Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

Niets te vrezen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

“En den mensen het hart zal bezwijken van vrees”

De zomer van ‘95 was schoon en warm. De herfst is nu begonnen. In deze tijd horen wij van de ene orkaan na de andere, en het lijkt wel of er toename is, of er elk jaar meer komen en ze ook in kracht toenemen. We hebben de foto’s van hun verwoestende kracht in de krant gezien. Dat is wat: windsnelheden van 160, 180 zelfs van 200 kilometer per uur. Van een auto die met zo’n snelheid ergens tegenaan botst, blijft niets over.

Weerkundigen kunnen precies aangeven wat de oorzaak is van ’t ontstaan. Wetenschappers hebben de oplossing voor de toename van het aantal en van de kracht ervan. Voor ons is het anders. Wij spreken naar het Woord. Psalm 135:7b zegt het duidelijk: “Hij -de Heere - brengt de wind uit Zijn schatkameren voort”. Daarom beluisteren wij er ook in de stem van de Heere. Hij spreekt erdoor. We worden erdoor ook herinnerd aan de tijd die er zal zijn volgens de Schrift vlak voor de wederkomst van de Heere Jezus. We horen in al dat losbrekend geweld in de natuur de naderende voetstappen van de Heere Jezus. “Hij komt, Hij komt om de aard’ te richten”.

Vóór Zijn komst zullen de krachten van de hemelen bewogen worden. De zee en de watergolven zullen groot geluid geven. Geweldige winden zullen waaien over de zee en de golven hoog opzwiepen, ’t Was 25 januari 1990 toen er een orkaan over Nederland raasde. Op de boulevard van Scheveningen kon geen mens lopen. De golven sloegen erover heen. Met geweldig geraas, met oorverdovend lawaai sloegen ze stuk op de kust.

Mensen kregen ’t er benauwd van. Nu - zo zal het zijn op de dag des Heeren, als Hij wederkomt, ’t Zal zijn zoals het kortgeleden op Sint Maarten was, toen die orkaan over het eiland kwam, en niets overeind liet. Is het wonder dat door het bulderend geloei het hart van de mens zal bezwijken van vrees? Wat is een mens dan machteloos en klein! Israel is een nieuw jaar ingegaan. Weldra is het grote verzoendag en daarna het loofhuttenfeest. Bovendien Jeruzalem bestaat 3000 jaar. Nog meer: we naderen het jaar 2000. O neen, we weten niet van de dag en uur van Jezus’ wederkomst. Maar alles bij elkaar dan mag er toch wel toegespitste verwachting zijn. Als de bruid niet reikhalzend uitziet naar de komst van de Bruidegom, dan klopt er iets niet. De liefde doet waken en bidden. De liefde kent het heimwee, het verlangen, het zuchtend uitzien naar Zijn komst. Hoe zal het voor u zijn als Hij komt? Zal uw hart bezwijken van vrees? Zult u uitroepen: “bergen valt op ons en heuvelen bedekt ons voor het aangezicht van Hem?” Of zult u met de bruid uit het Hooglied zeggen: “dat is de stem mijns liefsten, ziet Hem, Hij komt, springende op de bergen, huppelende op de heuvelen”.

De tijd is voorts kort. En Hij Die te komen staat, zal komen. Nog wordt het Evangelie van vrije genade verkondigd. Nog komt de boodschap tot u: O mens, naar recht de dood verdiend, maar er is genade voor des doodsschuldigen. Nog wordt verkondigd die grote, onuitsprekelijke en ontfermende liefde die er is in Christus Jezus. Hij Die geheel vrijwillig in de plaats ging staan van zondaars, van goddelozen, van des doodsschuldigen! Neen - genade is niet goedkoop. Zo wordt het nogal eens voorgesteld.

Maar dat is niet waar. Duurgekocht. ’t Heeft God Zijn enige Zoon, Zijn geliefde Zoon gekost, ’t Heeft de Heere Jezus Zijn leven, Zijn bloed gekost. Hij aan dat vloekhout op Golgotha. Geen plaats voor Hem op de aarde; geen plaats voor Hem in de hemel. Gehangen tussen hemel en aarde in. De Gevloekte. Al Gods golven en al Gods baren over Hem heen. In de duisternis, de helse verlating. “Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?” Ja waarlijk - duur gekocht!

Er zal geen mens mogen zijn die zegt voor mij kan het niet. ’t Kan u begrijpen als het ontdekkend licht van de Heilige Geest uw verdorvenheid en uw goddeloosheid openlegt. Te zwart, te veel, te lang, te zwaar gezondigd. Hoe zou het voor zo één nog kunnen? Echter - de kracht van genade gaat alle zondekracht verre te boven. Het Bloed reinigt de meest vuile en de meest onreine zondaar van alle zonden! Dat Bloed maakt witter dan sneeuw en witter dan wol. Daarom moogt u niet wanhopen. Daarom moogt u hopen. Want Zijn goedheid is zeer groot. Hij maakt op uw gebed, u geheel vrij van ongerechtigheden. Hoe een groot zondaar u ook bent, hoe vuil en verdorven ook!

Ik hoop dat Gods Geest al de hoop die op uzelf gericht is wegslaat. Och u kunt nog zo hopen dat het ooit beter wordt met u. Blijft er de hoop op u gericht dan leert u niet te hopen op Christus alleen. Hoort het toch - Hij heeft het volbracht voor hen die leren dat zij niets kunnen volbrengen, die leren dat zij elke dag alleen maar de zonde en de schuld meerder maken. In die weg wordt het zesde kruiswoord “het is volbracht” hemelse muziek. Wie het eigendom is geworden van Jezus Christus heeft niets te vrezen, al veranderde de aarde haar plaats, en al werden de bergen verzet in het hart der zeeën. Hij zal Zijn bruid leiden de bruiloftszaal in.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1995

Bewaar het pand | 12 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1995

Bewaar het pand | 12 Pagina's