Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de Jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de Jeugd

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De tweede jongere uit de bijbel, die we als voorbeeld nemen van een Godvrezende jongere, is Jozef. Het uitgangspunt is de geschiedenis uit Genesis 39. Daar treffen we Jozef aan, op zeventienjarige leeftijd, als slaaf van Potifar. Jullie weten dat hij door zijn broers op een verkeerde vijandige manier is behandeld.

Gods nabijheid

Naar de mens gesproken leek het lot van Jozef in de handen te zijn van zijn meester Potifar. We lezen echter in vers 2 “En de HEERE was met Jozef’. Dit was duidelijk merkbaar, want Potifar had het in de gaten. Eerst zal hij gedacht hebben een goede koop gedaan te hebben. Later heeft hij de Godsvrucht bij Jozef opgemerkt. Er zullen onwillekeurig momenten zijn geweest, dat Jozef de Naam van de HEERE, zijn God heeft beleden. Jozef onderwerpt zich aan Gods weg. Hij is gehoorzaam aan Potifar. Hij klimt op in positie, hij krijgt een onbeperkt vertrouwen van zijn meester. De HEERE zegende alles wat Jozef deed. Het hele huishouden van Potifar bloeide op door de zegen van de HEERE.

Satans aanval

Er is er één die dit niet verdragen kan, dat is satan, de tegenstander van God en Zijn kinderen. Laten we eens letten op zijn aanvallen op Jozef. We lezen in vers 6 “En Jozef was schoon van gedaante” . Dit is voor satan een aanleiding om voor Jozef een strik te spannen. Hij maakt altijd misbruik van Gods goede gaven. Het instrument dat hij inschakelt, is de vrouw van Potifar. Zij wil Jozef verleiden. Ze houdt haar ogen op hem, verleidelijk en bewust. Ze wil in het hart van Jozef allerlei lusten in vuur en vlam zetten. “Lig bij mij”, zo komt het uit haar mond. Dit doet ze niet één keer, maar dag in dag uit. Ze zal Jozef van alles beloofd hebben. Als we de geschiedenis nauwkeurig lezen, dan zullen we merken dat de strijd steeds zwaarder wordt. Het loopt zo hoog op, dat ze zelfs geweld voegt bij haar verleiding. Ze grijpt Jozef beet bij zijn kleed, om hem te dwingen bij haar te gaan liggen.

Jozefs’ kracht

Jozef geeft niet toe aan deze verleiding. Wat is daarvan het geheim? Blijft hij staan, omdat hij een kind van God is? Dat is op zichzelf genomen geen garantie voor een mens, dat hij niet kan vallen, denk maar aan David. Zijn geheim is de vreze des HEEREN. Hij houdt God in het oog. Let eens op zijn antwoorden, die hij geeft op de verzoekingen. De eerste aanval slaat hij af door te wijzen op zijn taak t.o.v. Potifar. Bovendien zou het vergrijpen aan zijn vrouw, ondankbaar zijn tegenover het vele dat Potifar aan Jozef toevertrouwd had. Zijn hoofdmotief om niet in te gaan op de verleidende woorden van Potifars vrouw, lezen we in vers 9: “Hoe zou ik dan dit een zo groot kwaad doen en zondigen tegen God?” Jozef volhardt daarin, hij negeert de verleidende woorden van de vrouw van Potifar. (vs.10) Dat wil niet zeggen dat het Jozef allemaal koud liet. Innerlijk heeft hij een geweldige strijd gehad, om staande te blijven. Hij was een jongen van 17, net als ieder ander, vol met boze lusten. Wie kan staande blijven, als hij dagelijks verleidt wordt? De vrouw van Potifar heeft gemerkt, dat Jozefs innerlijke weerstand verzwakte. Toen greep zij Jozef met geweld tot zich. Op dat moment merkt Jozef dat zijn eigen begeerte wakker geworden is. Nu moet hij vluchten, anders gaat hij voor de bijl. Immers welke jongeman vlucht in zijn onderkleren weg? Had hij niet gemakkelijk zijn bovenkleed uit de handen van deze vrouw kunnen rukken? Weg moest hij, weg van de plaats des onheils. Zo behaalt hij door de kracht des geloofs een overwinning op de zonde. Het is niet een overwinning zonder kleerscheuren. Toen hij vluchtte naar zijn kamer, heeft hij daar voor God zijn zwakheid beleden, heeft hij de HEERE gesmeekt hem staande te houden.

Lessen

Welke lessen kunnen wij daaruit leren? Allereerst dat Satan niet kan verdragen, dat de HEERE met iemand is. Hij kan het niet hebben, dat een jongere de kracht van de ware Godsvrucht uitstraalt. Hij zal proberen zo’n jongere, die God vreest, te laten vallen in de zonden. Hij zoekt naar iemands zwakke plekken. Hij zal alles in het werk stellen om iemand te verleiden. Bedenk dat zijn aanvallen listig en onophoudelijk zijn. Soms gepaard gaan met geweld. Je kunt er vrienden mee kwijt raken, je baan mee verliezen, spot en verachting moeten ondergaan. Het tweede waar we op letten moeten is, datje niet in eigen kracht staande kunt blijven. Vroeg of laat bezwijk je voor satans verleidingen. Alleen als we dicht bij de HEERE leven, in de tere vreze des HEEREN, kan een mens de zondige verleidingen weerstaan. Dan weet je je zwak, niet opgewassen tegen de zonde. Dan heb je leren zien dat de kracht alleen in de HEERE ligt. Dat geeft geloofswerkzaamheden, om in de kracht Gods staande te mogen blijven. Als jij jezelf zwak weet, ga je niet met de zonde spelen. Dan zeg je bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk: ‘Ik ben toch baas over de knop van de T.V.’ Je mijdt het gevaar van allerlei verleidingen. Of lijkt jouw jonge hart niet op een benzinevat? Als daar de vurige pijlen van verleiding op af geschoten worden, staat het zo in vuur en vlam. We hebben de bescherming van de HEERE zo nodig. Als er dan zwakke momenten zijn, zodat je wankinkelt. Vlucht dan weg, naar je binnenkamer, buig je knieën voor God en doe belijdenis van al je zonden. De HEERE beloofd in Zijn Woord: “Die zijn overtredingen bedekt zal niet voorspoedig zijn, maar die ze bekent en laat, zal barmhartigheid verkrijgen.” (Spreuken 28:13)

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 oktober 1999

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Voor de Jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 oktober 1999

Bewaar het pand | 8 Pagina's