Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Want het bedenken des vieses is de dood,

Wanneer Paulus zoveel verkeerds weet te zeggen van ons vlees, dan moet ge niet denken, dat hij het over ons lichaam heeft. Vlees wil zeggen: alles wat de natuurlijke onwedergeboren mens wil, bedenkt en doet. Vlees, dat is alles, wat wij uit onszelf zijn en doen. Vlees, dat zijn wij zonder God en buiten Christus. Niet alleen de ongelovigen zijn vlees, maar ook Gods kinderen zijn naar hun oude mens niets anders dan vlees.

En nu behoeft de vleselijke mens niet altijd iemand te zijn, die uitbreekt in brute goddeloosheid. Hij kan ook een zedelijk hoogstaand en achtenswaardig en voorbeeldig mens zijn. Maar toch: ook voor zo iemand spreekt Paulus het zwaarste vonnis uit, als het oordeel Gods: ”het bedenken des vieses is de dood”. Alles wat een mens nastreeft op cultureel, sociaal en wetenschappelijk gebied, zonder dat hij daarin uit en tot God leeft, is de dood. Hebben al die dingen, buiten Christus om gedaan, dan geen waarde voor dit leven? Zeker, heel veel!

Ze zijn betrekkelijk belangrijk. Maar geestelijk, dus volstrekt gezien, toch: de dood. Het oordeel Gods er over. Want alles, wat het vlees bedenkt, komt niet uit God, de wortel des levens, en richt zich niet op God, de kroon des levens, maar het komt uit de mens en richt zich op de mens, die voor de dood leeft. Het vlees handhaaft altijd zichzelf tegenover God, zelfs als het zich aandient onder de schoonste vormen. Het vlees wil zelf koning, norm en doel zijn, en daarmee onttroont het God. Het vlees gunt God geen enkele plaats. En dat is de dood. Het vlees ergert zich aan Gods wet, het ergert zich ook aan het Evangelie, aan het Kruis, aan de weg der verlossing. Het vlees is hoogmoedig, soms neerbuigend hoogmoedig. Het bedenken des vieses is de dood!

Wanneer God door Zijn Woord en Geest een mens te sterk is geworden, dan wordt het anders. Paulus, hoewel hij het volmaakte nog niet had gegrepen, kon zeggen: ”ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij”. Bij iemand, die door een levend geloof Christus is ingelijfd, is het bedenken des vieses in beginsel gestorven. Daar is het leven en vrede!

Want het bedenken des Geestes is leven en vrede. De Heilige Geest, de Geest van Christus, denkt, overlegt, wenst en begeert dan in de mens. En dat is leven en vrede. Hoe zou het anders kunnen?

En nu kan bij een levendgemaakt mens de nawerking van het vlees toch nog zo sterk zijn. Dat is nu juist de strijd in het leven van Gods kind, waarmee hij nooit klaar komt. Het vlees begeert tegen de Geest, en de Geest begeert tegen het vlees. Het vlees denkt: ik ben zo kwaad nog niet, er zijn er wel slechter. De Geest in ons denkt: ach, wie ben ik toch voor de Heere?

Een schuldig zondaar.

Het vlees denkt: ik zal mijzelf wel redden. De Geest in ons denkt: als de Heere mij niet vasthoudt en redt, gaat het voor eeuwig mis! Het vlees denkt: ik laat me niet in een hoekje dringen, ik zal me handhaven tegenover God en mensen.

De Geest in ons denkt: ik zal mijzelf wegcijferen, mijzelf verloochenen.

Het vlees denkt: leef door te leven.

De Geest in ons denkt: leef door te sterven. Het vlees denkt: ik heb het te zeggen in mijn leven!

De Geest in ons denkt: Christus alleen heeft zeggenschap!

Alles wat het vlees denkt en begeert is tegen God of buiten God. Is daarom de dood.

Alles wat de Geest bedenkt, is voor God en uit God. Is daarom leven en vrede.

Een levend christen, die dus iets kent van deze strijd tussen vlees en Geest, heeft het niet gemakkelijk, wordt niet “goedkoop” zalig! Integendeel! Maar hij kòmt er wel, hij wórdt zalig, dankzij de trouw van Hem, Die nooit laat varen het werk Zijner handen. De Geest zal het winnen van het vlees, hier in beginsel, en eens voor eeuwig.

Want het is de Geest van Christus, Die reeds overwonnen heeft.

En daarom: zalig, die deze strijd kent tussen vlees en Geest.

Die zwak is in zichzelf, maar sterk in de Heere. Zijn zwakheid ligt in zijn kracht, en zijn kracht in Zijn zwakheid, in zijn ootmoedig vragen:


Och, schonkt Gij mij de hulp van Uwen Geest;
Mocht die mij op mijn paan ten Leidsman strekken!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 1990

Bewaar het pand | 6 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 mei 1990

Bewaar het pand | 6 Pagina's