Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Apeldoornse Dogmatiek (19)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Apeldoornse Dogmatiek (19)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Geest getuigt

Het is niemand minder dan de Heilige Geest zelf die door de oudtestamentische profeten en nieuwtestamentische apostelen gesproken heeft. Daarom spreken wij van de Schrift als een getuigenis van de Geest. Het is maar niet een mensenwoord maar Gods eigen Woord. Krachtig genoeg om ook in onze dagen alle kritiek te doorstaan. Het was met name Calvijn die de leer van het getuigenis van de Heilige Geest verder ontwikkelde. Hij zei: “Dezelfde Geest, die door de mond van de profeten gesproken heeft, moet in onze harten doordringen om ons te overtuigen dat zij getrouw hebben uitgesproken wat hun van Godswege opgedragen was.” Behalve het getuigen van de Geest door de profeten in de Schrift, is er dus ook een getuigen van de Geest in het hart van de gelovigen.

Dat getuigenis van de Geest omtrent de waarheid van Gods heil in Christus heeft ten doel de Kerk te brengen tot persoonlijke zekerheid. Vanuit Christus. Vanuit de Schrift. “Dezelfde Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen Gods zijn” (Paulus in Romeinen 8:16). In zijn commentaar op Romeinen 8:16 zegt Calvijn dat de Geest van God een zodanig getuigenis geeft, dat door Zijn leiding en onderwijs onze geest tot het inzicht komt, dat de aanneming tot kinderen Gods zeker is. Bij Augustinus treffen wij deze gedachten ook wel aan, maar vooral Calvijn heeft de leer van het getuigenis van de Heilige Geest in de tijd van de Reformatie verder ontwikkeld.

Ervaringen en openbaringen

De vraag is nu: hoe geeft de Heilige Geest getuigenis en zekerheid dat de Schrift het Woord van God is? Men zou kunnen denken aan de geestelijke ervaringen die iemand opdoet in de omgang met God. Die ervaringen kunnen zo krachtig zijn dat hij daardoor overtuigd wordt van de waarheid en het gezag van de Schrift.

Maar let op: Die geestelijke ervaringen (bevinding!) zijn vruchten van de Geest. In Galaten 5:22 schrijft Paulus: Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. We moeten niet vergeten dat de vrucht van de Geest niet hetzelfde is als het getuigenis van de Geest in ons hart.

Het getuigenis van de Heilige Geest is ook geen bijzondere openbaring buiten het Woord om. Volgens Calvijn is het niet de taak van de Heilige Geest “nieuwe en ongehoorde openbaringen te verzinnen maar juist die leer, die ons door middel van het Evangelie wordt aangeprezen in onze harten te verzegelen”. Het is een getuigen door en met het Woord. Door dit getuigenis heeft het Woord een onweerstaanbare kracht. Dan zeggen de Emmaüsgangers tegen elkaar: Was ons hart niet brandende in ons als Hij tot ons sprak op de weg en als Hij ons de Schriften opende. De zekerheid van de goddelijke oorsprong van de Schrift en van de volkomen betrouwbaarheid van Gods heilsopenbaring in Christus zijn aan dit overtuigend werk van de Geest te danken.

De canon geen mensenwerk

Door dit werk van de Geest is de Schrift voor de Kerk heilig en canoniek. Maatgevend voor geloof en levenspraktijk. Niet de (Roomse) Kerk autoriseert de betrouwbaarheid van de Schrift. De Heilige Geest doet het. Door die Geest overtuigd, erfde de christelijke Kerk de Hebreeuwse canon van het Oude Testament en aanvaardde Christus Zelf niet de Schriften als een betrouwbaar en goddelijk getuigenis? Zowel de Heere Jezus als de apostelen aanvaardden de Schriften als van God gegeven.

In reactie op de in de vroeg-christelijke Kerk invloedrijke reder Mardon (die er een eigen lijst van nieuwtestamentische bijbelboeken op na hield) heeft de Kerk ook een lijst van nieuwtestamentische bijbelboeken vastgesteld die reeds lang onder haar volkomen zekerheid hadden. De eerste volledige lijst van de ons bekende nieuwtestamentische geschriften dateert uit 367. Men treft die aan in een zogenaamde Paasbrief van de Egyptische kerkvader Athanasius.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 december 1993

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Apeldoornse Dogmatiek (19)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 december 1993

Bewaar het pand | 12 Pagina's