Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ds. A. van de Weerd 25 jaar predikant

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ds. A. van de Weerd 25 jaar predikant

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het was een bijzondere dag 28 april 1997 voor Ds. A. van de Weerd, voor zijn vrouw en kinderen, voor de gemeente van Dordrecht - Centrum als - ook voor andere gemeenten die Ds. Van de Weerd heeft mogen dienen in de achterliggende jaren. Herdacht mocht worden dat 25 jaar geleden Ds. Van de Weerd als predikant werd bevestigd in Damwoude door Ds. J.H. Velema en daar ook intrede mocht doen. In 25 jaar gebeurt er heel wat. Terugziende is er reden tot verootmoediging en verwondering. Wat is de Heere goed en lankmoedig geweest. Bovenstaande gedachten en overwegingen brachten Ds. Van de Weerd ertoe als uitgangspunt voor de prediking te nemen Psalm 71:17 “O God, Gij hebt bij geleerd van mijn jeugd aan, en tot nog toe verkondig ik Uw wonderen.”

GODS LEVENSLEIDING

1. De Leraar

2. De leerling

3. Het leerplan

1. De Leraar

Weinigen weten wat Gods levensleiding is. Men handelt veelal naar eigen programma. David mocht Gods levensleiding zien. “O God, Gij hebt mij geleerd van mijn jeugd aan.” Davids vader en moeder zullen hem onderwezen hebben evenals Samuël en Gath. Ds. Van de Weerd sprak over het onderwijs dat hij van zijn ouders had mogen ontvangen en over het onderwijs in de Chr. Geref. Kerk te Apeldoorn. Reeds jong waren er indrukken van dood en eeuwigheid en het verlangen de Heere te dienen.

Het gaat alles van de Heere uit. Door de zonde zijn wij van God vervreemd. Maar welk een wonder: God gaf Zijn Zoon, de Heere heeft een weg uitgedacht. De Heere is een krachtdadige Leermeester: Hij maakt dat mensen willen leren. Vijanden krijgen onderwijs. Zo worden zij geoefend voor de strijd. Onderwijs wordt gegeven in zonde en schuld en gewezen wordt op het ene nodige.

2. De leerling

Onze tekst zegt “mij”. Wij zijn net als de dichter van Psalm 51 in zonde ontvangen en geboren. Een van de vakken waarin onderwijs wordt gegeven is dat er in de mens niets goeds is te vinden. Uit het persoonlijke leven werden diverse zaken naar voren gebracht. Het leven leek aanvankelijk een andere richting op te gaan. Dominee worden was onmogelijk, want ik was onbekeerd. Mulo en handelsdagschool werden gevolgd. Door de ziekte en het overlijden van moeder heeft de Heere stil willen zetten en in willen winnen. Het roepingsbesef kwam terug. Gods - gemis en droefheid over de zonde werden ingeleefd. De noodzaak van de Borg werd geleerd, alles werd afgesneden. Onderwezen werd in het hebben van onreine lippen die aangeraakt moeten worden door een kool van Gods heilig altaar. Dus verzoening door voldoening. “Van mijn jeugd aan”. David mocht een leeuw en een beer verslaan. Hij ondervond de haat van Saul en de liefde van Jonathan. Er was ook sprake van beproevingen, zonden en dwaasheden. Zo heeft de

Heere Ds. Van de Weerd willen onderwijzen vanuit het Woord door middel van mensen. Terugziende mag gezegd worden: Het zijn de goedertierenheden des Heeren dat wij niet vernield zijn.

3. Het leerplan

Deze gedachte vinden wij terug in de woorden “En tot nog toe verkondig ik Uw wonderen.” David is geen postbode. Het door hem persoonlijk geleerde mag hij uitdragen, naar voren brengen, zichtbaar maken, prijzend voorstellen. In Damwoude werd 25 jaar geleden intrede gedaan met Psalm 51:17 “Heere, open mijn lippen, zo zal mijn mond Uw lof verkondigen.” Zo mocht in de achterliggende tijd het Woord Gods verkondigd worden. Gods eis en wil werden uitgedragen. Wat hebt u met het Woord gedaan? De Heere is een God van wonderen. Die wonderen dient de ambtsdrager te prediken, hij dient niet zichzelf te prediken. God is goed om Christus’ wil voor een slecht mens. Vijanden worden door de Borg met God verzoend. De kracht van het Bloed van Christus dient uitgestald te worden. Christus heeft alles volbracht. Hij heeft de vrede aangebracht. Wie daar ruimte in zien mag. gaat de wonderen Gods verkondigen. Zieleraadsels worden opgelost. Het raadsel: Hoe kom ik met God verzoend? Hoe kan de heilige Heere met een zondaar van doen hebben? Hoe kan het ooit wat worden met een albederver die de eis van de vreze des Heeren en de waarachtige bekering hoort verkondigen? Het antwoord is: Verzoening door voldoening. Een van de namen van de Zaligmaker luidt: Wonderlijk. David heeft een reeks van wonderen ervaren in zijn leven. Een onuitsprekelijk wonder is dat de Vader Christus heeft gegeven en dat de Zoon tot zonde gemaakt wilde worden. Hoe ouder David mocht worden, hoe groter het wonder werd. Dat geldt ook na een 25-jarig jubileum. “Tot nog toe”. Anderen zijn weggevallen: Ouders, familieleden en predikanten, waaronder Ds. Beekhuis. Bij ontrouw aan ‘s mensenzijde is er toch verlangen nog wat te mogen dienen en verkondigen. Op aardse scholen kun je vakken laten vallen. Hier blijft één vak over: Gods wonderen verkondigen en eenmaal eeuwig zingen van Gods goedertierenheden. Het is mijn gebed dat er mogen zijn uit Damwoude, Zeist, Urk en Dordrecht die God eeuwig zullen eren en Hem lof en aanbidding zullen toebrengen.

Toespraken:

Ds. M.C. Tanis sprak namens de classis en als consulent en wenste Ds. Van de Weerd met zijn gezin geluk en hield voor steeds een “doulos”, een dienstknecht, te willen zijn en sprak de wens uit dat de Heere door de ambtelijke arbeid verheerlijkt zou worden.

Ds. J. de Groot sprak als plaatselijke collega en vriend.

Oud. G. van der Meulen sprak namens kerkenraad en gemeente. Hij wees erop dat Dominee geen David en ook geen Paulus is. Wel mag gelden: Hulpe van God ontvangen hebbende, sta ik tot op den huidigen dag.

In het dankwoord werd benadrukt: Wie roemt roeme in den Heere. Wat hebt gij dat gij niet hebt ontvangen. Dank werd uitgesproken aan (schoon)ouders, vrouw en kinderen, die best weleens wat moesten missen omdat de ambtelijke werkzaamheden voorrang hadden. Ook werd dank uitgesproken aan Ds. J.H. Velema, die 25 jaar geleden de bevestigingsdienst mocht leiden vanuit het roepingsvisioen van Jesaja. Ook de kerkenraden van de gemeenten waar gearbeid mocht worden en vrienden en collega’s werden hartelijk dank gezegd. Dank werd ook uitgesproken voor de welmenende woorden gesproken door Ds. Tanis, Ds. De Groot en ouderling Van der Meulen alsmede aan vertegenwoordigers van diverse instellingen die aanwezig waren en waar Ds. Van de Weerd aan verbonden is.

Tenslotte werd gezongen Psalm 72:11. Na afloop was er gelegenheid de fam. Van de Weerd de hand te drukken. Velen maakten hiervan gebruik. We mogen terugzien op een goed samenzijn waarin vele bekenden en vrienden elkaar weer mochten ontmoeten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 1997

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Ds. A. van de Weerd 25 jaar predikant

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 mei 1997

Bewaar het pand | 8 Pagina's