Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de jeugd

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De geesteli jkewapenuitrusting ( 6) ‘Het Schild des geloofs’

We zijn toegekomen aan het tweede deel van de geestelijke wapenuitrusting. We hebben tot nu toe ‘de gordel der waarheid’, ‘het borstwapen der gerechtigheid’ en ‘de schoenen van de bereidheid van het evangelie des vredes’ behandeld. Nu volgt de rest: Het schild, de helm en het zwaard. Deze drie wapenstukken zijn nog meer toegespitst op de strijd des geloofs. In dit artikel willen jullie vertellen wat het schild des geloofs inhoud.

Gave van het schild des geloofs

Efeze 6 : 16 begint met het woordje ‘bovenal’. Dat geeft aan dat er iets heel belangrijks volgt. Het gaat over een schild, dat vurige pijlen af moet weren. Toentertijd maakten soldaten veel gebruik van brandende pijlen. Daarmee brachten ze vlees- en brandwonden aan. Om deze brandende pijlen af te weren, gebruikten ze grote schilden, bedekt met natte dierenhuiden. Achter zo’n schild kon een soldaat zich helemaal verbergen. Wat bedoelt Paulus met het schild des geloofs? Met geloof bedoelt hij zowel de geloofsinhoud, als de geloofsdaad. Dus wat er geloofd wordt en dat er geloofd wordt. Om het met voorbeeld duidelijk te maken. Als je een recept van de dokter meekrijgt, geloof je wat de dokter tegen je gezegd heeft en dat blijkt uit het feit dat je naar de apotheek gaat om de medicijnen en ze inneemt. De geloofsinhoud wordt in onze tekst aangeduid met een schild. Het schild is geloofwaardig. Met ‘het schild’wordt de HEERE zelf bedoeld. Wie Hij is voor Zijn volk en wat Hij in Zijn Woord heeft beloofd. ( Gen. 15:1, Ps. 3:4, 84:12, 89:19) Nooit kunnen we zeggen: ‘Mijn geloven is mijn schild.’ Augustinus zegt: ‘Het geloof is een onmisbare genadegift, maar een slechte zaligmaker.’ Elke gelovige ontvangt dit schild, dat is de HEERE en Zijn Woord. Dit schild blijkt noodzakelijk te zijn om in de strijd staande te kunnen blijven.

Noodzaak van het schild des geloofs

De tekst spreekt immers over vurige pijlen van de boze, die op de gelovigen afgevuurd worden. De soldaten richten deze brand- of gifpijlen op open plaatsen van het lichaam. De vurige pijlen van Satan zijn heet gestookt in de hel. Ze zijn venijnig, gemeen en schadelijk. Ze worden gericht op jouw zwakke plekken. Bij de gordel van oprechtheid zoekt de Satan naar plekken van overgebleven schijnheiligheid. Achter het borstwapen der gerechtigheid zoekt satan allerlei ongerechtigheden los te halen. Als je geraakt wordt, beleef je iets van Psalm 65 ‘Een stroom van ongerechtigheden had de overhand op mij’. Bij de schoenen van de bereidheid van het evangelie zoekt hij naar overgebleven mensenvrees. Hij vindt altijd wel wat, als hij let op onze zonden. Als we het woordje ‘pijlen’ opzoeken in de concordantie, dan wordt daar in de negatieve betekenis vaak laster mee bedoeld. De laster van de duivel richt zich op God, op Zijn Woord, op Gods knechten en kinderen. Hij brengt de waarheid van Gods Woord in twijfel. Hij maakt het werk van de Heilige Geest verdacht. Hij geeft opstandige gedachten over Gods leiding in je leven. Hij hitst begeerten op. Hij verleidt je tot hoogmoed. Bij dit alles zoekt hij je vooral af te houden van Christus, Die gekomen is om zondaren zalig te maken en de werken van de duivel te verbreken. Hij probeert Gods kinderen te beroven van hun troost. Als we letten op deze regen van vurige pijlen, dan is het van levensbelang om een goed schild te hebben. Vooral moeten we leren dit schild te gebruiken.

Hantering van het schild des geloofs

‘Bovenal aangenomen hebbende het schild des geloofs.’ De gelovige moet leren het schild des geloofs op tenemen en te gebruiken. Het gaat hier om het beoefenen van het geloof of om het anders te zeggen; om het geloven. Daaraan is de belofte verbonden: ‘met hetwelk gij al de vurige pijlen des bozen zult kunnen uitblussen.’ Wat houdt dat in? Hoe doe je dat? Allereerst wil ik jullie er op wijzen wat de ware gelovigen niet moeten doen. Ze worden niet opgeroepen zelf pijlen terug te schieten. Moet ik terug schieten met mijn oprechtheid, met mijn gerechtigheid, met mijn vreedzaamheid? Kolhbrugge zegt: ‘De duivel weet uw waarheid om te buigen in leugen, uw gerechtigheid in ongerechtigheid, uw vreedzaamheid tot twist.’ Wat is het dan wel ? Als de vurige pijlen komen, moet de gelovige leren het Schild ( De HEERE en Zijn Woord) vast te grijpen, op te nemen en daarachter weg te schuilen. God is de Schuilplaats van Zijn volk. De gelovige vlucht door het geloof tot God in Christus, om bij Hem bescherming te vinden. Als de pijlen komen ziet de gelovige bij zichzelf geen waarheid, geen gerechtigheid, geen bereidheid om te strijden, maar het oog des geloofs is gericht op dat Schild. Christus heeft gezegd: ‘Ik ben de waarheid, de gerechtigheid, de Vredevorst.’ Als het goed is, drijven al Satans pijlen jou achter Christus, als het Schild des geloofs. Kennen we deze strijd of zijn deze dingen vreemd voor ons? Als we met rust gelaten worden, zijn we nog kampvechters van de duivel en de wereld. Het is een valse rust. Ik hoop dat de rust je is opgezegd, datje deze goede strijd mag kennen. Achter het Schild des geloofs zal de ware gelovige volharden tot het einde toe. Die zal ervaren dat het Schild bestand is tegen de pijlen en hoort het sissen van het blussen door het bloed van Christus. Als ze gewond zijn geraakt, dan is er achter dit Schild genezing te vinden. Zoek je heil bij dit Schild des geloofs!

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 augustus 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Voor de jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 augustus 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's