Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

JEZUS CHRISTUS HEILSDAAD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

JEZUS CHRISTUS HEILSDAAD

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer het over het heilig avondmaal gaat, wordt gezegd: het dient tot versterking van het geloof. Nu is dit voluit Bijbels. Echter moet wel onthouden worden dat het geloof niet versterkt wordt door het gebruik alleen. Wie dit meent en daarmee tevreden is, misleidt zichzelf en kan dit anderen doen. Levensgevaarlijk is het wanneer belijdenis doen en avondmaal verstrengeld worden. Het komt aan op het zien op Hem, de Heere Jezus Christus, van Wie de tekenen spreken. In de N.G.B. art. 33 staat terecht: Jezus Christus is de waarheid van de sacramenten. Echter zonder Hem zijn ze niet met al. De sacramenten leiden heen naar Christus en de versterking van het geloof in Christus. Door Hem hebben ze betekenis en inhoud. Nu wordt in het avondmaalsformulier een rijke, onderwijzende, vertroostende ontvouwing gegeven van Christus‘ heilswerk. Van de rijkdom wordt veel gezegd. Sprekend is de passage: uit deze inzetting van het Heilige Avondmaal van onze Heere Jezus Christus zien wij, dat Hij ons geloof en betrouwen op Zijn volkomen offerande (die eenmaal aan het kruis geschied is) als op de enige grond en het fundament onzer zaligheid wijst, waar Hij onze hongerige en dorstige zielen tot een waarachtige spijze en drank des eeuwigen levens geworden is. Wanneer we deze veelbevattende zin overdenken, dan bemerken we dat er aan het voorgaande geen nieuwe dingen zijn toegevoegd. Naast samenvatting van wat reeds gesteld is, wordt een ver duidelijking gegeven. We bemerken verbreding en verdieping. Ook is opvallend dat wordt gewezen op de daad van de Heere Christus. Wat Hij doet. Laten we daar niet overheen lezen, maar op ons laten inwerken. Christus is met het geloof werkzaam. Door het avondmaal wijst de Heere Christus ons geloof en betrouwen op Zijn volkomen offerande. Door Hem worden we heengeleid naar Golgotha. Wat daar gebeurd is spreekt van de levens- en stervensgrond.

Daarnaast is geen rustplaats te vinden. Welk een herderlijke liefde laat de Heere in het avondmaal zien en ervaren. Geloof en betrouwen worden versterkt en verzekerd. Want op Golgotha is er heel wat gebeurd. Daar heeft Hij Zijn offerande gebracht. En die Zelfofferande is zo volkomen, dat geen tweede maal noodzakelijk was. De woorden ’volkomen en eenmaal‘ die we lezen moeten ons leiden tot meditatie. Volkomen is deze offerande, want er ontbreekt niets aan. Wat geëist werd van het offerlam in Egypte, daaraan heeft Jezus Christus volkomen voldaan, ’s Vaders recht en eis zijn bevredigd. In woorden en daden ten aanzien van Jezus Christus wordt dit bemerkt. Denk aan het gebeuren op de Goede Vrijdag. Op de Paasmorgen. Op de Hemelvaartsdag. De blijdschap van Jezus Christus wordt ook gezien in daden en gehoord in woorden. Zijn Vader wordt verheerlijkt en Zijn Kerk eeuwig zalig. Er behoeft niets meer gedaan, noch minder herhaald te worden. Het eenmalige heeft eeuwigheidswaarde.

Nu kan de vraag gesteld worden: waarom is de taal in het formulier zo absoluut en zo geheel alleen gericht op het unieke, enige werk van de Heere Christus? Omdat alleen in de volkomen offerande van Christus, die eenmaal aan het kruis geschied is, de grond van onze zaligheid ligt. Dit te verstaan is noodzakelijk. Maar het wil niet zeggen dat de levensroep: wat moet ik doen opdat ik zalig worde, een secundaire zaak is. Zo ook mogen we zielsworstelingen, het zoeken naar vergeving, herstelling, gemeenschap niet stellen onder het voorbereidende werk, wat van voorbijgaande aard is. Wanneer de Geest van de Heere werkt en daar komt het op aan, blijft de vrucht niet uit. Er staat dat de boom aan zijn vruchten wordt gekend. Hoe het begin is en het proces zich voltrekt tot vrucht dragen en vrucht geven weten we. Zo werken het Woord van de Heere en Zijn Geest samen tot heil van een zondaar. Nu moet zeker afgeleerd worden enig heil te zoeken in ons doen en laten of door ons gevoelsleven. En zeker er is geen oprecht geloof zonder gevoel. Beiden hebben een eigen plaats. Maar het geloof is het belangrijkste. Het gaat voorop. Vandaar dat het formulier spreekt van geloof en betrouwen gericht op het offerwerk van de Heere Jezus. Wat verder in het formulier staat is Bijbels en dient tot versterking en vertroosting. Denkend aan het kruis van de Heere Christus wordt gewezen op Zijn heilsdaad. Aan het kruis van Golgotha is Christus voor onze hongerige en dorstige zielen tot een waarachtige spijs en drank ten eeuwigen leven geworden.

‘s Mensen werkelijkheid en Zijn daad worden voor de aandacht gebracht. Avondmaalgangers dienen dit zich bewust te zijn. Immers onze eeuwige honger en kommer zien op het radicale karakter van onze zonde. Op ons levens- en stervensgemis. Door de zonde zijn we buiten God en Christus. Missend het leven en levensgemeenschap. Wanneer dit verstaan wordt, dan is er niets meer waarin we kunnen rusten. Leeg en arm zijn we. En dat door eigen schuld. Maar gaat spreken dat de Heere de God der zaligheid is en Jezus de Levensbron, dan worden we gericht op de Heere, Die door Zijn kruisgang tot heil geworden is. Hij zegt: Mijn vlees is waarlijk spijs en Mijn bloed is waarlijk drank. Nu is aan het kruis meer geschied. Daar heeft Jezus Christus door Zijn dood de oorzaak van onze eeuwige honger kommer, namelijk de zonde, weggenomen. De schuld van de zonde heeft Hij betaald. De straf der zonde, heeft Hij gedragen. De vloek der zonde kwam op Hem. De macht van de zonde heeft Hij verbroken. Daardoor nu kan de honger gestild en de dorst gelest worden. Men gaat er in delen en dat iedere keer weer, want de honger en dorst blijven, zolang men op aarde is. Maar de Heere. Het is een voorrecht dat we de Bijbel hebben en een christelijke opvoeding krijgen. Echte verandering in ons leven komt bij God vandaan, wedergeboorte is noodzakelijk. Dat is en de Heere, Die beleden heeft: Ik ben het brood des levens en het water des levens, staat er voor in dat men gevoed en gelaafd wordt. Hij heeft de levendmakende Geest verworven. Door die Geest is er levendmaking en levensversterking. Geloofd zij de Heere voor Zijn heilsdaad. Hebben we het verlangen om het al meer te verstaan en te kennen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 2003

Bewaar het pand | 8 Pagina's

JEZUS CHRISTUS HEILSDAAD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 juni 2003

Bewaar het pand | 8 Pagina's