Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kom en zie, onder eindredactie van P.R. Meinders.

Uitgeverij: J.J. Groen en Zoon, postbus 11031, 2301 EA Leiden, tel. 071-311661 b.g.g. 071-318883.

Kom en Zie is de titel van een serie van vier boeken van ongeveer 200 bladzijden elk over onze geloofsleer. In een folder lezen we de volgende aanbeveling: “Onze geloofsleer duidelijk uitgelegd. Deze serie is een uniek initiatief van twaalf predikanten uit de Nederlandse Hervormde Kerk. In vier delen geven zij een begrijpelijke en boeiende uitleg van de geloofsleer. Het doel van de serie is gemeenteleden en mensen buiten de kerk laten zien dat de leer van de Bijbel altijd vernieuwend en fris is. Daarnaast willen de auteurs misverstanden rond de gereformeerde geloofsleer wegnemen. “Kom en zie” is een goede leidraad bij persoonlijke studie of overdenking en bij huisgodsdienst. Een waardevol standaardwerk dat in ieder gezin thuishoort.”

In bovengenoemde folder lezen we ook iets over de opzet als volgt:

- De serie “Kom en zie” bestaat uit vier delen waarin twaalf thema’s aan de orde komen.

- Ieder thema wordt door één auteur behandeld. De inhoud van de hoofdstukken heeft de goedkeuring van alle medewerkers.

- Dankzij de overzichtelijke verdeling in hoofdstukken en paragrafen zijn de verschillende onderwerpen snel terug te vinden.

- In de marge van de pagina’s staan verwijzingen naar bijbelteksten en de belijdenis-geschriften die de lezer aanmoedigen tot verder onderzoek van Gods Woord.

In het eerste deel van de serie schrijft ds. Pieters dus over God en Zijn Woord. Na een inleiding handelt hij over 1. de kennis van God, 2. de Heilige Schrift, 3. Gods Wezen, Namen en eigenschappen en 4. de Drieëenheid en Gods besluiten. De bijdragen van ds. Hiensch gaat over de mens en zijn val, verdeeld in 5. de schepping van de mens, 6. de voorzienigheid, 7. de zondeval en 8. de zonde. Ds. Tj. de Jong schrijft over de Middelaar: 9. de Persoon van Christus, Zijn namen en Zijn ambten, 10. de twee naturen van Christus, 11. Het lijden en sterven van Christus, 12. de opstanding van Christus, 13. de hemelvaart van Christus en 14. Christus en andere verlossers.

Onze voorlopige mening is dat we niet hebben te maken met een standaardwerk. Dan zou de opzet anders en de inhoud vollediger hebben moeten zijn. We missen bijvoorbeeld een verklaring van de leer van de schepping. Het gaat alleen over de schepping van de mens. Systematisch kon het werk ook sterker zijn. In het gedeelte dat gaat over de voorzienigheid lezen we over de zondeval enz., terwijl in volgende gedeelten ook geschreven wordt over de zondeval en de zonde.

Het is gemakkelijk om hier en daar een aantekening te maken, maar dat zullen we niet doen. Na alles wat we al geschreven hebben willen we liever een positieve beoordeling geven. De schrijvers hebben de bedoeling om de Schrift dichter bij de mensen te brengen. Zij doen dat op een eenvoudige, meditatieve wijze. Daarin ligt o.i. de waarde van dit boek. De titel van de serie zegt genoeg: Kom en zie. De belangstelling wordt opgewekt en gaande gehouden en zo kunnen we dit eerste deel van de serie van harte aanbevelen.

We willen tenslotte met instemming aanhalen het slot van het Woord vooraf van de eindredactie: “Dit boek wil niet meer en niet minder zijn dan een middel om mensen op te leiden tot God in Christus. Als dit middel mag dienen tot dat doel, dan is dat een eenzijdig werk van God. Dan rust er zegen op de arbeid van onze handen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juni 1992

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 juni 1992

Bewaar het pand | 8 Pagina's