Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Boeken van Den Hertog b.v.

Elzenkade 6, Postbus 150, 3990 DD Houten, tel. 03403 - 73434.

1.Door genade alleen — Ds. J. Catsburg. Dit boek bevat allereerst een levensschets van Ds. Catsburg, die op 9 mei 1984 plotseling en voor de zijnen onverwachts van hen is heengegaan. De schets is geschreven door zijn weduwe. In aansluiting daarmee volgt een meditatie van Ds. Catsburg over Elia’s laatste gang, geschreven op 7 mei 1984. Dat was heel treffend. Verder is opgenomen een verslag van de begrafenis, o.a. de rouw-predikatie door Ds. W. Pieters over 2 Corinthe 5 : 20. Hierna komen drie predikaties van Ds Catsburg, gehouden op zondag 6 mei 1984, en nog verschillende andere predikaties en een aantal meditaties.

We hebben Ds. Catsburg gekend, maar niet van nabij. Wie de preken en meditaties in dit boek leest leert hem wel enigszins kennen wat betreft de grondslag van de prediking en de wijze waarop hij het Woord gebracht heeft.

In de titel van het boek vinden we treffend weergegeven wat in de prediking van Ds. Catsburg sterk naar voren kwam. Hij bracht ook steeds weer naar voren het vrijmachtig werk des Heeren in het zaligen van zondaren.

Velen hebben Ds. Catsburg horen preken. Zij en vele anderen zullen graag dir boek willen bezitten. Dat is te begrijpen. De overledene spreekt daardoor nog nadat hij gestorven is.

Het boek telt 154 blz. en kost gebonden in kunstlederen band ƒ 24,90.

2. De Goede Herder door Ds. G. van Reenen.

De schrijver heeft bekendheid gekregen door de vele preken, de catechismusverklaring en de samenspraken tussen Bart en Kees, die van hem verschenen zijn. De samenspraken werden eerst opgenomen in De Saambinder. De meeste daarvan werden in boekvorm uitgegeven en beleefden verschillende herdrukken. Nog steeds is er vraag naar de werken van Ds. Van Reenen, al is het intussen al 50 jaar geleden dat hij de eeuwige heerlijkheid is ingegaan. Dit zegt wel, dat hij zo wist te schrijven, dat zijn geschriften nieuw blijven en dat ook jongere geslachten er naar grijpen.

Kort geleden zijn de samenspraken over Psalm 23 in boekvorm uitgegeven. Op zijn wijze verklaart de schrijver zo deze psalm, dat we als vanzelf genodigd worden om het gesprek tussen Bart en Kees op de voet te volgen.

Een aanbeveling lijkt ons niet nodig. We achten het vanzelfsprekend dat ook dit boek van deze eenvoudige prediker zijn weg zal vinden.

Het boek bevat 24 samenspraken, telt 110 blz., is keurig met wat grote letter uitgegeven en kost gebonden ƒ 19,50.

3.Calvijn voor vandaag, dagboek.

Dit dagboek is samengesteld door prof. dr. F.J.M. Potgieter te Stellenbosch (Zuid-Afrika). De oorspronkelijke titel van het boek is: Calvyn vir Vandag. Het boek verscheen in 1980 in Kaapstad (Z.A.).

Een werk als dit — aldus de samensteller — moet uit de aard der zaak een meditatieve inslag hebben. Er is echter ook gepoogd om een volledig beeld van de inzichten van Calvijn te geven, aan altijd aktuele zaken zoals de predestinatie, kinderdoop en gebed wordt veel ruimte afgestaan. Maar zaken zoals kledinggedrag en Gods voorzienigheid komen ook aan de orde. Een register van onderwerpen staat achterin.

We willen er ter inlichting iets uit over nemen. Boven het stukje voor 12 augustus staat de tekst Romeinen 9 : 20: Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Calvijn schrijft: Augustinus heeft verstandig gezegd dat wij de Schrift veilig kunnen volgen — de Schrift die als het ware zoals een moeder voetje voor voetje loopt met het oog op onze zwakheid. Daar zijn echter degenen die zo voorzichtig of bang zijn dat zij zouden willen zien dat de predestinatie verduisterd wordt. Zij willen degenen die zwak zijn, niet verwarren. Met welke gelaatskleur, vraag ik u, zullen zij hun aanmatiging bedekken, daar zij God zijdelings van onverstandige onbedachtzaamheid beschuldigen? Alsof Hij het gevaar niet voorzien heeft wat zij — zoals zij zich verbeelden — zo verstandig uitschakelen! Dus: wie ook de leer van de predestinatie onder verdenking brengt, lastert openlijk God — alsof Hij iets onbezonnens gezegd heeft, iets wat schadelijk voor de kerk is.

De predestinatie, waardoor God sommigen tot de hoop van het leven aanneemt en anderen met recht tot de eeuwige dood veroordeelt, durft niemand zo maar te verwerpen. Ik bedoel niemand die als een vrome beschouwd wil worden. Wij noemen predestinatie het eeuwige besluit Gods waardoor Hij Zelf bepaald heeft wat volgens Zijn wil van ieder mens zou worden. Want allen worden niet met gelijke conditie geschapen. Immers, sommigen worden voorverordineerd tot het eeuwige leven en anderen tot de eeuwige verdoemenis. En daarom, naar gelang een ieder tot een van beide bestemmingen geschapen is, zeggen wij dat hij of zij òf tot het leven òf tot de dood gepredestineerd is.

Op 24 december is er een meditatie over Deut. 22 : 5, over het kleed van de man en van de vrouw. Er is nog niets veranderd. Lees slechts:

God verklaart hier dat iedereen zich zo moet kleden dat er onderscheid tusssen mannen en vrouwen bestaat. Wij zien dan ook inderdaad de gevaren wanneer mannen zich onbetamelijk kleden en God daardoor onteerd wordt. Daarom is het niet zonder reden dat dit gebod afgekondigd is. Er zijn er die er behagen in scheppen om zich te vermommen. Dat wil zeggen, de vrouwen kleden zich zoals mannen en mannen kleden zich als vrouwen. Zo vertoornen zij God.

In de eerste plaats behoort hier opgemerkt te worden dat mannen zo gekleed moeten zijn dat zij niet verwijfd er uit zien. Dit ziet men soms bij degenen die zich als bruiden versieren. Wanneer zij er zo uitzien, is het alsof zij spijt hebben dat God hen niet zoals vrouwen gemaakt heeft. En het is alsof zij hun geslacht willen verloochenen. Dat is een schandelijke zaak. En dit geldt ook van vrouwen die zich zoals mannelijke soldaten kleden . . . Dit is tegennatuurlijk en moet door ons verfoeid worden. God wil dat wij in onze kleding op het nut en de eerbaarheid letten. . Als ik spreek van het nut, dan is de bedoeling dat wij tevreden zullen zijn om kleding te dragen die ons tegen koude of hitte beschermt. En ten opzichte van eerbaarheid: u moet op zulk een manier bedekt en gekleed zijn dat u zich niet vermomt. . .met het doel om de ogen der mensen op u te vestigen. Als wij voldoende gekleed zijn en overigens binnen de perken blijven — opdat wij de openbare orde niet omverwerpen — volgen wij de regel die God goed zal keuren.

Het is al meer dan vier eeuwen geleden, dat Calvijn gestorven is, maar veel van wat hij geschreven heeft is van blijvende waarde. Hij sprak met gezag, omdat hij sprak naar het Woord des Heeren.

Zo’n werk als dit boek behoeft geen aanbeveling. We hopen dat het velen tot zegen mag zijn.

Het boek telt 384 blz. en kost gebonden in geplastificeerde kleurenomslag ƒ 39,50.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 augustus 1986

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 augustus 1986

Bewaar het pand | 6 Pagina's