Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bede om vergeving

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bede om vergeving

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De bede om vergeving volgt op de bede om het dagelijks brood. Boston schrijft over deze bede op de blz. 138-147 in het boek “Leer ons bidden.” De vijfde bede van het volmaakte gebed is de eerste bede om geestelijke zegeningen. De vijfde bede begint met het woordje en. Er is dus verband tussen dagelijkse brood en de vergeving der zonden. Wie alleen dagelijks brood heeft en de vergeving der zonden mist, mist het allernoodzakelijkste voor zijn ziel. Boston wijst in dit verband op de rijke man uit Lucas 12 die at en dronk naar hartelust, terwijl het zwaard van het Recht aan een zijden draad boven zijn hoofd hing (blz. 139). Maar mensenkinderen die net leven als de rijke man, zijn daar blind voor. “Vergeving is het beste kruid om een maaltijd smakelijk te maken. ” (blz. 139).

Verwoording.

Wat houdt de bede om vergeving in? De strekking van deze bede is dat God gebeden wordt om vergeving van al onze zonden uit genade om Christus’ wil. Bovendien maakt genade bekwaam anderen van harte de zonden te vergeven, wat wordt verwoord in het tweede gedeelte van de vijfde bede. Wat wordt er met schulden bedoeld? Hier worden zonden mee aangeduid. “Zonde wordt echter schuld genoemd omdat we God iets afnemen waarvoor we Hem iets van dezelfde waarde verschuldigd zijn.” (blz. 140). De zondaar is de schuldenaar. God is de Schuld-eiser. De zondeschuld is zo groot dat geen sterveling die ooit kan betalen. Zonder Borg zou ieder mens voor eeuwig omkomen. Als iemand zijn schuld op aarde jegens een schuldeiser niet kan betalen, zal hij die schuldeiser niet onder ogen willen komen. Zo wil de zondaar God niet onder ogen komen, daar is de zondaar afkerig van, want hij heeft niets om de schuld te betalen. De zondaar wil de schuld verkleinen, maar dat zal niet baten. De Heere vergeet geen enkel onderdeel van de gemaakte schuld. Er moet voor de gemaakte schuld betaald worden. Dan zijn er drie mogelijkheden: betaal, vind een borg of ga naar de gevangenis. Terecht schrijft Boston dan op blz. 141: “Niemand kan betalen, weinigen zullen zich tot de Borg wenden en daarom moeten velen de gevangenis in. ” De schuld wordt dagelijks groter. Er staat onze schulden. Wat heeft dat te zeggen? Het zijn alle zonden die een mens schuldig stellen en waarvoor hij verantwoording dient af te leggen tegenover de Heere. Zonde wordt op vier manieren de onze. In de eerste plaats door toerekening. Zo is Adams zonde onze zonde. In de tweede plaats door overerving. Wij hebben onze zondige natuur van Adam geerfd. Ten derde bedrijven wij zelf zonden en laten wij goede dingen na. Ten laatste zijn wij medeplichtig aan de zonden van anderen. In de vierde bede staat ook ons. Dan gaat het om onszelf en anderen, voor zover zij niet de zonde tegen de Heilige Geest bedreven hebben. Wat wordt met vergeef bedoeld? Dat is vergeving van de schuld van de eeuwige toorn. Het verdoemende oordeel van de wet wordt weggenomen. Gods kinderen liggen niet meer onder de eeuwige toorn. Wel geldt hen de tijdelijke toom als zij overtreden tegen God. In dat opzicht is ook vergeving nodig. Tenslotte is er de verzekering van de vergeving. De vergeving wordt aan de ziel geopenbaard door Woord en Geest. De vergeving wordt geschonken om Christus’ wil en wordt verkregen door het geloof dat Zijn gehoorzaamheid en dood aangrijpt.

Mag u erkennen dat u en alle andere mensen bij God in de schuld staan? Kent u de belijdenis: Wij hebben gezondigd? Wie dit mag kennen ontkent de schuld niet en vergoelijkt de schuld ook niet. Wie echt schuld mag belijden erkent dat hij zelf niet betalen kan. Zo wordt het smeken om vergeving geboren om niet om Christus’ wil. Gods kinderen begeren vergeving van schuld waardoor zij aan tijdelijke slagen onderworpen zijn. Zij begeren ook de verzekering van de vergeving.

Gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.

Dit kan geen beweegreden voor God zijn om zondaren vergeving te schenken. Wie zijn onze schuldenaren? Dat zijn allen die tegen ons gezondigd hebben. Wat houdt het vergeven in waarover hier gesproken wordt? Boston schrijft daarover op blz. 145: “We koesteren geen haat of wrok jegens hen, maar hebben hen hartelijk lief We wensen van harte dat het hun goed gaat en zijn genegen om hun goed te doen. ” Anderzijds geldt ook wat David zegt in Psalm 26: 4 Ik zit niet bij ijdele lieden en met bedekte lieden ga ik niet om. Wat wil het zeggen als er in het volmaakte gebed staat vergeven gelijk ook wij vergeven? Er kan geen volmaakte overeenkomst zijn tussen Gods vergeving en onze vergeving. Onze vergeving is op zijn best gebrekkig. Maar het betekent dat vergeving waar en oprecht dient te zijn, hoewel ze niet volmaakt is. Het houdt ook in dat wij moeten vergeven voordat we God om vergeving vragen. Hoe kan de vergeving die we aan anderen geven bemoedigen dat God zal vergeven? Wij zijn geneigd andere mensen te haten, maar de Heere weet door genade bekwaam te maken tot vergeven. Zou er dan geen grond en hoop zijn dat de zeer barmhartige God wil vergeven?

Conclusies.

Boston besluit de bespreking van de vijfde bede met enkele conclusies. Hij roept op zich te hoeden voor de zonde. Want wie zondigt laadt een schuld op zich die de mens niet betalen kan. Mogen we ons wachten voor de zonde in biddend opzien tot de Heere? Of bent u heel erg onvoorzichtig als het gaat over de zonde? Dat brengt duisternis met zich mee. Daarover komt het gevoel van God toorn. Laten Gods kinderen daarom mogen bidden en waken tegen de zonde. Ook wijst Boston op de noodzaak op tijd deel te krijgen aan de grote Borg. Buiten de Borg is er immers geen vergeving. Buiten Christus is er geen wegname van schuld en straf en geen recht op het eeuwige leven. Wie zijn zonden mag zien en bewenen mag zich wenden tot het bloed van Christus om vergeving te verkrijgen voor al de zonden. Daar brengt de Heere op Zijn tijd en wijze Zelf toe.

Ook wijst Boston erop dat de zonden niet betaald kunnen worden door het goede hart van de mens, door zijn werken, door zijn wenen en bekering. Daarom roept hij op tot een vragen om vergeving uit vrije genade.

Hij waarschuwt ernstig tegen haatdragendheid en onverzoenlijkheid. Een mens dient zelf vergeving te schenken als hij die zelf wil ontvangen. Het is alleen genade als we vergevensgezind mogen zijn. Van nature zijn we haatdragend en onverzoenlijk. Van nature willen we niet vergeven, maar ons wreken. De mens wil voor eigen rechter spelen. Het is genade te mogen beleven dat God de wraak toekomt, dat Hij het zal vergelden. Als een ander berouwvol tot Gods kind komt en om vergeving smeekt, dient deze niet afgewezen te worden, maar dan dient er van harte vergeven te worden. We besluiten met de laatste regels weer te geven van blz. 147: “Tenslotte moeten we door Christus tot God gaan om vergeving. Hij is een vergevend God. Waarom zou Hij ons leren om te bidden om vergeving voor onszelf en anderen als er bij Hem geen volheid van genade zou zijn, waardoor wij vergeving kunnen ontvangen ? ”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Bede om vergeving

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 juni 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's