Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Driebergen - Middelharnis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Driebergen - Middelharnis

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de avonddienst op zondag 7 juli j.l. nam ds. P. Den Butter afscheid van de gemeente Driebergen, die hij 5.1/2 jaar heeft mogen dienen. Het laatste Bijbelboek ging open op de laatste bladzijde. De tekst voor de prediking was het laatste vers: “De genade van onze Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen”. Het ging in deze dienst om de Woordverkondiging! Met nadruk werd er op gewezen dat met deze afscheidsdienst het Woord niet voortaan gesloten zou blijven, al zou dat in de toekomst door andere dienaren verkondigd worden.

Het afscheid was iets ‘bijkomstigs’. Dat was de wens van ds. Den Butter, en die er waren kunnen beamen dat het zo was. Al wil dit alles niet zeggen dat er niet bepaalde emoties juist in zo’n dienst zijn. Er werden banden verbroken, en dat doet pijn. Ingegaan werd op het onbegrijpelijk wonder dat God van eeuwigheid genadig is! Het is de genade GODS. Dat er sprake is van de genade van de Heere Jezus Christus in deze tekst wil niet zeggen dat Hij genade moest verdienen, God genadig gezind moest stemmen. Maar door Zijn werk wordt genade ‘doortocht’ verleend! Wat genade is werd toegelicht aan de hand van 2 Kor. 8 : 9 “Want gij weet de genade van onze Heere Jezus Christus, dat Hij om uwentwil arm geworden is, daar Hij rijk was, opdat gij door Zijn armoede rijk zoudt worden”. De manifestatie van de genade Gods! Aan? Voor wie? “Zij met u ALLEN”. En toch.... Juist bij dit woord voltrekt zich een scheiding binnen de gemeente! Dat is de eeuwigheidsernst in iedere verkondiging. Er zijn er, die de genade Gods niet nodig hebben, omdat ze nooit gezien hebben dat de toom Gods buiten Christus op hen rust. Maar hoe welmenend, hoe aandringend mag deze genade verkondigd worden, zelfs aan de grootste der zondaren, aan de meest hopeloze. En zo werd in deze verkondiging iets geproefd van de liefde om zielen te winnen voor Christus. De hartelijke gunning van deze genade voor werkelijk allen. Ook werd heel praktisch ingegaan op de betekenis van deze genade in het leven van Gods kinderen: genade m.b.t. de inwonende zonde, het strijden tegen de zonde, genade om het kruis te dragen, de doorn in het vlees, om achter de

Heere aan te mogen komen ook als er dingen onopgelost blijven in ons leven. Om zo in te leven wat het is: “Mijn genade is u genoeg”! Genade ook met het oog op de toekomst. Na de dienst volgden een tweetal toespraken. Allereerst namens de classis en als consulent door ondergetekende. Daarna sprak ouderling Prins tot de scheidende predikant en zijn vrouw, alsmede tot de gemeente. Ds. P. Den Butter eindigde met een woord van dank aan de gemeente, met een appèl op de jongeren, met een hartelijk woord aan allen. Bovenal met dankbaarheid jegens God, die zegen gaf, rust in de gemeente gaf en zondaren tot Zich trok. “Want deze God is onze God”! Met deze psalm werden de toespraken besloten. Het was goed om in Driebergen te zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1996

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Driebergen - Middelharnis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 8 augustus 1996

Bewaar het pand | 8 Pagina's