Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbesprekingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbesprekingen

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dr. C.A. Tukker, Bronnen bij de belijdenis, Stemmen uit de geschiedenis van het Christelijk geloof, 483 blz., f. 59,50, Uitgave De Banier- Utrecht. In een vierdelige serie, waarvan nu het eerste deel is veschenen, wordt de geschiedenis van het dogma nagegaan. Dit eerste deel bestaat uit vier hoofdstukken:

1. Over God.

2. Over de schepping.

3. Over de mens.

4. Over de openbaring.

Wie zich wil verdiepen in de geschiedenis van de christelijke leerstellingen kan in dit boek uitstekend terecht. Per hoofdstuk treffen wij vele toelichtingen aan die chronologisch zijn gerangschikt. Wie bijvoorbeeld wil weten hoe de vroege kerk over de schepping heeft gedacht kan dit dus gemakkelijk opslaan. Verder worden vermeld: de vroege middeleeuwen, hoge middeleeuwen, late middeleeuwen. Reformatie, Na de Reformatie, Verlichting, Een gereformeerd antwoord en Nieuwste tijd. Aan het begin van elk hoofdstuk wordt een nauwkeurige en gedetailleerde inhoudsopgave van het desbetreffende hoofdstuk gegeven. De auteur heeft veel werk verricht en toont veel bronnen te kennen als het gaat over de ontwikkeling van christelijke leerstellingen. Van harte aanbevolen voor hen die zich in deze zaken willen verdiepen.

Thomas Wright, Het leven van William Huntington, 264 blz. f. 39,75, 3e druk, Uitgeverij De Banier-Utrecht. Een keurig uitgevoerd en inhoudsvol boek over het leven en werk van een van de bekendste Engelse predikanten die veel wederwaardigheden in zijn leven heeft meegemaakt. Hij heeft tijden van diepe armoede en ontbering gekend. Als predikant is vijandschap en kritiek hem niet gespaard gebleven. Zo lezen wij op blz. 213 dat op een zondag een goedwillende hoorder na de dienst de consistorie binnenkwam en zei dat er buiten de kerk vier mannen de preek van Huntington stonden af te breken. Huntington gaf een kernachtige reactie: “Ieder dwaas kan een preek of een horloge stuk maken, maar de grote kunst is juist om er een in elkaar te zetten!” Op blz. 232 lezen wij van een hoorder die op zijn horloge keek omdat de preek naar zijn schatting al ongeveer een uur had geduurd. Huntington zei midden in zijn preek: “We preken niet per uur, meneer..! In de preek sprak Huntington over mensen die proberen in te gaan. maar het niet kunnen: “Dat komt omdat ze duidelijk nooit de heerlijkheid, de schoonheid, de uitnemendheid en de dierbaarheid van de hemelse Borg en Zaligmaker hebben gezien en omdat ze ook nooit door de Geest zijn getrokken om de liefde te proeven van de geestelijke dingen die boven zijn. Als u nooit oog hebt gekregen voor de dierbaarheid van de Zaligmaker en ook niet levend bent gemaakt door de inwerking van de Heilige Geest in uw hart tot kennis van de onuitsprekelijke blijdschap, de werking van de liefde, de hemelse heerlijkheid en schoonheid van de gerechtigheid van Christus en van de volheid van de genade die in Hem is...,als u dus onbekend bent met deze dingen, dan is er voor u onder de zon niets zo aantrekkelijk als de zonde. Dan gaan de aardse begeerlijkheden in uw ogen de hemelse heerlijkheid ver te boven...!” Ook wijst hij erop dat het onmogelijk is aan het geld en de wereldse genoegens te hangen en in te gaan door de enge poort, blz. 233: “Het zal voor u onmogelijk zijn dooide enge poort in te gaan, als uw hart nog hangt aan geld en aan wereldse genoegens. Niemand weet beter dan ik wat het is deze poort in te gaan en zich te verlustigen in God. Ik zeg u dat u niet bij God kunt wonen en u in Hem verlustigen, als uw zinnen zijn gericht op de dingen van deze wereld, want daardoor sluit u Hem buiten. God zegene de woorden die ik heb gesproken. Ik zal het hierbij laten.” Voor zijn sterven op de leeftijd van 68 jaar heeft hij zijn grafschrift gedicteerd aan zijn vrouw: “Hier rust de kolensjouwer, door God bemind, maar gehaat door de mens. De alwetende Rechter zal dit op de dag des oordeels bekrachtigen en bevestigen tot ontsteltenis van velen, want Engeland en zijn hoofdstad zullen weten dat er een profeet onder hen heeft verkeerd.” Het boek laat zich vlot lezen. We wensen het in veler handen.

Ds. D. Driessen, Zondag 23, prediking door ds. D. Driessen christelijk gereformeerd predikant te Vlaar-dingen. De nu verschenen preek is in 1958 opgenomen op de band. De preek handelt over Zondag 23 vraag en antwoord 60. “Hoe zijt gij rechtvaardig voor God.” In 1967 werd deze preek voor het eerst op schrift gesteld. Ds. Driessen heeft de gemeente van Vlaardingen gediend van 1945 tot aan zijn overlijden in 1961. Nu is de preek overgezet op een cassettebandje en opnieuw op schrift gesteld. De opnieuw uitgegeven preek kost f. 5.— en is verkrijgbaar bij W.C. den Breems, tel. 4346864. Ook het bandje is te bestellen voor f. 12,50 bij T. Rolfes, 4349730. Ds. Droger heeft meegewerkt aan de heruitgave van de preek. De baten van de preek zullen ten goede komen aan de MAF. Ouderen onder de lezers zullen het waarderen nog eens een preek van ds. Driessen te lezen of te beluisteren, voor jongeren is het een goede zaak een preek uit het verleden van onze kerken te lezen of te horen. We willen een enkel citaat geven van de blz. 13 en 14: “Hoe zal de mens nu voor de Wet bestaan ? Dat ziet men weleens op tijdelijk gebied. Als iemand met de politie in aanraking komt, dan is hij daar maar zo niet af. Maar als het vanwege een zware misdaad is, dan wordt zo iemand toch in het gevang gezet? Zo doet de heilige Wet ook. Die besluit nu alle mensen. En door die heilige Wet zijn we nu allen onderworpen en vervloekt. En die Wet doel maatniet anders dan de mens er uit vloeken, er uit zetten. Nu kan het weleens gebeuren dat die wettische gestalte voor een ogenblik moet zwijgen en mag zwijgen, maar dan voelt dat volk telkens weerde ledigheid: en nu willen zij in die ledigheid alles inwerpen. Zij hebben die kloof leren kennen tussen God en hun ziel en daar willen zij nu inwerpen: hun tranen, hun gewilligheid. de begeerte om weer met God verzoend te zijn, de heilige schaamte die is er. Allemaal dingen door de Heiige Geest gewerkt. Maar dit zijn geen gronden! Dit zijn de kentekenen en die willen zij nu in de diepe kloof neerleggen. Maar die diepe kloof, daar is geen vullen aan: dat kan niet en dat lukt hun ook niet. En waarom kan dat niet ? Omdat al deze dingen die nu gegeven zijn al vruchten zijn van de bediening des Heiligen Geestes door Christus. Zij zijn geen vruchten van eigen akker, want het volk wordt best gewaar dat ze niet eens een enkele verbrokenheid van de ziel hebben; maar in de tweede plaats, als men het zich eens een ogenblik indenkt, waarom blijft die kloof van het hart zo wijd? Omdat Christus daarin moet!” Dan wordt er verder geschreven over het nochtans des geloofs, zoals dat wordt verwoord in zondag 23. Moge de boodschap van de destijds 79-jarige prediker ook thans nog velen tot zegen zijn

Volkomen uitkomst, Levensbeschrijving en tien pre ken van ds. H.A. Mindernian, 278 blz.. f. 38.90. Uitgeverij Den Hertog- Houten. Ds. H.A. Minderman leefde van 18561933. De titel van het boek is ontleend aan Psalm 68: 10. Dit vers werd gezongen tijdens de begrafenis van ds. Minderman. In de Christleijke Gereformeerde Kerk van Gouda werd hij achtereenvolgens diaken, ouderling, lerend ouderling en predikant. Daarna diende hij de gemeente van Rotterdam. Hij nam een beroep aan naar Grand Rapids, waardoor hij predikant werd in de Gereformeerde Gemeenten. Daarna arbeidde hij nog in Dirksland en Lisse. In zijn laatste gemeente werd hij blind en ernstig ziek. Op zijn sterfbed mocht hij een gezicht krijgen op de komende heerlijkheid, die God hem had bereid. Naast de levensschets bevat dit boek een tiental nooit eerder uitgegeven preken, uit prekenschriftjes die door een kleindochter bewaard zijn. Bovendien is het boek van veel foto’s voorzien. We lezen op blz. 23 dat diaken Minderman niet meeging met de vereniging van 1892. Op blz. 135 lezen wij dat Minderman veel tijd besteedde aan de voorbereiding van zijn preken. Op zaterdag werd vrijwel nooit iemand toegelaten in huis om de predikant te spreken. Op blz. 139 lezen we dat ds. Minderman zich nooit gekeerd heeft tegen de leer van de Christelijke Gereformeerde Kerken. Ds. Kersten schreef in de Saambinder over het laatste bezoek dat hij met ds. Lamain bracht aan de stervende ds. Minderman. We lezen dienaangaande op blz. 124 en 125: “Bijzonder in zijn laatste dagen werd onze ambtsbroeder verwaardigd van de levende hope der heerlijkheid getuigenis te geven. Dat was de vrucht van de uitlatingen van Gods liefde jegens hem. O, voordien was het hem soms zoo bange. Meermalen sprak hij er van. dat hij bij alles wat hij ondervonden had niet leven kon, noch ook sterven. In diepe afhankelijkheid van de bediening des Heiligen Geestes lag hij geruimen ti jd neder, uitziend naar en zuchtend om de vernieuwde bewijzen van de onveranderlijke genade en liefde en trouwe Gods. Maar toen de Heere Zich tot zijn ziele wendde, werd zijn droefheid in blijdschap veranderd. Zich bewust dat zijn einde naderde, hijgde hij naar de ontmoeting van zijn God en Koning, om Hem, Die op den troon zit en het Lam eeuwig lof en eere te geven.”

John Hill, Het ga zo ’t wil, 76 biz.. f. 19,90, Uitgave De Schatkamer Rumpt, 2000. John Hill leefde van 1711- 1746. Er is weinig bekend over zijn jeugd en bekering. Wel weten we dat hij op 18-jarige leeftijd lid werd van de Independent Church. In 1733 werd hij predikant. De Heere heeft de arbeid van John Hill voor velen willen gebruiken tot bekering. Hij stierf op de jonge leeftijd van 34 jaar. Na zi jn dood werden er ongeveer 30 preken gepubliceerd, waarvan er een aantal in het Nederlands zijn vertaald. Naar aanleiding van 2 Koningen 4: 26 waar aangaande de Sunamitisehe vrouw staat opgetekend: “En zij zeide: Het is wel” behandelt de auteur het thema: De Onderwerping aan Gods wil. In het nu uitgegeven boekje, vertaald door M. Krijgsman in het Nederlands, wordt behandeld wat onderwerping wel en niei vervolgens de gronden waarop onderwerping steunt, dan de vruchten van de onderwerping, hierna het geloof en onderwerping en tenslotte hulpmiddelen tot onderwerping. Om u een indruk te geven van dit geschrift geven wij een aantal citaten. We lezen op blz. 34 dat Gods kinderen er elke dag op vooruit gaan. “Het is een troost voor de heiligen dat zij in deze wereld de slechtste plaats hebben die zij ooit zullen krijgen. Iedere dag gaan wij erop vooruit, want zij brengt ons nader tot het huis van onze Vader. Een reiziger maakt zich heel weinig zorgen dat zijn geld helemaal op is, als hij zijn huis al in zicht heeft. Wat geeft het dat er geen kaarsen in huis zijn als we zeker weten dat de dageraad spoedig z.al aanbreken? De gelovige ziet uit naarde barmhartigheid Gods ten eeuwigen leven; en er is vee! barmhartigheid te midden van al de beproevingen die hij op zijn weg er naartoe ondervindt. Elk kruis wordt verzacht door barmhartigheid.” Wie in lijden verkeert doet er goed aan tegelijkertijd aan zijn zonden te gedenken. We lezen dienaangaande op blz. 66 “Denk nooit aan uw lijden of denk tegelijkertijd aan uw zonden. Waar de zonde zwaar drukt, zullen de verdrukkingen licht wegen.” Ook wijst de schrijver op het overdenken van de toekomende heerlijkheid. Er komt een einde aan allerlei tegenheden, moeiten en zorgen. We lezen op blz. 69 “Wees vaak in de overdenking van de hemel, uw rust, uw thuis, waar al uw droefheid volkomen ten einde zal zijn. Er blijft een rust over voor het volk van God. Elke smart haalt er een van de rekening af; wij zijn een stap dichter bij de heerlijkheid.” De schrijver heeft er ook oog voor dat de mens na ontvangen genade een twee-mens is. Verschillende bijbelse voorbeelden worden gegeven. We lezen op blz. 71 “Een christen is ze el vlees als geest. Wij horen niet alleen van Jobs geduld, maar ook van zijn ongeduld. U moet er eens op letten dat we meestal van de heiligen lezen aat zij struikelden in de genade die het meest in hen schitterde.” Dit lezenswaardig boekje met veel nuttige lessen vensen wij in veler handen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juni 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Boekbesprekingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juni 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's