AVONDMAALSGANG
Na het gebed voor het avondmaal worden woorden van aansporing en opwekking gehoord. Hoe is de opsteller pastoraal bezig. De twijfel moet wijken. Wees niet langer ongelovig, maar gelovig. Zie op Hem, Die in de hemel zit en sta stil bij alles wat Hij geven wil. Nu weten we als het gaat over de twijfel dat niet gedacht moet worden aan de zogenaamde objectieve twijfel. Is die twijfel aanwezig, dan komen vragen naar boven: bestaat de Heere wel? Is alles waar wat in de Bijbel staat? Wat kan men daarmee aangevallen worden. Laten we het niet onderschatten. Satan wil ons daardoor op zijn zeef brengen. Echter wil de Heere het geroep tot Hem horen en verhoren. Hij verlost keer op keer en versterkt in de overtuiging dat Hij er is en dat Zijn Woord de waarheid is. In het formulier wordt gedacht aan de subjectieve twijfel Wanneer die aanwezig is, dan wordt gedacht aan onszelf. Aan ons geestelijk leven. Is dat er wel zoals de Heere in Zijn Woord aangeeft. Wanneer dat bij ons werkelijkheid is laat er dan een beroep zijn op de werking van de Heilige Geest. Die Geest is steeds bereidwillig om te doen wat nodig is. Hij weet van ons leven, hoe het met ons gesteld is en wat wij nodig hebben. Nu moet één zaak niet vergeten worden. In het formulier worden niet alleen twijfelaars aangesproken, maar alle avondmaalgangers. Voor de rechte avondmaalsbediening is nodig de werking van de Heilige Geest. De werking van de Heilige Geest is steeds onmisbaar zullen wij gevoed worden met Christus’ lichaam en bloed.
Na het stukje wat onderwijs bevat wordt overgegaan tot de bediening van het avondmaal. Het woord ‘heilig’ spreekt van veel. Van de Heere en Zijn instelling. Meestal wordt een psalm opgegeven, waarin het woord van de Heere spreekt. Het uitzien naar de Heere. Het vertrouwen op Hem. De gemeenschap. Ook met elkaar. Naar gelang de Woord verkondiging was is het psalmgezang. En als de tafel in gereedheid is gebracht, volgt de nodiging. Meestal met een uitnodiging. Ik denk onder meer aan: komt want alle dingen zijn gereed.
De opwekking klinkt om deel te nemen aan het avondmaal. Een moment in het leven. Keer op keer. Men staat op. Men gaat naar voren en neemt plaats. De Godvrezende weet wat hij doet. Trouwens die mogen alleen aankomen. Men moet toch leven bij wat het formulier deed horen. Of dat altijd het geval is, is te betwijfelen. Wat zo gehoord en bemerkt wordt, is het aantal avondmaalgangers groter dan omtrent 50 jaar geleden. Op eventuele oorzaken gaan we niet in, ze zijn zeker te noemen. Op deze twee zaken wil ik wijzen. Is er meer geestelijke groei en bloei in de gemeente als jaren geleden? Is er overeenstemming tussen avondmaalgangers van gisteren en nu? Onderscheid in het geestelijke leven is er. De Heilige Schrift geeft het aan. Maar er is geen tegenstelling. De eenheid des Geestes wordt door de tijd niet veranderd. Het geestelijke klimaat wijzigt zich niet. We gebruiken toch hetzelfde Woord als vroeger? Hetzelfde formulier wordt gelezen. Dus heeft het dezelfde waarde en betekenis als in het verleden. We kunnen komen tot andere gedachten en belichting, maar dan verlaat men het spoor van het voorgeslacht. Wie nu Bijbels geleid wordt, kent een band aan het voorgeslacht. Dat geldt de Woord- en de sacramentsbediening. Niets is tijdgebonden. Ik vrees dat het spreekwoord: tijden veranderen en wij met hen, ingang vindt en het resultaat wordt gezien. Wee onzer wanneer wij het spoor van de vaderen, ook van hen die voor ons leefden in de gemeente, verlaten. We kunnen heel wat doen en menen, maar we staat buitten het leven. Het valt niet te ontkennen, dat het geestelijke leven in het verleden aanwezig was en ook van de kansel werd gehoord en werd bemerkt bij een predikant. Door de genadevolle leiding van de Heere mag ik al zestig jaar betrokken zijn bij het gemeentelijke leven. Wat heb ik niet mogen horen en wat heb ik niet geleerd. Op de zondag en dat niet slechts door een predikant. Er waren ook leesbare brieven van de Heere. Eenvoudige mannen en vrouwen. Maar die konden spreken van de werken van de Heere. Het maakte jaloers en gaf gebed. Soms wordt opgemerkt er wordt nu meer benadrukt dan vroeger: het derecte verband tussen belijdenis doen en avondmaalvieren. Naar mijn gedachten is er onderscheid. Het mag niet gescheiden worden. Wanneer het heengaat naar het moeten avondmaalvieren of het denken nu kan ik als ik belijdenis heb gedaan, avondmaal vieren, dan mag het formulier wat we gebruiken tijdens de viering van het avondmaal niet begraven worden of schuilgaan. Dit alles schrijven we niet om iemand mismoedig te maken. Het dient om aan te geven om op de Bijbelse wijze te komen tot het verstaan en de vrucht van het avondmaal. En dit geschiedt door de Heilige Geest En de Heilige Geest gebruikt daartoe de Woordverkondiging. Daardoor wordt gedaan wat dringend noodzakelijk is. Want is er geen Woordzegen in het leven, er zal geen avondmaalsvrucht zijn. Genade wordt naar het Woord van de Heere gewerkt door Woord en Geest in het leven en versterkt in het leven. We kunnen zo ook spreken van geloofsgenade en geloofsvrucht. Wat is er veel van te leren. Maar de Heere wil ons op Zijn leerschool een plaats geven en houden! Welk een wonder. Nu komt het niet alleen aan op onze geestelijke verhouding tot de Heere en Zijn Woord en het avondmaal, tot elkaar, maar ook op onze verschijning. Hoe is onze kleding? Verschillende malen heb ik een uitnodiging ontvangen op een nieuwjaarsreceptie van onze Koningin aanwezig te zijn. Op de uitnodiging stond het verzoek om gepaste kleding te dragen. Mag er nu niets gevraagd worden in de kerk? Voor het avondmaal? Vragen van betekenis! Maar niet zonder wat we belijden:
Kom mij te hulp, mijn ziel die U verbeidt, Heeft Uw bevel met lust en liefd’
ontvangen.
Ik haak o Heer’, naar ’t heil mij toegezeid Bestier in gunst naar Uwe wet mijn
gangen.
Al mijn vermaak stel ik met rijp beleid In Uw gebod, dat is mijn hoogst
verlangen.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 december 2003
Bewaar het pand | 12 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 december 2003
Bewaar het pand | 12 Pagina's