Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Voor de Jeugd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Voor de Jeugd

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geestelijke wapenuitrusting (slot)

Daar staat de heilssoldaat. In volle wapenuitrusting. Op zijn hoofd de helm der zaligheid. Om zijn borst het harnas van de gerechtigheid. De riem der waarheid om en de schoenen van de bereidheid van Evangelie aan. Hij heeft het schild des geloofs in zijn ene hand en in zijn andere houdt hij het zwaard des Geestes vast, namelijk Gods Woord. De strijd kan beginnen. De echte heilssoldaat is geroepen om geen duimbreed te wijken. Hij heeft de oproep gehoord: in alle omstandigheden overeind blijven staan, je post niet verlaten.

Biddend strijden

Hoe dient er gestreden te worden. In Efeze 6:18-20 kun je lezen welke strijdmethode Paulus ons voorhoudt. Hij leert ons biddend en wakend te strijden. Niet in agressie, maar in afhankelijkheid van God. Hij wijst ons er op om in het bidden te volharden. Vier keer gebruikt hij het woordje ‘alle’, met alle bidding, te allen tijde, met alle gedurigheid, met alle heiligen. Paulus wil daarmee zeggen dat iedere ware christenstrijder elk ogenblik in gevaar is en zonder de kracht van de Heilige Geest niet een ogenblik staande kan blijven. (Zondag 52 van de H.C.) Als we op de school van de Heilige Geest leren om te volharden in het gebed, zal ons dat tegelijk ootmoedig en klein maken voor God. Het ‘kleine’ wat God ons dan geeft, wordt ‘groot’. We gaan leren, dat we niets verdiend hebben. Wat dreigen Gods kinderen vaak te verslappen in het gebedsleven. Soms treedt er een vermoeidheid op, waardoor we vergeten te bidden. Al slapende zijn we een gemakkelijk prooi voorde vijanden.

Bidden in de Geest

Deze uitdrukking treffen we ook aan in Efeze 6 :18-20. Het geeft aan dat de Heilige Geest de auteur is van het gebed. Hij maakt de bidder vurig van geest. Hij geeft ook de vrijmoedigheid om te bidden. Hij neemt Zijn strijdend kind bij de hand en leidt het tot de troon der genade, pleitend op het werk van Christus, wijzend op Gods eigen Woord. Daar zal hij op het juiste moment geholpen worden.In het vuur van de strijd zal het gebed intensiever en intiemer worden. Soms laat de HEERE wel eens wachten op antwoord. Zijn antwoord. Zijn kracht en Zijn hulp zal dan des te meer ervaren worden als een groot genadewonder. Het zal blijken, dat de HEERE volkomen uitkomst zal geven.

Bidden voor anderen

Naast het gebed voor jezelf, zal er ook gebeden worden voor anderen. Paulus wijst op twee gebedsonderwerpen in Efeze 6: 18 en 19, namelijk ‘voor al de heiligen’ en ‘voor mij’. Uiteraard mag er gebeden worden voor de nood in de wereld, maar in het bijzonder dient er gebeden te worden voor Gods Kerk op aarde. Daarmee geeft Paulus tegelijk aan dat naast de persoonlijke strijd, er ook sprake is van een gemeenschappelijke strijd. Bidden voor de verdrukte Kerk, voor een ingeslapen Kerk, voor een verdeelde Kerk, voor dwalende Kerk, enz. Tenslotte vraagt Paulus of ze ook voor hem willen bidden. In het bijzonder voor de Woordverkondi-ging. De vorst der duisternis is er in het bijzonder op uit om de dienaar des Woords te treffen. Niet zozeer vanwege zijn persoon, maar vanwege het Woord dat hij moet verkondigen. Hij zal proberen een dienaar des Woord te laten verflauwen of moedeloos te maken of bang. De Woordverkondi-ging moet een zaak zijn van al de heiligen. Predikers moeten hellerovers zijn. Door het gebed voor hen te verzuimen, stroomt de hel vol. Ik hoop dat jullie zulke biddende strijders mogen zijn of worden.

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 november 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Voor de Jeugd

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 november 2001

Bewaar het pand | 8 Pagina's