Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat alles betekent

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat alles betekent

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“De Heere is mijn deel, zegt mijn ziel”

Er zijn weinig gelegenheden, waarbij zoveel gesproken wordt als bij de ingang van het nieuwe jaar. Gesproken wordt er in wensende woorden in de kring van gezin en vrienden. Maar ook in allerlei verbanden.

Nu is het op zichzelf een goede zaak om elkaar het goede toe te wensen. Naar de mate dat de betrekking waarin men tot elkaar staat nauwer is, zal dit in de regel ook welgemeender zijn. Helaas wordt het echter vaak niet meer dan een gewoonte, zonder dat het harter achter staat. Wat kunnen woorden dan hol zijn en door het afgesleten gebruik zo weinig betekenen.

In bovenstaande woorden horen we ook iemand wat “zeggen”. Jeremia spreekt hier. Zijn woorden zijn geen afgesleten termen, die niets doen. Zij missen het hart niet. Zijn gehele innerlijk staat er achter. Tot in het diepst van zijn bestaan is hij er in betrokken. Zij zijn vrucht van het levend geloof. Zijn ziel spreekt.

En wàt zijn ziel zegt geeft een werkelijkheid weer die alles betekent. De Heere is zijn deel. Niet zo gemakkelijk is het te zeggen, wat dit inhoudt. Voor wie het beleeft, is deze zaak onuitputtelijk diep. Wie het niet beleeft, is er zo over uitgesproken. Daarom is het zo nodig, dat dit het zeggen onzer ziel is in doorleefd geloof.

Daarmee kunnen we het jaar 1992 ingaan. Wie een ander deel heeft kan veel bezitten en toch nameloos arm zijn. Wie dit deel heeft, kan veel missen en toch in God nameloos rijk zijn.

Wat een wonder is dit geloofsgetuigenis temidden van de omstandigheden, waarin Jeremia verkeert.

Wie deze omstandigheden van de buitenkant beoordeelt, zou zeggen: hij heeft maar een mager deel! Immers hij zit op de puinhopen van Jeruzalem. Stad en tempel zijn verwoest. Wat een lust voor zijn ogen was, is weggenomen.

Maar nu is het wonder van dit deel in de Heere door de worstelingen heen in de oefening des geloofs werkelijkheid geworden. Nee, deze belijdenis is niet achter het schrijfbureau geboren. Jeremia heeft verstaan op de puinhopen wat de oorzaak was van deze ontzettende toestand. Hij heeft de schuld van het volk gekend en is er voor Gods Aangezicht één mee geworden. De ongunst des Heeren was de benauwdheid van zijn benauwdheid. Hoe moet hij het uitklagen: “Gij hebt mijn ziel verre van de vrede verstoten, ik heb het goede vergeten”. In de donkerheid van die worstelingen gevoelde hij zijn sterkte vergaan en zijn hoop van de Heere.

Hier is het geheim van het werk van de Heilige Geest. Die Geest heeft vanuit de diepten zijn geloofs-oog geopend voor wie de Heere is en wat er in Hem ligt. De Heere is aanwezig wegens Zijn onwankelbare beloften, ook temidden van deze ellende voor het geloof. Iedere dag zijn Zijn goedertierenheden nieuw. Maar nu nog meer: de Heere is mijn deel. Daarin ligt in zijn nood de rust voor zijn ziel. En het is sprekend dat hier juist de naam Heere staat als de naam van de Verbonds-God. Want hier ervaart Jeremia uit de kracht van Gods onwankelbare Verbond wat er in God ligt voor een arm zondaarsvolk. Geen deel hier beneden is groter wonder, dan het deel in de Heere.

Vrije genade in Christus is het dat te bezitten. Geen deel heeft zo’n betekenis als dit deel. Het is alles.

Kent u dat deel in de Heere? Of bent u met een ander deel 1992 ingegaan? Dan bent u in feite diep ongelukkig, hoewel het juist het ongeluk van het ongeluk is dat wij ons van nature gelukkig voelen met ons deel buiten God.

Wij hebben ons deel in God door eigen schuld verloren. Sinds die tijd koesteren we het deel van beneden. De én in zijn aardse goed buiten God, de ander., och, vul zelf maar in. Vergeet daarbij niet dat ook onze vroomheid zonder God tot dit deel behoren kan. Straks gaat alle glans ervan af en blijft er niets over van dit deel. Dan wordt het zonder God sterven en dat is eeuwig vreselijk. En nu kunt ge dit deel nog verkrijgen: wat een wonder, het is niet voor mensen die veel bezitten doch voor een arm zondaarsvolk! Houd er op aan. De Heere is een waarmaker van Zijn Woord.

“Zoek Mij en leef”.

Zalig die dit deel door de worstelingen heen in zijn verlorenheid leerde kennen. Het bedriegt niet. Het geeft een lichtstraal der hoop in de moeiten naar een betere toekomst. De Heere is mijn deel, zegt mijn ziel, daarom zal ik op Hem hopen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 januari 1992

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Wat alles betekent

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 januari 1992

Bewaar het pand | 8 Pagina's