen op een sfeer die daarbij hoort. En dat is voor iemand die anders opgevoed is, een benauwde sfeer. Simson is daar wel over heen gestapt, want die had het oog al maar op die vrouw geslagen. Die was immers bevallig in zijn ogen. Doch die ouders van Simson hebben daar beslist niet gemakkelijk gezeten. En ik weet zeker, dat als ik het zó schrijf, dat er ouders zullen zijn, die dit heel goed kunnen begrijpen. Want zij waren Godvrezende mensen. En zo min een vis op het droge leven kan, zo min kan een kind van God het in de wereld uithouden.

En wanneer dat toch al gebeurt, zoals dit met Simson het geval geweest is, dan is men minstens ver van huis. Dan heeft men in die omstandigheid geen leven aan zijn ziel. Ik hoop dat jullie begrijpen, wat ik hiermee bedoel.

Bruiloft vieren! Het is een heilige kunst, om het te doen zoals het hoort. Want hoe gaat het onder de beste omstandigheden er naar toe? We leven in het jaar 1982. Als de huwelijksbevestiging in de kerk voltrokken is, dan wordt er tot het vieren van de bruiloft over gegaan. Een niet onbelangrijke vraag is, hoe men in de kerk verkeerd heeft. Want de dominee preekt wel en doet al datgene wat er van hem gevraagd en verwacht wordt. Doch of er op gelijke wijze ook wordt geluisterd, is al weer een vraag die zich moeilijk laat beantwoorden, doch die bij nader onderzoek wel heel veel twijfels oproept. Want als je na afloop van de bevestiging vraagt hoe het overgekomen is, dan blijkt niet zelden, dat er weinig of niets van is gehoord. Gelukkig is het dan meestal op de band opgenomen. Men kan het dan later, onder wat rustiger omstandigheden nog wel eens beluisteren. Of dat dan ook gebeurt, laat ik maar weer als een vraag staan. Zekerheid heb ik daar in alle gevallen in het minst niet van.

De kollekte is ook niet altijd om over naar huis te schrijven.

Ja, maar wat wilt u, dominee? Zo hoor ik iemand driftig vragen. Want het is een dure tijd. En de jonge mensen weten toch al de eindjes niet aan elkaar te knopen. Dan mag je toch niet teveel in de kollektezak verwachten. Wees liever blij, dat ze nog in de kerk komen.

Nu, dat wil ik dan bij voorbaat zijn, weest er rustig van overtuigd. Doch als er voor ƒ 1000,- foto’s wordt gemaakt en nog een keer voor ƒ 5000,- bruiloft wordt gevierd, en de kollekte heeft weinig meer dan ƒ 100,- opgebracht, dan zit er ergens wel iets goed fout natuurlijk. Kennelijk is dan gebleken dat men voor de Heere en Zijn dienst niet al te veel over heeft gehad, en dat de wereld bij dit alles ruimer aan zijn trek gekomen is.

Ik weet niet wie dit allemaal lezen zal. Ik weet ook niet voor wie ik dit allemaal schrijven moet. Doch laat een ieder die dit leest, het eens rustig overdenken en zichzelf afvragen: Wat is de Heere, Die ik om een zegen vraag over mijn huwelijk, mij waard? Want ook bij het vieren van een bruiloft, met alles wat daaraan verbonden is, is de Heere aanwezig en Hij ziet het hart aan.

Wie dat verstaat, zal de bruiloft wat ingetogener vieren en wat meer aan de Heere geven. Ik geloof dat ik het zó toch wel, heel voorzichtig, zeggen mag.

Toen ik het zo eens stelde, in een zeker geval, werd mij toegeworpen: „De kerk heeft geld genoeg.” Als men zo reageert dan spreekt men daar toch wel mee uit, dat men van de hele zaak niets begrijpt. Want het gaat niet over de kerk, het gaat over God. De kerk is maar bijzaak, doch de HEERE is de hoofdzaak. Wie dat verstaat, nogmaals, die zal bij het vieren van een bruiloft zijn plicht verstaan.

Zijn plicht verstaan ten opzichte van God en Zijn dienst, is ook bepalend voor het verdere verloop van de bruiloft. Want niet zelden wordt er onmatig gegeten en gedronken en allerhande verkocht, waarmee men niet schaamteloos voor het aangezicht van God kan verschijnen. Of het zou moeten zijn, dat men alle schaamtegevoel verloren heeft.

Laat een ieder bedenken dat er in de bijbel staat, en dat blijft van kracht: „Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.” 1 Cor. 10:31. Eten drinken of iets anders doen, dus ook bruiloft vieren, het moet al tot eer van God geschieden. Dat is geen maatstaf die door mij wordt aangelegd, maar die God Zelf geeft. En daar zal een ieder naar gemeten worden.

Wie dat verstaat, zal zich niet verheffen, maar zijn leven biddend leiden en aan het einde van elke dag veel schuld moeten belijden.

„Zo maakte Simson aldaar een bruiloft..........”Jongens en meisjes, geeft acht op de plaatsen waar je verkeert. Ik weet, je zit midden in de wereld. Je kunt er niet uitgaan. Dat is niet mogelijk. Doch laat de wereld zien, dat je de kant van de wereld niet begeert te kiezen. Want indien je een vriend van de wereld bent, dan wordt je een vijand van God genaamd. Doch als je niet van de wereld bent, dan word je door de wereld gehaat. Doch weet dan dat ze de Heere Jezus eerder dan jullie hebben gehaat. Deze wetenschap geeft troost en sterkte in een wereld die in het boze ligt, en waar je toch door moet.

Jullie aller vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1982

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Voor de jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1982

Bewaar het pand | 6 Pagina's