Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de jeugd

Nehemia 21.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

”Toen nu Sanballat, de Horoniet, en Tobia de ammonietische knecht dat hoorden, mishaagde het hun met groot mishagen, dat er een mens gekomen was om wat goeds te zoeken voor de kinderen Israëls. En ik kwam te Jeruzalem en bleef daar drie dagen.”

Best jongelui!

De vorige keer hebben we reeds het een en ander over dit vers gezegd. Doch ik kan er nog geen afscheid van nemen. Want er was een groot mishagen dat er een mens gekomen was om wat goeds te zoeken voor de kinderen Israëls. Achter de drie genoemde vijanden: Sanballat, Tobia en Gesem hebben we de geest uit de afgrond zoeken te ontdekken. Die moet door ons goed gezien worden. Want al zijn de genoemde personen reeds lang op de plaats van hun eeuwige bestemming, de boze geest staat iedere keer weer op in andere gedaanten. Wij kunnen er niet om heen, om hier te denken aan de driehoofdige doodsvijanden: Satan, wereld en ons eigen vlees. Jullie duiden het mij niet euvel dat ik daar weer op wijs, want zij blijven aktief. En de Satan heeft niets liever dan dat je hem dood zwijgt. Hij is er helemaal niet op gesteld dat er iedere keer weer over hem gesproken wordt. Want dat zou wel eens verlies van onderdanen van hem kunnen betekenen. En niets zou mij liever zijn, dan dat de Satan door het lezen van deze artikelen, onderdanen zou verliezen. Want dan wordt zijn rijk afgebroken en het koninkrijk van de Heere Jezus Christus wordt er door gebouwd.

Van de Heere Jezus Christus is Nehemia een type geweest. We wezen daar de vorige keer ook al met enkele woorden op. Doch het zou Zijn eer te kort doen, wanneer er nog niet iets meer van Hem zou worden gezegd. Want Nehemia was maar een gewoon mens. En toch was hij een bijzonder mens. Want hij was niet alleen uit een vrouw geboren, doch hij was ook uit God geboren. Dat wil met andere woorden zeggen: Hij was door de Geest Gods wederom geboren. En denk nu eens aan de Heere Jezus, Hij was God en mens in één Persoon. Van eeuwigheid tot eeuwigheid is Hij God. Hij is wezensgelijk aan God. Dat zijn zaken die ons natuurlijk verstand te boven gaan. Die het nu geen roof behoefde te achten Gode evengelijk te zijn, is mens geworden. Hij heeft de menselijke natuur aangenomen, door de werking van de Heilige Geest, uit de maagd Maria. Hij is daardoor de mensen in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde.

Nehemia heeft de schitterende omgeving van een aards paleis verlaten om te gaan naar Jeruzalem. Dat was voor hem een vernederende gang. Doch de gang die de Heere Jezus heeft willen maken, is veel meer vernederend geweest. Want Hij is het huis van Zijn Vader uitgegaan, wat in de bijbel ons getekend wordt als een doorlucht paleis, zo heerlijk als er nog nooit op aarde een paleis gezien is. Hij is neergedaald op deze aarde, die om der zonde wil vervloekt is. De toestand daar is, geestelijk gezien, veel en veel erger als die te Jeruzalem ooit geweest is. Ik denk dat jullie die vergelijkende lijnen wel zien. Nehemia heeft dat gedaan uit liefde tot God en Zijn volk. De Heere Jezus heeft dat ook gedaan uit liefde tot God en Zijn volk, dat zijn degenen die Hem van eeuwigheid door de Vader gegeven zijn als loon op Zijn mid-delaarswerk.

We kunnen, als we alles overzien, met recht zeggen: Meer dan Nehemia is hier. Nehemia is reeds lang gestorven. Hij is ook al eeuwen op de plaats die voor hem bereid was in het hemelrijk. En de Heere Jezus is ook al lang gestorven en toch leeft Hij eeuwig en is overal tegenwoordig.

Nehemia heeft voor ons als zodanig geen betekenis meer, dan alleen die van een heen-wijzer naar de Heere Jezus Christus. Doch de Heere Jezus blijft Zijn betekenis behouden voor de kerk van alle eeuwen. Dat is dus ook voor de kerk in het jaar 1986.

Ik geloof dat het zinvol is, daar ook op te wijzen. Als Nehemia niet naar Jeruzalem zou zijn gegaan, dan was daar, menselijk gesproken, niets van terecht gekomen. Dan zou het een puinhoop gebleven zijn. Het zou nooit herbouwd zijn geworden. Als de Heere Jezus niet naar de aarde zou zijn gekomen, er zou nooit een kerk hebben kunnen tot stand gebracht worden. Doch dank zij het feit dat Hij gekomen is, is er ook een kerk ontstaan en zal deze ook blijven bestaan, ondanks het zeer grote mishagen van al degenen die de kerk vijandig zijn. Dat kan door het geloof tot een grote troost zijn van al degenen die levende lidmaten van die ene kerk zijn. Die ene kerk is niet uitsluitend de kerk waar wij toe behoren. Daar zitten in die kerk wel leden van die ene kerk, doch die zitten ook in andere kerken. Het zijn al diegenen die met een levend geloof aan de Heere Jezus verbonden zijn.

Nehemia was gekomen om wat goeds voor de kinderen Israëls te zoeken. Daar is heel wat mee gezegd. Doch als ik denk aan die meerdere Nehemia dan gaat Hij ook hier zeer ver de Nehemia uit onze geschiedenis te boven. Want Hij is niet slechts gekomen om iets goeds voor Zijn volk te zoeken, maar om ”alles goeds” voor Zijn volk teweeg te brengen.

En dat is nu voor dat volk zulk een wonder. Jongens en meisjes, beste vrienden, daar moeten jullie nu eens over door zoeken te denken. Want wij zijn van nature zo dat we alles verkeerd hebben gedaan. Dat brengt ons zondige bestaan mee. Want door de val in Adam zijn wij onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad. Wij kunnen uit en van onszelf nooit meer iets goeds tot stand brengen. Doch wat door ons bedorven is en iedere keer weer bedorven wordt, dat is door Hem goed gemaakt. En Hij zal er voor instaan dat aan het einde alles eenmaal eeuwig goed zal komen. Al het goede wat door Hem tot stand gebracht is, heeft Hem alles gekost. Het heeft Hem Zijn leven gekost. Zover is het met Nehemia nooit gekomen. Hij heeft wel grote offers moeten brengen, gezien zijn positie die hij er tijdelijk aan gegeven geeft. Doch HET offer is door de Heere Jezus gebracht. En door die ene offerande heeft Hij een volkomen genoegdoening, een eeuwig geldende gerechtigheid teweeggebracht.

Dit zijn toch wel zaken, dacht ik, de moeite waard om er over na te denken. Ze zijn zo in mijn gedachten opgerezen en ik magze jullie niet onthouden. Dat ze als zaden zullen werken, die een rijke vrucht voortbrengen, tot eer en verheerlijking van de Heere Jezus Christus.

Nehemia is in het noorden van Jeruzalem aangekomen. De eerste aanblik van de stad zal niet erg verheffend zijn geweest. Hij had van Hanani en zijn reisgenoten een somber verhaal gehoord van verbroken muren en verbrande poorten. Doch als je dan de werkelijkheid ziet, valt het altijd nog weer tegen. Het is dan net als met autoschade. Als je eens een aanrijding hebt gehad, lijkt het op het eerste gezicht nog wel eens mee te vallen, doch als je het later goed gaat bekijken, valt het alleen maar tegen. Ik geloof dat Nehemia ook zo’n soort ervaring heeft opgedaan.

Hij bleef drie dagen te Jeruzalem. Die dagen zal hij wel nodig gehad hebben om wat van de reis te bekomen. Want hij had een zeer verre reis gemaakt en hij was ook maar een mens. En elk mens heeft op z’n tijd rust nodig om weer nieuwe krachten op te doen.

Hoe die drie dagen te Jeruzalem door Nehemia zijn doorgebracht, staat in zijn boek niet beschreven. Toch waag ik een poging om daar iets van te zeggen. Want een mens z’n gedachten staan nooit stil. Dat is natuurlijk ook het geval geweest bij Nehemia. Hij heeft drie dagen lang de tijd gehad om over het een en ander na te denken. Hij is niet hals over kop rechtstreeks aan de slag gegaan. Hier geldt: Die geloven haasten niet. Hij zal gedacht hebben hoe hij alles aan moest pakken. Want een stad herbouwen dat is geen kleinigheid. Dat moet met overleg gebeuren. De kosten moeten overrekend worden. Dat allereerst. Dat is ook bijbels. Jezus heeft het zelf gezegd dat niemand een stad gaat bouwen zonder eerst de kosten te berekenen. Een mens heeft tenslotte zijn verstand ook niet voor niets gekregen. Ik geloof dat Nehemia in die drie dagen ook gedacht heeft aan de voorspoed die hij tot hiertoe op zijn reis had mogen hebben. Ook dat is bijbels, ’k Zal gedenken, hoe voor deze; mij de HEERE heeft gunst bewezen . . . Doen jullie dat ook wel eens? Het kan dan ook moed geven voor de toekomst. God, Die het tot hierte welgemaakt heeft, zal het ook in het vervolg doen. Nehemia mocht zich tot dit gewichtige werk geroepen voelen. En Hij Die roept is getrouw. Dat mocht hij door het geloof ook weten. God zou hem ook voor het toekomende alles willen schenken wat hij nodig had. Niet omdat hij zo’n goede man was. Dat weten wij wel beter uit het gebed dat hij opgezonden heeft en het kontakt dat door hem steeds met de Heere gezocht werd. Hij moest aldoor maar weer uit genade leven. Daar moet dan ook iedere keer weer om gevraagd worden. Ik geloof dat hij zo die drie dagen heeft doorgebracht. Hoe brengen wij onze dagen door? Kennen we iets van dat leven van Nehemia? Ik geloof dat dit nodig is. Denkt er maar eens over na en dan nemen we nu weer afscheid tot de volgende keer.

Nog één vraag: Hebben jullie al een nieuwe abonnee opgezocht?

Jullie aller vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 1986

Bewaar het pand | 6 Pagina's

Voor de jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 oktober 1986

Bewaar het pand | 6 Pagina's