Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VOOR DE JEUGD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VOOR DE JEUGD

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dordt voor jouw( 16 )

D.L. H. III/IV paragraaf 11-13

Stel je voor je bent op reis en je maakt met en groep een wandeling door de bergen. Op een bergweide is een boer bezig met zijn koeien. Hij ziet jullie lopen. Dan roept hij jullie toe: “Jullie zijn op een dwaalspoor, terug, terug!” Jullie kunnen op verschillende manieren reageren. Er is een deel dat hem niet hoort. Sommigen lachen hem uit. Anderen twijfelen. Enkelen draaien zich om, maar keren halverwege weer terug naar de groep. Maar er zijn ook groepsleden, die deze boer geloven. Zij overwegen zijn woorden, verlaten de groep, volgen de waarschuwing op en vragen naar de goede weg. Zo gaat het ook als een dienaar van Gods Woord oproept tot bekering, waarschuwt voor het eeuwige verderf en de weg naar de zaligheid aan wijst. Er wordt vanuit het boze mensenhart verschillende op gereageerd. Maar als iemand de roepstem van het Evangelie ter harte gaat nemen, dan heeft zich een groot wonder voltrokken. Namelijk het wonder van de wedergeboorte. Dat wonder zal met jou moeten gebeuren.

Herscheppende daad van God

Pragraaf 11 begint ons uit te leggen dat de wedergeboorte een gevolg is van het uitvoeren van Gods Welbehagen. Zijn plan om de uitverkorenen zalig te maken. Wat gaat Hij doen, als iemand wordt wedergeboren? Hij brengt hem of haar in aanraking met de prediking van het Evangelie. Voor de remonstrant is dit genoeg. Hij zegt dat iemand door aanrading wederomgeboren kan worden. Maar wij belijden op grond van Gods Woord, dat jij allereerst krachtig verlicht moet worden door de Heilige Geest. Dit licht gaat op in je verduisterd verstand. Zonder dit licht van de Geest is jouw kennis alleen letterkennis. In Gods Woord wordt dit genoemd: de opening van het verstand (Gal.1:16), verlichte ogen (Efez.1:18). Vergelijkbaar met de eerste scheppingsdaad, toen God zei: “Daar zij licht!”(Gen.1:3) Als een blinde die ziende gemaakt wordt. Als een dove, die horende wordt. De Heilige Geest geeft een zielsoor en een zielsoog. Het zijn de eerste poorten die opengebroken worden in de stad mensziel. Buiten dat licht missen we de rechte kennis van God, van onszelf en van Christus. We verstaan de rechte verhouding tussen wet en evangelie niet. Er is geen kennis van onze zonde en schuld, namelijk in haar God- onerende en bedroevende karakter. Zonder Geestes licht zien we onze onmacht als een lot in plaats van onze schuld. Door dit licht wordt het anders. De Heilige Geest werkt een nieuwe scherpzinnigheid. Door dit licht wordt de toegang voor het Woord van God tot ons hart bereidt. Er moet namelijk meer gebeuren, dan alleen de verlichting van jou verduisterd verstand. Onze D.L. zeggen: “Hlj( de Heilige Geest) dringt door tot de binnenste delen van de mens met de krachtige werking van de wederbarende Geest” Wat gebeurd er dan? “Hij opent het hart dat gesloten is;Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In de wil stort Hii nieuwe hoedanigheden in en maakt dat die wil; die dood was levend wordt; die boos was goed wordt;die niet wilde nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt” Voor de wedergeboorte was er wel eens een indruk geweest, vrees en ontroering, een gevoel van onverschilligheid, maar dat ging weer over. Het gebeuren van de wedergeboorte is een unieke ervaring. Deze Gods daad is niet te begrijpen. Het is een bovennatuurlijke, een zeer krachtige en tegelijk zoete, wonderbare verborgen en onuitsprekelijke werking”(art.12) Ze wordt vergeleken met de schepping, met de opstanding uit de doden, enz. Waar je wel weet van hebt is de beleving van de uitwerking van de wedergeboorte.

Vruchtbare werking in je hart

De Heilige Geest werkt de wedergeboorte zonder ons in ons. Door het krachtige ingrijpen van God gaat er wat met je gebeuren. Vader Brakel noemt in zijn ‘Redelijke Godsdienst’ een aantal verschillende manieren. Een snelle bekering, zoals bij de moordenaar aan het kruis. Een schokkende bekering, zoals bij de stokbewaarder. Een evangelische bekering, zoals bij Zacheus. Een bedaarde bekering van bevindelijke Godskennis en zelfkennis, zoals bij Lydia. Een bekering met vele wisselingen, dan weer wel, dan weer niet. Brakel legt de nadruk op de werkingen van de wdergeboorte. De D.L. noemen dat een zoete werking. Daar wordt mee bedoeld de werking van Gods genade en liefde in het hart. Dit wordt in de schijnbekering gemist. Daar is wel berouw, maar deze leidt of tot wanhoop( Judas) of zij gaat niet gepaard met bekering ( Achab). Door de zoete werking van de Heilige Geest wordt de droefheid naar God over de zonde geboren in je hart. Dat doet niet van God wegvluchten, maar juist naar God toe vluchten. De bekerende genade gaat gepaard met geloof, dat alleen bij de HEERE verlossing en heil te vinden is. Uit deze droefheid naar God vloeit een hartelijke bekering van je levenswandel voort. Je krijgt een hekel aan je eigen boze neigingen, die uit je hart voortkomen, je schaamt je over het verleden, waarin je jezelf bewust van de HEERE en Zijn dienst aftrok. Je gaat tot God roepen om bekering, om vergeving van al je zonden. Het Goddelijke berouw is vervuld met liefde tot God. Je wil en kunt die God niet missen. Die liefde brengt de werkingen van het geloof opgang in een roepen en smeken tot God en Zijn genade. Het geloof is nog er zwak en onvolmaakt in haar werking. Het bestaat in het begin meestal uit een verlangen naar Christus, om door Hem van God in genade aangenomen te worden. De Heilige Geest is namelijk de Leidsman tot Christus. Hij gaat plaats maken voor noodzakelijkheid van Christus. Hij leert op Zijn school, dat jij vanwege jouw zonden de eeuwige straf hebt verdiend. Hij leert jouw hoofd voor God te buigen. Hij leert jou om met al je zonden de toevlucht te nemen tot Gods genade, geopenbaard in de Heere Jezus Christus. Als de genade Gods in je hart komt, dan laat die genade je niet zoals je bent. De genade neemt de onmacht weg en herstelt stap voor stap de oorspronkelijke bekwaamheid ten goede. De verdorven wil sterft af en een goede wil ontstaat. De HEERE neigt je hart en Hij voegt het saam, tot het vrezen van Zijn naam.

Ontvang de hartelijke groeten van jullie vriend,

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 2003

Bewaar het pand | 16 Pagina's

VOOR DE JEUGD

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 2003

Bewaar het pand | 16 Pagina's