Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KOSTBARE MIDDELEN TEGEN SATANS LISTEN-11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KOSTBARE MIDDELEN TEGEN SATANS LISTEN-11

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De vierde list is dat de satan ingeeft dat de genade niet waar en echt is, maar vals en nagemaakt.

Aan de ene kant probeert de satan huichelaars te overtuigen dat hun werk waarheid is en andersom probeert hij Gods kinderen wijs te maken dat hun genade namaak is.

Het eerste middel is te overwegen dat huichelaars en de gelovigen bijvoorbeeld kennis en gebedsgave gemeen kunnen hebben, maar de bijzondere gaven zoals geloof, ootmoed, zachtmoedigheid, liefde en lijdzaamheid hebben alleen Gods kinderen.

Het tweede middel is met wijsheid het verschil op te merken tussen vernieuwende en weerhoudende genade, tussen heiligende en tijdelijke genade. Brooks wijst dan tien bijzonderheden aan

Ware genade maakt alles nieuw. Weerhoudende genade beteugelt alleen uiterlijke zaken, maar verandert niet de gehele mens. Tijdelijke genade is te vergelijken met een leeuw die zit opgesloten in een kooi. Het blijft een leeuw. Ware genade verandert een leeuw in een lam.

Ware genade richt zich op God, Christus, dierbare beloften en een eeuwig koninkrijk. De voorwerpen van tijdelijke genade zijn laag en arm. Ware genade stelt in staat geestelijke daden met echte vreugde te doen. Voor begenadigden is het juk van Christus zacht en Zijn last is licht. Bij hen die slechts tijdelijke genade hebben valt het doen van godsdienstplichten zwaar.

Ware genade maakt een mens voorzichtig voor zijn eigen hart. Mensen met tijdelijke genade maken zich drukker over anderen dan over zichzelf.

Ware genade handelt stipt ondanks gevaren en moeiten. Tijdelijke genade valt in verdrukking af.

Ware genade verkiest het kruis van Christus boven de kroon van de wereld. Een tijdgelovige neemt liever de kroon van de wereld dan het kruis van Christus.

Ware genade wordt aangedreven door de liefde Gods en de ondervinding van de gemeenschap met God. Tijdelijke genade doet de mens handelen om voordeel, eer en toejuiching van anderen te verkrijgen. Zaligmakende genade wil alle zonden verlaten en alle geboden van God houden. Tijdelijke genade doet gedeeltelijk en bij vlagen volgen. Anselmus wilde liever rein van zonde naar de hel dan bezoedeld met de zonde naar de hemel gaan.

Ware genade doet de ziel in Christus als het hoogste goed rusten. Bij Hem zijn immers de woorden des eeuwigen levens. De ziel rust in de wijsheid, gerechtigheid en liefde van Christus. Tijdelijke genade rust in dingen die minderen lager zijn dan Christus.

Ware genade is tevreden met het genot van Christus zonder rijkdom, zonder genoegens en zonder de gunst der mensen. Paulus zegt hiervan: Niets hebbende en nochtans alles bezittende. Tijdelijke genade wil Christus alleen hebben verbonden met eer, rijkdom en genoegens, Christus en de wereld samen. Een waar begenadigde ziel kan zeggen: Al heb ik niets, toch heb ik alle dingen, omdat ik Christus heb. De tegenwoordigheid van Christus vergoedt de afwezigheid van alle andere weldaden. De afwezigheid van Christus verduistert alle andere weldaden. Luther was liever met Christus in de hel dan zonder Christus in de hemel. Een martelaar riep op de brandstapel uit, terwijl hij zijn verschroeide handen omhoog stak: Niemand dan Christus! Niemand dan Christus!

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 2002

Bewaar het pand | 8 Pagina's

KOSTBARE MIDDELEN TEGEN SATANS LISTEN-11

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 november 2002

Bewaar het pand | 8 Pagina's