Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KOSTBARE MIDDELEN TEGEN SATANS LISTEN -18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KOSTBARE MIDDELEN TEGEN SATANS LISTEN -18

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

List tegen arme en onkundige zielen

Brooks schrijft dat onkunde de hoofdweg naar de hel is. Daarom wil de satan onkunde bevorderen. Hij wil dat de middelen om kennis te verwerven verwaarloosd en veracht worden.

Het eerste middel tegen deze list van de satan is met ernst te overwegen dat een onwetend hart een boos hart is. We lezen immers in Spreuken 19:2 ‘Ook is de ziel zonder wetenschap niet goed.’ Een onwetend hart is een duister hart.

Het tweede middel is te overwegen dat onkunde de mismaaktheid of wangestalte van de ziel is. Blindheid misvormt het gelaat. Zo misvormt onkunde de ziel. Een mens zonder kennis is te vergelijken met een werkman zonder handen, een schilder zonder ogen, een reiziger zonder benen, een schip zonder zeilen, een vleugel zonder vleugels of een lichaam zonder ziel.

Het derde middel is te overwegen dat onkunde de mensen tot voorwerpen van Gods toorn en haat maakt. Blindheid van de ziel maakt gruwelijk in Gods ogen. Brooks schrijft dat de hemel voor onwetenden een hel zou zijn. We lezen in Hosea 4:6 ‘Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen.’ Onkunde is de moeder van de verwoesting.

Het vierde middel is te overwegen dat onkunde een zonde is die tot alle zonden leidt. In de onkunde ligt de kiem van alle zonden. Onkunde kan brengen tot vervolging van Gods kinderen. In Johannes 16: 2 en 3 staat dat vervolging hieruit voortkomt dat vervolgers de Vader en Christus niet gekend hebben. Eerst was de zonde de oorzaak van de onwetendheid, maar nu is de onwetendheid de oorzaak van veel zonden. We lezen in Hosea 4:1 en 2 ‘Omdat er geen kennis van God in het land is, breken ze door in vloeken en liegen en doodslaan en stelen en overspel doen.’ Zien we dit niet bevestigd in Nederland? Een onwetende ziel doet vaak en onbeschaamd veel zonden.

VIJF LISTEN WAARDOOR DE SATAN ARME ZIELEN TEGENHOUDT OM IN CHRISTUS TE GELOVEN.

De eerste list: de satan houdt aan de ziel de grootheid en de walgelijkheid van zijn zonden voor.

De satan probeert de ziel wijs te maken dat iemand die zoveel kwaad heeft gedaan nooit genade door Christus zal ontvangen. De satan zegt dat er wel genade is voor anderen maar niet voor zo’n groot zondaar.

Het eerste middel tegen deze list van de satan is te overwegen dat hoe groter uw zonden zijn, des temeer u de Zaligmaker nodig hebt. Hoe zieker u bent, des temeer hebt u een Heelmeester nodig. We lezen op blz. 263 “Het is de logica van de duivel aldus te redeneren: Mijn zonden zijn groot, daarom wil ik niet naar Christus gaan en durf ik niet op Christus te leunen en in Hem te rusten. Wie de wijsheid heeft die van boven is, spreekt juist andersom: Hoe groter mijn zonden zijn, des temeer heb ik genade en barmhartigheid nodig. Daarom zal ik tot Christus gaan, Die mij vreugde, barmhartigheid en genade wil betonen. Hij vergeeft de zonde om Zijns Naams wil, en Hij kan en wil niet alleen penningen schuld, maar ook talenten schuld, niet alleen één zonde, maar ook talloze zonden vergeven (Jes. 43: 25; Micha 7:18).”

Het tweede middel is met ernst te overwegen dat de belofte van genade en barmhartigheid gedaan wordt aan wederkerende zondaren. Al bent u nog zo goddeloos, indien u wilt wederkeren, zal de Heere barmhartigheid en vergeving schenken. Grote overtredingen sluiten niet uit van barmhartigheid. Het hardnekkig volharden in de zonde zal uw eeuwige ondergang veroorzaken.

Het derde middel is te overwegen dat de grootste zondaars genade hebben verkregen. Denk bijvoorbeeld aan koning Manasse. Ook Paulus, een vervolger, is barmhartigheid geschied. Christus heeft gaven verworven voor wederhorigen. Een Romeins keizer beloofde een grote beloning te geven aan degene die hem een berucht oproerling levend of dood kon uitleveren. Toen kwam de oproerling zelf om de beloning op te eisen. De keizer schonk hem genade en betaalde de beloning uit. Als een heidense keizer dit al deed, die maar een druppel barmhartigheid en medelijden heeft, hoe zal Christus niet handelen Die al de volheid der genade en barmhartigheid in Zich heeft? Als u zich maar als een oproerling aan Hem wilt overleveren, zult u ondervinden dat Hij gewillig is om te vergeven. Christus wil de grootste oproerlingen in gunst ontvangen. Al ziet de zondaar zwart van het zondevuil, al is hij rood van schuld, de Heere zal boetvaardige zondaren genadig zijn. De witte vlag van genade en barmhartigheid hangt uit voor wederkerende zondaars. We lezen op blz. 267 “Zondaars, er is geen andere weg om door Christus’ ijzeren roede niet gedood te worden dan Zijn gouden scepter te kussen.

Het vierde middel is te overwegen dat Jezus Christus nergens in de Bijbel de grootsten der zondaren heeft uitgezonderd van genade en ontferming. Waarom zou u uw eigen ziel dan buiten de barmhartigheid sluiten? Die tot Christus komt, zal Hij geenszins uitwerpen. Al is hij nog zo schuldig,vuil en weerspannig en melaats, zo’n zondaar die komen wil, zal geenszins worden uitgeworpen. Denk daarom niet dat u verworpen zult worden.

Het vijfde middel is te overwegen dat gij voor Christus, hoe groter zondaar gij zijt, des te dierbaarder zult zijn, als Hij u zal beschouwen als de arbeid Zijner ziel. Hoe duurder we iets betalen, des te meer waarde heeft het voor ons. Christus heeft voor de grootste zondaar het hoogste betaald, het meeste gebeden, het diepste gezucht en daarom zijn zij dierbaarder voor Christus dan anderen die minder zondig zijn. De grootheid van de zonden doet de vrije liefde van Christus te helderder schitteren. Hij bewijst de grootste gunst aan hen die het zwaarst gezondigd hebben.

Het zesde middel is te overwegen dat uw zonden, hoe langer u bij Christus wegblijft, steeds groter en sterker zullen worden. Alleen het geloof in Christus doet een mens over zonde, satan en wereld triumferen. De meest gelovige ziel is de meest gedode ziel. Het zevende middel is te overwegen dat er niets in Christus is om de grootste zondaren te ontmoedigen om in Hem te geloven. Er is wel alles in Hem om de grootste zondaar aan te moedigen in Hem te geloven, op Hem te leunen en in Hem te rusten tot zaligheid. Niets in Zijn ambten ontmoedigt om in Hem te geloven, juist het tegendeel. Bent u ziek? Christus is de Medicijnmeester om u te genezen.

Het achtste middel is met ernst te overwegen dat het absoluut noodzakelijk is om in Hem te geloven. De hemel kan geen ongelovigen herbergen. De ongelovigen zullen in de hel zijn. Wie niet in de Zoon gelooft zal het leven niet zien, de toorn Gods blijft op hem.

We lezen op blz. 272 “O zondaars, de wet, het Evangelie en uw eigen consciëntie hebben het oordeel der verdoemenis over u uitgesproken, en er is geen ander middel om dit oordeel weg te nemen dan het geloof in Christus.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 2003

Bewaar het pand | 12 Pagina's

KOSTBARE MIDDELEN TEGEN SATANS LISTEN -18

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 april 2003

Bewaar het pand | 12 Pagina's